کد خبر: 7810
منتشر شده در سه شنبه, 08 مرداد 1398 14:16
تعداد دیدگاه: 0
ابراز-تاسف-از-کم‌توجهی-دانشگاه‌ها-به-نمایش‌های-ایرانی

یک عضو هیات انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به اینکه این رویداد نمی‌تواند کاستی‌ها را در این گونه نمایشی جبران کند از لزوم ایجاد یک مقر آموزشی برای نمایش ایرانی سخن گفت.

ابراهیم گله‌دارزاده نمایشنامه‌نویس و مدرس دانشگاه که یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است به خبرنگار مهر گفت: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی یک ویژگی مهم دارد و آن هم این است که چون آثار متقاضی از جهات مختلف به یکدیگر بسیار نزدیک هستند و گاهی از یک متن، چند اجرا داریم، کار انتخاب‌ از بین آنها سخت می‌شود. با این حال تلاش کردیم بهترین آثار برای اجرا در جشنواره انتخاب شوند.

وی با اشاره به حضور پررنگ آثار شهرستانی در بخش مرور تاکید کرد: ما به هیچ شهری نگاه ویژه‌ای نداشتیم چون مهم‌ترین ویژگی، کیفیت آثار بود و هر کاری که امتیاز بیشتری گرفته به جشنواره وارد شده است. بنابراین اگر شهرهای دیگری جز تهران، بیشترین آثار را داشته‌اند به خاطر کیفیت کارشان بوده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ و آیین‌های سنتی، هم از سوی مردم و هم از سوی همه مسئولانی که در حفظ این آیین‌ها نقش دارند، عنوان کرد: حذف دروس نمایش‌های ایرانی از دانشگاه‌ها جای گله فراوانی دارد در حالی که اتفاقا باید در حوزه‌های پژوهشی کار بیشتری انجام دهیم. این وظیفه ماست و متاسفم که دانشگاه‌ها عنایت خاصی به نمایش‌های ایرانی ندارند.

گله‌دارزاده ۲ سالانه شدن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را به دلیل مسائل مالی پیش آمده، مشکلی جدی دانست و ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی سنگ‌ها و چوب‌ها و ساختمان‌ها تبدیل به میراث فرهنگی شده‌اند ولی فرهنگ نمایش ایرانی در این دسته قرار نمی‌گیرد. آیین‌های نمایشی مانند تعزیه، سیاه‌بازی یا پرده‌خوانی مورد توجه هیچ بخشی نیستند و گویا اصلا میراث فرهنگی محسوب نمی‌شوند. گذشتگان ما با رنج و خون دل خوردن این آثار را تولید کردند ولی ما اجازه می‌دهیم سیل فراموشی همه چیز را با خود ببرد.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: اداره کل هنرهای نمایشی تمام بار کوتاهی‌های میراث فرهنگی و دانشگاه‌ها را به دوش می‌کشد ولی واقعیت این است که جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به تنهایی نمی‌تواند کاستی‌ها را جبران کند. جریانات گوناگون فرهنگی ایران باید بدانند آیین‌های ایرانی باعث تولید ثروت و دانش، ایجاد شغل و حتی جذب گردشگر می‌شوند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می‌شود.