جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7534
منتشر شده در دوشنبه, 24 تیر 1398 19:32
تعداد دیدگاه: 0
از-مشکلات-باغ-جهانی-عباس‌آباد-تا-واکنش-رئیسی-به-بافت-تاریخی-اطراف-حرم-رضوی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واکنش حجت‌الاسلام رئیسی ـ رئیس قوه قضائیه ـ نسبت...

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واکنش حجت‌الاسلام رئیسی ـ رئیس قوه قضائیه ـ نسبت به ساخت برج‌ها، معماری و وضعیت بافت تاریخی اطراف حرم رضوی را آغاز راهی برای حفاظت بهتر از دیگر بافت‌های تاریخی در سراسر کشور دانست.

محمد حسن طالبیان در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که دوشنبه (۲۳ تیر ماه) در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به صحبت‌های چند روز قبلِ رئیس قوه قضاییه که گفته بود «ای کاش معماری‌های ناهمگون امروزی و بازسازی‌ها، قدری از اطراف حرم امام رضا (ع) دورتر می‌رفت و حریم حرم را رعایت می‌کردند»، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مصوبه‌ای را به دولت ببریم تا یک حریم منظری برای بافت تاریخی اطراف حرم رضوی ابلاغ شود.

او تاکید کرد: متاسفانه هنوز شهرداری و مجموعه دست‌اندرکارانِ شهری مشهد، قوانین ساخت و ساز در اطراف حرم و بافت تاریخی را رعایت نمی‌کنند.

وی صحبت‌های رئیسی را فتح بابی دانست که نه فقط برای مشهد بلکه باید برای همه بافت‌های تاریخی در شهرهای مختلف مانند شیراز، کرمان، اصفهان و تهران مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: این نوع بافت‌های تاریخی یک سابقه است که باید برای همه کشور حفظ شود.

تهیه پلان هویتی عباس‌آباد بهشهر تا پایان تیر

طالبیان همچنین درباره وضعیت باغ عباس‌آباد بهشهر و ساخت‌سازهایی که در محوطه و عرصه و حریم این باغ جهانی در حال ساخت و ساز بود، نیز گفت: استقرارگاه‌هایی نظامی و بخش‌های مختلفی در گذشته در این محوطه تاریخی وجود داشت که این اقدامات را انجام می‌دادند، اکنون با برخی سوداگران دچار چالش شده‌ایم افرادی که سخت خودشان را تغییر می‌دهند، اما تلاش کرده‌ایم تا کنون برخی مشکلات را برطرف کنیم.

فرهاد عزیزی ـ مدیر کل پایگاه‌های میراث جهانی ـ نیز در سخنانی توضیح داد:‌ باغ عباس‌آباد در طول یکی ـ دو سال گذشته دچار چالش‌هایی مانند ساخت و ساز و موضوعاتی در حریم اثر جهانی خود شد. در حریم این اثر بستری ایجاد شد که تعدادی از افراد سوء استفاده‌هایی کردند.

او مهمترین مساله در این زمینه را متعلق به مالکی دانست که بخشی از اراضی متعلق به زندان را در اختیار داشت و افزود: به واسطه نظامی بودنِ مالک در منطقه و بر اساس قوانین امکان گرفتن سند برای خود را داشت که در زمان گرفتن سرمایه‌گذار برای این محوطه از باغ جهانی عباس‌آباد توانستیم کار او را متوقف کنیم.

وی به همکاری تعدادی از نهادها در این منطقه با میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت:‌ با جمع‌آوری ساخت‌وسازها کارگروهی در سطح ملی شکل گرفت. اکنون نیز تنها بحث ما مدیریت یکپارچه با وزارت نیرو، منابع طبیعی و یکسری کارگروه‌های ایجاد شده است.

عزیزی از برگزاری جلسه‌ای تا پایان این هفته ـ پایان تیر ـ برای برطرف کردن برخی از  شکلات در این محوطه‌ی جهانی خبر داد و گفت:‌ در این جلسه طرحی به عنوان پلان هویت تهیه می‌شود تا ارزش‌های برجسته این محوطه تاریخی مشخص و ایجاد شوند.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه