شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 11959
منتشر شده در چهارشنبه, 13 فروردين 1399 01:14
تعداد دیدگاه: 0
دورخیز-ژیمناستیک-در-سال-98-برای-تحقق-رویای-المپیک

سال ۱۳۹۸ برای ژیماستیک با حاشیه های زیادی همراه بود اما در بین این همه حواشی شانس المپیکی شدن...

سال ۱۳۹۸ برای ژیماستیک با حاشیه های زیادی همراه بود اما در بین این همه حواشی شانس المپیکی شدن سعیدرضا کیخا شاید می توانست مهمترین اتفاق را در این رشته را رقم بزند اما مسابقات جام جهانی باکو لغو شد تا همچنان ژیمناستیک ایران در رویای المپیکی شدن باشد.

به گزارش ایسنا، ژیمناستیک ایران در سال گذشته با حواشی زیادی دست و پنجه نرم کرد. این همه حواشی می توانست به پایانی فوق العاده تبدیل شود اما به دلیل شیوع کرونا فینال مسابقات جام جهانی باکو لغو شد. در این رقابت ها اگر سعیدرضا کیخا  طلا می گرفت المپیکی می شد اما مسابقات نیمه کاره ماند تا سال 1398 با بدشانسی برای کیخا و فدراسیون ژیمناستیک به پایان برسد.

می توان گفت ژیمناستیک ایران در سالی که گذشت اتفاقات زیادی را تجربه کرد و قطعا در سال 1398 جزو فدراسیون های پرحاشیه ایران محسوب می شود.

*کیخا در رده چهارم برترین‌های جهان قرار گرفت

در فروردین ماه ۹۸ سعیدرضا کیخا، نماینده تیم ملی ژیمناستیک ایران در وسیله خرک حلقه با ۵۴ امتیاز بعد از ورزشکاران چین تایپه، چین و ژاپن در رده چهارم رده‌بندی جهانی ایستاد. همچنین کیخا مقام چهارم مسابقات ژیمناستیک جام‌جهانی قطر را بدست آورد.  

*احتمال کسب سهمیه المپیک برای ژیمناستیک از طریق رنکینگ

در اردیبهشت سعیدرضا کیخا در مصاحبه ای با ایسنا بیان کرده بود که  اگر نفرات اول رنکینگ جهانی به طور مستقیم در رقابت قهرمانی جهان و یا در جام‌های جهانی کسب سهمیه کنند، سهمیه شان در رنکینگ حذف می‌شود و احتمال گرفتن سهمیه برای نفرات بعد بالا می‌رود.

*دو مدال ایران در ژیمناستیک قهرمانی آسیا

درخرداد سال ۹۸ و در فینال رقابتهای ژیمناستیک هنری قهرمانی آسیا در مغولستان، سعیدرضا کیخا در وسیله خرک حلقه با امتیاز ۱۴/۵۶۷ پس از نماینده اردن در رده دوم ایستاد و نایب قهرمان آسیا شد. همچنین مهدی احمد کهنی در فینال وسیله دارحلقه با امتیاز ۱۴/۵۳۳ در رده سوم آسیا ایستاد و صاحب مدال برنز شد. هشتمین دوره رقابت‌های ژیمناستیک هنری قهرمانی آسیا با حضور ۸۰ ورزشکار در اولان باتور مغولستان برگزار شد.  همچنین دراین ماه تیم ملی ایران در مسابقات ژیمناستیک هنری قهرمانی آسیا هفتم شد.  

*تیم ژیمناستیک جوانان ایران ۲۶ جهان شد

در تیر ۹۸، مسابقات ژیمناستیک هنری جوانان جهان در مجارستان برگزار شد که در روز نخست ورزشکاران در شش وسیله با هم رقابت کردند و تیم ایران با ترکیب امیرعلی قهرمانی، امید آینه بند و مهدیار سلمانی با ۱۴۴.۱۷۳ امتیاز در رده ۲۶ جهان قرار گرفت.  

*برگزاری مسابقات لیگ باشگاهی نونهالان و نوجوانان ایروبیک ژیمناستیک

در مرداد ماه سال ۹۸، مسابقات لیگ باشگاهی در دو رده ی سنی  نونهالان و نوجوانان ، رشته ایروبیک ژیمناستیک در ورزشگاه شیرودی برگزارشد. این رویداد که به مدت ۱۲ ساعت به طول انجامید پس از اعلام نفرات برتر از آنان تجلیل شد. این مسابقات با استقبال خوب خانواده ها همراه بود.  

* خداحافظی خناری‌نژاد از ژیمناستیک

در شهریور ۹۸، هادی خناری نژاد از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد. او پس از خداحافظی گفت که فقط از ورزش قهرمانی خداحافظی کرده و همچنان در ژیمناستیک می ماند و تجربیات خود را در اختیار بازیکنان جوان قرار می دهد. او  اولین کسی بود که در سن ۱۴ سالگی وارد تیم ملی بزرگسالان ژیمناستیک شد. همچنین در این ماه مراسم تجلیل از مدال آوران مسابقات ژیمناستیک قهرمانی آسیا در مغولستان با حضور قهرمانان این رشته در سالن فارسی اکادمی ملی المپیک برگزار شد.  

*مدال برنز تیم‌های ملی آکروباتیک ژیمناستیک در مسابقات قهرمانی آسیا

در مهر ماه ۹۸،  تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان ژیمناستیک در مسابقات قهرمانی آکروباتیک آسیا در ازبکستان به رقابت با سایر حریفان پرداختند. در این مسابقات تیم ملی دو نفره جوانان و تیم ملی چهار نفره جوانان کشورمان موفق به کسب مقام سوم و دریافت نشان برنز مسابقات شدند، همچنین تیم ملی دو نفره بزرگسالان ایران مدال برنز گرفت. همچنین کیخا برجسته‌ترین ژیمناست ایران که برای مسابقات کسب سهمیه المپیک به آلمان اعزام شده بود با ایستادن در جایگاه ۱۲۲ به کار خود پایان داد؛ نتیجه‌ای ضعیف که رسانه‌ای نشد.  

*آبان ماه پرحاشیه فدراسیون ژیمناستیک ایران

​​​​​​ماه آبان برای فدراسیون ژیمناستیک و همچنین این رشته بسیار پر حاشیه بود. از لغو اعزام ملی‌پوشان ژیمناستیک ایران به مسابقات جهانی آلمان تا مصحابه  هاشمی‌طبا در باره حواشی این فدراسیون موجب شد تا اخبار و حواشی این رشته پررنگ‌تر از همیشه شود. در حالی که ملی پوشان ژیمناستیک ایران خود را برای مسابقات مهم قهرمانی جهان در آلمان آماده کرده بودند، سفر آنها به دلیل عدم صدور ویزا لغو شد. این رقابتها یکی از رویدادهای بسیار مهم برای کسب امتیازات لازم جهت حضور در المپیک توکیو بود اما این فرصت از ملی‌پوشان ایران گرفته شد. روح الله وین رئیس کمیته «ژیمناستیک برای همه» فدراسیون که در پی مصاحبه‌ای انتقادی به نحوه مدیریت اینچه درگاهی رئیس فدراسیون از سمت خود برکنار شد یکی دیگر از حاشیه های این فدراسیون بود. حتی مصطفی هاشمی طبا در واکنش به حرف‌و حدیث‌های پیرامون مشکلات مالی فدراسیون ژیمناستیک می گوید که به عنوان عضو هیات رییسه فدراسیون ژیمناستیک در جریان ریز اتفاقات مالی فدراسیون این فدراسیون نیستم! این تمام ماجرا نبود  و فدراسیون ژیمناستیک ایران با بهلول زاده به مشکلات زیادی خورده بود. همچنین در این ماه کیخا از عدم دریافت حقوق ماهینه خود خبر داد. در این ماه رییس فدراسیون ژیمناستیک درباره صورت حساب‌های مالی فدراسیون و استقرار ماموران سازمان بازرسی کل کشور در فدراسیون گفت: زمانی که سازمان بازرسی مرتکب تخلف شود برای من جای سوال است و به موقع درباره تخلف سازمان بازرسی صحبت خواهم کرد!  

*نماینده ایران در رقابت‌های ترامپولین قهرمانی جهان یکی مانده به آخر شد!

در آذر ۹۸، محمد سعیدآبادی در رقابت‌های ترامپولین قهرمانی جهان نود و هفتم شد. این درحالی بود که در این مسابقات ۹۸ ورزشکار شرکت کرده بودند. در این ماه هم انتقادات زیادی به نحوه مدیریت رئیس فدراسیون ژیمناستیک شد. حتی حسن رمضانیان‌پور عضو هیات رییسه فدراسیون ژیمناستیک گفت: به دلیل بی‌احترامی که اینچه درگاهی به اعضای هیات رییسه فدراسیون دارد، من و هاشمی طبا در جلسه هیات رییسه فدراسیون ژیمناستیک شرکت نخواهیم کرد.

همچنین در این ماه  جلسه عجیبی بدون اعضای اصلی هیات رئیسه ژیمناستیک برگزار شد و مصوبات مهمی به تصویب رسید. این اعتراضات تا اواخر دی ماه ادامه داشت.   

صدور مجوز برای زنان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک

 خبر خوبی که در آذر ماه داده شد حضور بانوان ایران با لباس مطابق با شئونات اسلامی در رقابت‌های بین المللی آکروباتیک ژیمناستیک بود.  بانوان ایران می‌توانند از این پس با لباس مطابق با شئونات اسلامی در رقابت‌های بین المللی آکروباتیک ژیمناستیک شرکت کنند که این اتفاق، موفقیتی بزرگ برای ژیمناستیک ایران محسوب می‌شود.

*ژیمناست‌ها برای دومین بار از مسابقات سهمیه المپیک جا می‌مانند؟

در بهمن ماه ورزشکاران ایران متشکل از سعیدرضا کیخا، عبدالله جامعی و مهدی احمد کهنی خود را برای شرکت در جام جهانی ملبورن که یکی از مسابقات کسب سهمیه المپیک است آماده می‌کند اما کشور استرالیا در حال کارشکنی برای صدور ویزای این تیم بود. همچنین استرالیا اعلام کرده که برای تیم ملی ژیمناستیک ایران ویزا صادر نخواهد کرد. اما با درخواست و پیگیری کمیته ملی المپیک ویزای اعضای تیم ملی ژیمناستیک صادر شد.

همچنین در این ماه و در مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون ژیمناستیک خزانه‌دار این فدراسیون استعفا داد. 

قبل از مسابقات ملبورن رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران گفت که هر ملی‌پوش ژیمناستیک که سهمیه المپیک کسب کند پاداش ۵۰ میلیون تومانی دریافت خواهد کرد.  

*بدشانسی با چاشنی دومی کیخا در مسابقات ملبورن/ کهنی هم صاحب مدال نقره شد

شاید این ماه می توانست به تمامی این حواشی پایان دهد. سعیدرضا کیخا، ملی‌پوش ژیمناستیک ایران که به فینال خرک حلقه مسابقات ملبورن صعود کرده بود توانست به مدال نقره این رقابت‌ها دست پیدا کند. این خبری بود که ژیمناستیک ایران را یک گام دیگر به المپیک نزدیک کرده بود. هنوز کیخا برای المپیکی شدن دو گام فاصله داشت، مسابقات جام جهامی باکو و دوحه.  در این ماه دبیر کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرده بود که  برنامه اعزام ملی پوشان ژیمناستیک هنری بزرگسالان به مسابقات کسب سهمیه المپیک باکو لغو شده است اما ملی پوشان به مسابقات رفتند و خبری از لغو مسابقات نبود.

 سعیدرضا کیخا در رقابت با حریفان در جام جهانی باکو موفق شده بود که فینالیست  رقابت‌ها  شود. او اگر می توانست طلا بگیرد المپیکی می شد اما کرونا فینال مسابقات باکو را لغو کرد تا همچنان ژیمناستیک ایران در رویای المپیکی شدن بماند. همچنین برگزاری مسابقات قطر همچنان در هاله ای از ابهام است.  

نتهای پیام

نوشتن دیدگاه