پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7410
منتشر شده در دوشنبه, 17 تیر 1398 18:40
تعداد دیدگاه: 0
نویسنده برنامه تلویزیونی زنده رود:

نویسنده برنامه تلویزیونی زنده رود اصفهان را شهر موزه ای خواند که جای جای آن بخشی از فرهنگ عامه را به نمایش گذاشته است که زنده رود می تواند تنها بخشی از آن را به نمایش بگذارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، نرگس سادات اصفا صبح امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه که در رستوران"آراخوان" اصفهان به عنوان یکی از حامیان مالی این برنامه برگزار شد، گفت: همانقدر که اصفهان مملو از سوژه های ارزشمند برای پرداختن به آن در یک برنامه چند بعدی مانند زنده رود است، استحصال سوژه ها نیز کاری سخت و دشوار بوده، چرا که مردم اصفهان مردمی فرهنگ مدار هستند که نمی توان در یک برنامه اینچنینی تنها بخشی از یک سوژه را برای آن ها به رشته تحریر در آورد.
اصفا ادامه داد: برنامه زنده رود یک برنامه تالک شو است و باید متون متناسب با برنامه پیش برود، ولی بعضی مواقع به صورت لاجرم، یک متن به یک تحقیق و پژوهش علمی تبدیل می شود که سعی می کنیم سطح عامه برنامه در حفظ کنیم.
نویسنده این برنامه تلویزیونی ادامه داد: نوشتن در فضای اصفهان حال هر نویسنده ای را خوب می کند، چرا که اصفهان میدانی از ذوق، اندیشه انسانی، هنر، صنعت، شهامت و ایثاربوده که هریک می تواند فصلی از یک برنامه تلویزیونی باشد، اما تجمیع این ها در یک برنامه به نام زنده رود، به ارزش وغنای محتوایی این برنامه می افزاید.
اصفا با اشاره به این که وقتی برنامه ای در رسانه مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد، باعث می شود تا همه عوامل دلگرم شده و روز به روز به کار خود عمق و توسعه ببخشند، تصریح کرد: رضایتمندی مردم شریف اصفهان از این برنامه که در نظر سنجی اخیر سازمان عنوان شده است، می تواند ریل گذاری مناسبی برای ادامه مناسبی از این برنامه در شبکه اصفهان، نزد برنامه سازان و تک تک عوامل زنده رود ایجاد کند.
وی فرهنگ عامه، تاریخ و تمدن، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و پرداختن به سبک های زندگی پیش از اسلام با نگاه بهره برداری از محتوای خوب زندگی اصفهانی های پیش از اسلام، پرداختن به دوره های تمدنی این شهر که در سه دوره تاریخی پایتخت سیاسی ایران بوده است، حرکت در عمق هنرمندی مردم اصفهان به لحاظ میراث ملموس و ناملموس و ... را از محورهای نوشتن برای این برنامه برشمرد و افزود: کشف لایه های پیدا و پنهان این موضوعات بی شک برای مخاطب ارزشمند است و سختی کار نویسنده در این زمینه این است که مخاطب با آثار ارزشمند به جا مانده از ادوار تاریخی و تمدنی اصفهان زندگی کرده و باید متنی را به نگارش در آورد که بتواند او را قانع سازد.
این نویسنده جوان برنامه های ملی در رسانه، همچنین به لزوم توجه به ارزش های فرهنگی و اصیل در برنامه سازی ها اشاره کرد و ادامه داد: وقتی نسل های جدید ما متوجه باشند که در شهری زندگی می کنند که یک روزی شیخ بهایی به عنوان معمار بزرگ این شهر، خواجه نظام الملک و یا بزرگان دیگری روی آن قدم می گذاشته اند، ارزش این شهر را بیشتر می دانند و این دانستن باید در قالبی زیبا، به روز و جذاب ارایه شود تا مخاطبین، به ویژه نسل جدید جذب آن شوند.
بنا بر این گزارش، به اعتقاد جامعه شناسان، پرداختن به ارزش های تاریخی و تمدنی هر سرزمین می تواند دریچه ای باشد برای رشد غرور اجتماعی، بازشناخت ارزش های فرهنگی مانند عشق به وطن، چارچوب شناسی دینی و لزوم آن، تقویت بنیه اعتقادی و ... که می تواند به سلامت اجتماعی و دوری از لجام گسیختگی فرهنگی یا بی توجهی به ارزش ها کمک کند، این در حالی است که متخصصین رسانه نیز معتقدند انتقال پیام از منبع به مخاطب باید متوازن با روحیات مخاطب صورت پذیرد، از این رو یک برنامه اینچنینی مانند زنده رود می تواند به توسعه ارزش های فرهنگی در میان مدت و اثرگذاری عمیق در بلند مدت کمک کند.

 

نوشتن دیدگاه