کد خبر: 14665
منتشر شده در شنبه, 05 مهر 1399 02:21
تعداد دیدگاه: 0
جلالی-اعتقادی-به-پروسه-مربیگری-در-فوتبال-ایران-وجود-ندارد

کارشناس فوتبال ایران می گوید در فوتبال ایران پروسه مربیگری به طور کامل طی نمی شود. مجید جلالی در...

کارشناس فوتبال ایران می گوید در فوتبال ایران پروسه مربیگری به طور کامل طی نمی شود.

مجید جلالی در گفت وگو با ایسنا، درباره عملکرد چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: اینکه بازی ها در یک کشور برگزار می شود و دیگر نمایندگان ما قرار نیست رفت و آمد داشته باشند به نوعی یک امتیاز مثبت برای ما محسوب می شود. می توانستیم از این موضوع بهره برداری بهتری کنیم اما با این حال فکر می کنم نتایج به طور کلی خوب بود. دو نماینده ما صعود کردند و دو نماینده دیگر هم اگر از ظرفیت هایشان به خوبی استفاده می کردند صعود می کردند. دو نماینده ما که صعود کردند نشان دادند ظرفیت تیم های ما در حوزه بازیکن بسیار قدرتمند است و اگر در یک راهبری فنی خوب قرار بگیرند می توانند آقایی کنند.

وی افزود: آن چیزی که استقلال انجام داد یک نتیجه بسیار خوب است اما نکته این است که ما نمی توانیم قضاوت مان را درباره این تیم فقط مربوط به یک بازی کنیم و باید منتظر باشیم و عملکرد این تیم را در دیدار پاختاکور ازبکستان هم ببینیم. پرسپولیس هم بسیار سنجیده و روان بازی می کند و من الان نسبت به هر دو تیم امیدوار هستم. استقلال بازیکنان بسیار خوبی در اختیار دارد و اگر بتواند حس خوبی به بازیکنانش بدهد و آرامشی ایجاد کند می توانند کارهای بزرگی انجام بدهند.

جلالی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره حضور مهدی رحمتی و محرم نوید کیا روی نیمکت شهر خودرو و سپاهان اظهار کرد: موضوع مربیگری یک فرآیند است و این طور نیست که یک بازیکن به محض اینکه فوتبالش تمام شد مربی بشود. هر بازیکنی اگر می خواهد مربی بشود باید برآیند مربیگری را طی کند یک بازیکن که فوتبال را کنار می گذارد علاوه بر فنونی که کسب می کند باید تجارب کافی هم به دست بیاورد و تنها کاریزمایی که در دوره بازیگری دارد نمی تواند به او کمک کند. اگر ما فقط بخواهیم از این کاریزما استفاده کنیم این راهی است که ما به خطا رفته ایم. این رفتار ما باعث می شود مربیان جوان بسوزند، اگر به عقب برگردیم می بینیم ما نیروهای خوبی داشتیم که به همین دلیل آنها را از دست دادیم. چنین اقداماتی از سوی خود باشگاه ها هم یک ریسک خیلی بزرگ است اما به هر حال انجام می شود.

وی ادامه داد: در خاطرم است در سال ۲۰۰۱ که کلاس های مربیگری در ژاپن می گذراندم می گفتند یک مربی برای اینکه به سطح یک مربی A تبدیل شود باید ۱۶ سال زمان بگذارد. یعنی یک نفر باید ۱۶ سال زحمت بکشد تا تمام فرآیند مربیگری را طی کند و بتواند مربی A بشود. البته در سال های بعد آنها این فرآیند را کوتاه کردند. این دوره ای است که منجر می شود یک نفر علوم پیشرفته را کسب کند و تجربه به دست بیاورد. الان در ژاپن فرآیند را کم کرده و به ۱۰ سال رسانده اند. ما این فرآیند را باور نداریم و بعد از آن هم نسبت به مقوله مربیگری دیدگاه مشخص و صحیح نداریم.

وی در ادامه درباره آینده دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم گفت: پرسپولیس هفت بازیکن جدید جذب کرده و اگر تیمی اینقدر تغییر داشته باشد باید زمان بدهیم تا مجموعه بازیکنان با یکدیگر هماهنگ بشوند. باید بپذیریم پنج نفر از بازیکنان جدید پرسپولیس از نظر فنی در سطح بسیار بالایی هستند که به این تیم واقعا کمک می کنند. این پنج بازیکن به خوبی با تیم هماهنگ شده اند و عملکرد خوبشان را به نمایش گذاشتند. پرسپولیس در چهار بازی اخیر عملکرد بسیار خوبی داشت. حتی در بازی که برابر حریف شکست خورد هم عملکرد خیلی خوبی را به نمایش گذاشت. پرسپولیس با این روند هم می تواند خوب دفاع کند و هم در خط حمله موفق باشد.

جلالی یادآور شد: یک نکته مهم درباره تیم گل محمدی این است که آنها اجازه نمی دهند حواشی روی تیم تاثیر بگذارد. یادم می آید در سیرجان با تیم من بازی داشتند و در دقیقه ۶۰ علی علیپور را تعویض کردند. من همانجا دیدم که علیپور با ناراحتی تیم را ترک می کنم. بعدها متوجه شدم که او را در بازی بعد هم بازی نداده اند چون با این کار می خواستند اجازه ندهند که بازیکن قدرت نداشته باشند. این یک رفتار درست مربیگری است که همین امر طی چند سال باعث شده پرسپولیس نسبت به سایر تیم ها متمایز باشد و در سطح اول فوتبال ایران قرار بگیرد.

او تاکید کرد: یک مربی داشتیم که به ما می گفت من فقط به شما فوتبال را یاد می دهم. من نمی توانم به شما قبل از مسابقه هیجان بدهم. این موضوع مسئله ای است که فوتبال ما با آن درگیر است. همه مربیان دوست دارند قبل از مسابقه تیم شان را هیجان زده کنند اما اگر ما بتوانیم با بازیکنانمان به جای هیجان فوتبال یاد بدهیم آنها می توانند در زمین مسابقه بهترین تصمیم را بگیرند.

کارشناس فوتبال با تحسین آبی پوشان گفت: از نظر من استقلال تیمی است که هر زمان که خواستند خوب باشند و احساس خوبی داشته باشند عملکردشان واقعا خوب بوده است اما هر زمانی که خودشان حس خوبی نداشتند در واقع تیم خوبی هم نبودند اما بطور کلی من فکر می کنم استقلال از نظر بازیکن بهترین تیم ایران است و آنها فقط نیاز به آرامش دارند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند اما اینکه آنها صرفا وابسته به احساس خودشان باشند یک مسئله بی ثبات کننده است.

انتهای پیام