جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1567
منتشر شده در پنج شنبه, 16 بهمن 1393 09:22
تعداد دیدگاه: 0
در فدراسیون فوتبال چه می گذرد؟
کفاشیان بین یارانش هم تنها ماند

همراز: دیگر می‌توان گفت چهره مدیریتی فدراسیون فوتبال تا حدود زیادی تغییر کرده و باید از این پس شاهد برخی تغییرات در تصمیمات این فدراسیون نیز باشیم، اگرچه هنوز رئیس خنده‌روی فدراسیون صندلی‌اش را حفظ کرده و به هیچ‌وجه حاضر به ترک فدراسیون نیست. با این حال به نظر می‌رسد نهایت مقاومت کفاشیان تا...

همراز: دیگر می‌توان گفت چهره مدیریتی فدراسیون فوتبال تا حدود زیادی تغییر کرده و باید از این پس شاهد برخی تغییرات در تصمیمات این فدراسیون نیز باشیم، اگرچه هنوز رئیس خنده‌روی فدراسیون صندلی‌اش را حفظ کرده و به هیچ‌وجه حاضر به ترک فدراسیون نیست. با این حال به نظر می‌رسد نهایت مقاومت کفاشیان تا انتخابات ‌سال آینده باشد، اگرچه امکان تغییر در رأس فدراسیون پیش از این تاریخ نیز وجود دارد.

  • احساس غربت در غیاب یاران قدیمی

مدت‌ها بود که وزارت ورزش و همچنین رسانه‌ها فشار زیادی روی کفاشیان می‌آوردند تا نبی و آیت‌الهی را که از ابتدای حضور او در فدراسیون فوتبال همراهی‌اش می‌کردند برکنار کند اما رئیس فدراسیون با شیوه‌های مختلف از این کار طفره می‌رفت و تقریبا یک‌سال این ماجرا به طول‌ انجامید تا این‌که قبل از جام ملت‌های آسیا فشارها علاوه بر وزارت‌ ورزش از سوی مجلس نیز به فدراسیون وارد شد و کفاشیان هم زیرفشارها کم آورد. مهدی محمدنبی دبیرکل سالیان اخیر فدراسیون و ‌هادی آیت‌الهی نایب‌رئیس فدراسیون تحت‌فشار استعفای خود را نوشتند و رفتند تا کفاشیان بدون یاران قدیمی‌اش در فدراسیون احساس غربت کند.

  • رشوه برای مخفی کردن ابهامات مالی!

بعد از این‌که برخی نمایندگان مجلس دلیل برکناری نبی و آیت‌الهی برخی ابهامات مالی عنوان کردند و همچنین در مجمع اخیر فدراسیون نیز این مسأله به شدت حاشیه‌ساز شد، روز گذشته کریم بهرامی، یکی از اعضای بررسی اسناد مالی فدراسیون دست به افشاگری زد: «آقای «الف» که از همراهان همیشگی رئیس فدراسیون است و در گذشته مسئولیتی هم در یکی از کمیته‌ها داشت، روزی با من تماس گرفت. او پرسید کجا هستید و من گفتم در قم هستم و خواست دیداری داشته باشیم. آمد و به من گفت که برای عضویت در هیأت‌رئیسه کاندیدا شو ما حمایتت می‌کنیم. حتی من شنیدم حکم دبیرکلی به اسم منصور قنبرزاده خورده بود اما او گفته بود که نمی‌شود با کفاشیان کار کرد. نقل‌قولی هم شنیده بودم که سرپرستی تیم امید را قصد داشتند به نام صادق درودگر بزنند.»

  • سرنوشت نبی و آیت‌الهی در انتظار کفاشیان؟

در واقع بهرامی با این صحبت‌ها این شائبه را مطرح کرد که به اعضای کمیته بررسی اسناد فدراسیون پیشنهاد شده تا پستی بگیرند و اعلام کنند که هیچ ابهامی در اسناد نیست. این‌که اگر چنین ابهاماتی وجود دارد و در واقعی فساد مالی در فدراسیون رخ داده، چرا فقط این پرونده با کنار رفتن دبیر و نایب‌رئیس مختومه می‌شود و رئیس فدراسیون بازخواست نمی‌شود، جای سوال دارد. این‌که کفاشیان نیز به سرنوشت یاران قدیمی خود دچار می‌شود یا این‌که وزارت‌ ورزش و مجلس تا ‌سال آینده با او مدارا خواهند کرد.

  • جانشین مناسب، بیخ گوش رئیس

شاید انتخاب محمود اسلامیان به‌عنوان سرپرست نایب‌رئیسی به فدراسیون عجیب‌ترین تصمیم کفاشیان درباره اطرافیان خودش بوده است، البته به اعتقاد خیلی از کارشناسان این تصمیم را خود کفاشیان نگرفته است. اسلامیان که در شرایط فعلی ریاست صندوق بازنشستگی کشور را برعهده دارد، سال‌ها قبل ریاست هیات‌مدیره باشگاه سپاهان را برعهده داشته و یکی از بنیانگذاران سپاهان بوده که از ابتدای دهه ٨٠ خودش را به‌عنوان یک مدعی در فوتبال ایران مطرح کرده است. او که رابطه نزدیکی با مقامات دولت فعلی دارد، به نظر می‌رسد از همین حالا اصلی‌ترین گزینه برای جانشینی کفاشیان به شمار می‌آید. نکته بارز دیگر درباره اسلامیان وضع مالی بسیار خوب اوست که گفته می‌شود به همین هدف نیز وارد فدراسیون شده است.

  • تکذیب نایب‌رئیس

محمود اسلامیان، سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال در رابطه با این‌که از او به‌عنوان جانشین کفاشیان نام برده می‌شود، به «شهروند» می‌گوید: «من نایب‌رئیس کفاشیان هستم و ایشان رئیس من محسوب می‌شود. من در تمام عمرم قدرشناس بوده‌ام و هر کسی به من لطف کرده تا آخر عمر آن در ذهنم می‌ماند. الان هم کفاشیان مرا به فدراسیون آورده و مطمئن باشید به فکر جانشینی او نیستم.» وی همچنین در واکنش به این‌که گفته می‌شود به دلیل شرایط مالی خوبش و ارتباطش با تاج به فدراسیون پای گذاشته، می‌افزاید: «خیر اصلا چنین چیزی نیست و من هم از تمام جامعه فوتبال شناخت دارم و هم دوستان دیگر این شناخت را نسبت به من دارند. من با خود کفاشیان صحبت کردم و هیچ دولتمرد یا نفر دیگری واسطه حضور من نبوده است. این‌که من بخواهم به فدراسیون پول بدهم، خنده‌دار است زیرا من به‌عنوان نایب‌رئیس به فدراسیون آمدم که کمک فکری بدهم و قرار نیست به فدراسیون پول بدهم. مگر نایب‌رئیس فدراسیون‌های دیگر پول می‌دهند؟»

  • عابدینی: وزیر می‌توانست همین امروز کفاشیان را برکنار می‌کرد

امیر عابدینی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال درباره نایب‌رئیسی اسلامیان در فدراسیون و این‌که او برای جانشینی کفاشیان آمده یا خیر، به «شهروند» می‌گوید: «اسلامیان از طرف هیچ‌کس نیامده و با خود کفاشیان صحبت کرده است. حضور او وزن فدراسیون را بالا می‌برد اما مطمئن باشید که در فکر جانشینی کفاشیان نیست. او فقط در شرایطی به ریاست فدراسیون می‌رسد که کفاشیان برای انتخابات ‌سال آینده کاندیدا نشود.» وی همچنین با اشاره به تغییرات اخیر فدراسیون می‌افزاید: «تمام حرفمان این بود که کسی فرمایشی نیاید و برود که به نظرم این اتفاق تقریبا رخ داده است. حالا این‌که این تغییرات به رفتن خود کفاشیان نیز بینجامد یا خیر، مشخص نیست. فعلا این مکانیزم فقط می‌تواند در مجمع مطرح شود که حداقل ٣٠نفر از اعضای مجمع نامه‌ای نوشته و خواهان برکناری او شوند تا در این خصوص رأی‌‌گیری انجام شود، البته کفاشیان هم آدمی نیست که مقابل فشارها کم بیاورد و فکر نمی‌کنم تصمیم به استعفا داشته باشد.» رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در ادامه خاطرنشان می‌کند: «مطمئن باشید که اگر دست خود وزیر بود، همین امروز حکم برکناری کفاشیان را امضا می‌کرد و چه‌بسا کرکره فوتبال را هم پایین می‌کشید. به نظرم کفاشیان فقط موردنظر وزارت ‌ورزش نیست وگرنه درگیر فساد مالی نشده است.»

  • ادامه انتظارها تا پایان ٩٤

به نظر می‌رسد وزارت‌ ورزش با استفاده از تجربه گذشتگان تصمیم گرفته با وجود راضی نبودن از مدیریت کفاشیان در فدراسیون فوتبال برای دیدن شخص دیگری روی صندلی فدراسیون یک‌سال دیگر نیز صبر کند زیرا برکناری او به هر صورتی می‌تواند به نام وزارت ‌ورزش تمام شود. حالا این‌که گزینه وزارت ‌ورزش برای ریاست فدراسیون در دوره بعدی از همین حالا وارد فدراسیون شده یا خیر، سوالی است که پاسخش را بعدا خواهیم گرفت.

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه