شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14108
منتشر شده در سه شنبه, 04 شهریور 1399 00:02
تعداد دیدگاه: 0
قاتل-خاموش-درکمین۳۰میلیون-نفر-جلوگیری-از-هدر-رفتن-۴۵-هزار-میلیارد

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با تاکید بر اینکه جاذبه‌های ورزش قهرمانی باعث مغفول...

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با تاکید بر اینکه جاذبه‌های ورزش قهرمانی باعث مغفول ماندن ورزش همگانی شده، گفت: توجه به این حوزه می‌تواند بار ۴۵ هزار میلیاردی از دوش کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش که در خبرگزاری مهر حاضر شده بود پیرامون فعالیت‌های این معاونت طی سال‌های گذشته و موارد مربوط به آن توضیح داد.

تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در ورزشوی با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگی باید دو کار به صورت همزمان و موازی با هم دنبال شود خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی ورزش یکی از این کارهاست. یعنی به گونه‌ای رفتار شود که مردم هرچه بیشتر نسبت به ورزش و فواید آن آشنا، آگاه و ترغیب شوند و از این طریق جمعیت مشارکت کننده در ورزش را ارتقا دهیم.

«سلامت» به یک چالش در جامعه تبدیل شده استاحمدی با تأکید بر اینکه موضوع سلامت یکی از چالش‌های مهم در جامعه به شمار می‌آید، تصریح کرد: به خاطر عدم رعایت برخی از اصول مرتبط با سلامت، دچار مشکلاتی در این زمینه شده‌ایم. بیماری‌هایی ایجاد شده که می‌تواند عواقب مخاطره انگیزی داشته باشد مانند بیماری‌های غیرواگیردار که آمار پیشروی آنها در جامعه نگران کننده است. دیابت، فشار خون، بیماری‌های تنفسی، قلبی، عروقی و غیره از جمله این بیماری‌ها هستند.

کاهش سن برخی بیماری‌هامعاون توسعه ورزش همگانی و فرهنگی وزارت ورزش ادامه داد: معضل دیگر اینکه سن این بیماری‌ها هم کم شده است و به پائین تر از میانسالی رسیده است. در حال حاضر و طبق اعلام رسمی ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند. قاتل خاموشی که علائم ظاهری ندارد و درمانی هم برای آن نیست.

کم تحرکی دلیل اضافه وزن و همه این مشکلات استاین معاون وزیر ورزش، کم تحرکی و تغذیه نامناسب را عامل بروز بیماری‌های غیرواگیردار عنوان کرد و گفت: همین مسئله باعث شده جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها دچار اضافه وزن مفرط باشند. طبق آمار سال ۵۹ تعداد افراد مبتلا به چاقی دو میلیون نفر بود. این جمعیت در سال ۹۵ به ۲۰ میلیون نفر رسید. همه اینها نتیجه کم تحرکی است.

مسئولان از ورزش همگانی غافل شدنداحمدی خاطرنشان کرد: در بررسی تمام این موضوعات غفلت مسئولان از ورزش همگانی دیده می‌شود. مسئولیت وزارت ورزش باید ورزش همگانی باشد. این ورزش به خودی خود ایجاد نمی‌شود. باید برای آن برنامه ریزی داشت، بودجه پیش بینی کرد و بخش‌های مختلف را همراه کرد. به همین دلیل است که فرهنگ سازی ورزش یکی از اولویت‌های کاری ما به حساب می‌آید تا از این طریق بتوانیم ورزش را وارد سبک زندگی افراد کنیم.

ما ورزش را در حوزه قهرمانی خلاصه نکردیموی با بیان اینکه عملکرد وزارت ورزش طی سالهای گذشته به گونه‌ای بود که در میان بخش‌های مختلف توازن لازم ایجاد شود، نه اینکه ورزش در حوزه قهرمانی خلاصه شود، ادامه داد: ورزش همگانی و قهرمانی مقابل هم نیستند بلکه مکمل هم هستند. در حال حاضر کل جمعیت سازمان یافته ورزش قهرمانی در خوشبینانه ترین حالت ۴ میلیون نفر است یعنی کمتر از نیم درصد جمعیت ایران. برای سایر افراد باید به واسطه ورزش همگانی زمینه ورزش و گرایش به آن را ایجاد کرد.

نقش جاذبه ورزش قهرمانی در مغفول ماندن ورزش همگانیاین معاون وزیر ورزش در پاسخ به این پرسش که «چه عاملی باعث مغفول ماندن ورزش همگانی در کشور شده است؟»، تأکید کرد: جاذبه ورزش قهرمانی و بازدهی‌ها در این حوزه عامل اصلی است. در ورزش قهرمانی برد و باخت، سکو، رفت و آمد خارجی، مدال، توجه رسانه و غیره به عنوان جاذبه وجود دارد و طبعاً خود را نسبت به ورزش همگانی به عنوان یک اولویت نشان می‌دهد. این در حالی است که ورزش همگانی و فعالیت مستمر در آن به مراتب سخت‌تر است.

کنکور هم در کمرنگ شدن ورزش همگانی بی تاثیر نبوده استوی همچنین به این مسئله اشاره کرد و افزود: اینکه در مدارس زنگ ورزش رفع تکلیفی شده است، آثار مغفول ماندن ورزش همگانی است. البته کنکور هم در این زمینه مزید بر علت شده است. چون تمام وقت خارج از کلاس افراد را معطوف به خود می‌کند. در حالی که مهمترین مقطع سنی برای شکل گیری شخصیت و نهادینه شدن ارزشها در افراد دوره مهد، پیش دبستانی، دبستان و در کل دوره تحصیل آنهاست.

کم کاری در همراه کردن نهادهای مختلف برای پرداختن به ورزش همگانی«به نظر می‌رسد این که ورزش همگانی متولی واحدی ندارد و همین مسئله باعث عدم توجه ویژه به آن شده است»، معاون توسعه ورزش همگانی و فرهنگی وزارت ورزش در واکنش به این موضوع مطرح شده توسط خبرنگار مهر نظر مخالف خود را اعلام کرد و گفت: اتفاقاً به نظر من متولی واحد دارد اما تمرکز لازم نیست. وزارت ورزش متولی ورزش در کشور به حساب می‌آید. این وزارتخانه باید تعامل و هم افزایی لازم را در جهت توجه به ورزش همگانی و همراه سازی نهادها و ارگان‌ها برای ایفای نقش ایجاد کند اما کم کاری شده است. البته در این دوره سعی کردیم خیلی از کمبودها را برطرف کنیم.

تاکید بر تاثیرگذاری یک شورااین معاون وزیر ورزش با تأکید بر اینکه از این حیث عملکرد وزارت ورزش در این دوره قابل قیاس با ادوار گذشته نیست، بیان کرد: در قالب شورای ورزش همگانی با ریاست شخص وزیر و حضور معاونان ذیربط در دستگاه‌های دیگر ظرفیتی برای پرداختن ویژه به موضوع ورزش همگانی ایجاد کرده ایم. همین ظرفیت را در سطح استان‌ها به ریاست استاندار فعال کرده ایم که باعث توجه بیشتر به ورزش همگانی شد.

ارتقای جمعیت ورزشکاران سازمان یافته از ۴ به ۱۴ میلیون نفراحمدی تصریح کرد: تأکید بر فعالیت فدراسیون‌ها در حوزه ورزش همگانی از برنامه‌هایی بود که در سال گذشته دنبال شد. ما به دنبال این هستیم جمعیت چهار میلیون ورزشکار سازمان یافته فعلی را در یک دوره کوتاه مدت به ۱۴ میلیون نفر برسانیم. گام اول برای این کار سال گذشته برداشته شد. با ۳۰ فدراسیون تفاهم نامه لازم را امضاء کردیم. امسال این تفاهم نامه با ۵۰ فدراسیون امضاء می‌شود.

تخصیص بودجه همگانی به فدراسیون‌ها با شرایطی خاصوی با بیان اینکه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار سال جاری وزارت ورزش برای ورزش همگانی است، یادآور شد: مبنای توزیع بودجه ویژه ورزش همگانی به فدراسیون‌ها به شرایط موجود مثل ظرفیت جذب جمعیت در رشته مربوطه و ارائه برنامه توسط دست اندرکاران آن بستگی دارد.

نظارت بر چگونگی هزینه بودجه همگانی در فدراسیون‌هامعاون توسعه ورزش همگانی و فرهنگی وزارت ورزش با تأکید بر اینکه نظارت کامل انجام می‌شود تا بودجه ورزش همگانی در جای خود هزینه شود، ادامه داد: البته در سال اول اجرای برنامه با مشکلاتی همراه بود به خصوص که محور پایه تمام فدراسیون‌ها ورزش قهرمانی است. ایجاد تغییر نگرش لازم در میان مدیران زمان بر است اما همچنان مصر به ادامه راه هستیم.

ورزش همگانی مطالبه شود«ملاک خیلی از نهادها برای ارزیابی عملکرد وزارت ورزش و فدراسیون‌ها نتایج حوزه قهرمانی است، بنابراین طبیعی است که فدراسیون‌ها برای این حوزه وقت و بودجه بیشتری صرف کنند» احمدی در واکنش به این موضوع مطرح توسط خبرنگار مهر گفت: ملاک نباید نافی مسئولیت شود. اینکه به هر دلیلی ورزش همگانی تا به امروز مغفول مانده دلیل بر بی اهمیت بودن آن نیست. ورزش همگانی باید مطالبه شود. طی ۵-۶ سال گذشته پافشاری زیادی داشتیم. برنامه ریزی لازم انجام شد و اینگونه به حداقل‌هایی رسیدیم. این مسیر باید توسط مدیران آینده ادامه پیدا کند.

جایگاه بالاتر ورزش همگانی در قانون جدید وزارت ورزشوی همچنین به قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش اشاره کرد و با ابراز امیدواری از اینکه این قانون هر چه زودتر از مرحله شورای نگهبان عبور کرده و در دوره فعلی ابلاغ شود، گفت: در این قانون، ورزش همگانی خیلی پررنگ‌تر شده است. در واقع بعد از ابلاغ، ورزش همگانی یک مطالبه قانونی خواهد شد.

احمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که «رویکرد وزارت ورزش نسبت به ورزش همگانی چیست؟»، اظهار داشت: در تمام دنیا مشارکت حداکثری افراد قله مورد نظر در این حوزه است. این مشارکت دو اثر ملموس دارد. اول سلامت جسم و روح افراد و دوم کاهش هزینه‌ها؛ به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت ۴۵ هزار میلیارد تومان خرج سالانه درمان در ایران است. قاعدتاً با پیشگیری که کم هزینه ترین و موثرترین آن ورزش است، می‌توانیم این بار مالی سنگین را از دوش مردم و حاکمیت برداریم.

نوشتن دیدگاه