پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 6169
منتشر شده در شنبه, 14 ارديبهشت 1398 16:23
تعداد دیدگاه: 0
طناز-طباطبایی-با-فیلمهای-جشنواره-وارش-راهی-سفری-در-کل-ایران-شدیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نشست رسانه ای هیات داوران و هنرمندان حاضر در نهمین جشنواره بین...

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نشست رسانه ای هیات داوران و هنرمندان حاضر در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش بابل برگزار شد. در ابتدای این نشست، احترام برومند بازیگر تئاتر و همسر مرحوم داوود رشیدی با بیان این که برگزاری دوباره جشنواره وارش باعث خوشحالی بود، بیان کرد: جشنواره ها فضای خوبی برای جوانان و مردم منطقه ایجاد می کنند. نمی دانم به چه دلیل برگزاری دوره نهم این جشنواره چهار سال به تعویق افتاد.

وی افزود: مسئولان فرهنگ و ارشاد استان مازندران تصمیم گرفتند سالنی را در این مجموعه به نام داوود رشیدی نام گذاری کنند و امیدوارم جوانان تئاترهای خوبی را در این فضا اجرا کنند. البته برای حمایت از جوانان تنها راه اندازی یک سالن کافی نیست.

برومند خاطر نشان کرد: با اینکه بنیادی به نام داوود رشیدی وجود ندارد، ما از فرصت امسال جشنواره وارش استفاده کردیم و به عنوان خانواده داوود رشیدی جوایزی را به شکل نشان به سه هنرمند در حوزه های مختلف فرهنگ، ادبیات، تئاتر یا سینما اهدا کنیم.

وی عنوان کرد: جَد آقای رشیدی اصالت بابلی داشت و او خود را مازندرانی می دانست و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به هنرمندی که در خود مازندران فعالیت کرده است جایزه ای بدهیم. زنده نگه داشتن یاد یک شخصیت صرفا این نیست که بخواهیم هر سال درباره آن چهره صحبت کنیم، بلکه منظور این است که به راه و روش آن شخصیت توجه کنیم. چقدر خوب است اگر سالن های تئاتر و سینما، گالری ها و مکان های فرهنگی و هنری به نام هنرمندان نام گذاری شود.

محمدعلی سجادی کارگردان سینما نیز با بیان این که حضور او در جشنواره بین المللی فیلم وارش به عنوان داور بسیار جذاب بود، گفت: دیدن فیلم های جوانان به من ایده های جدیدی داد و همچنین موضوعات جذابی در این آثار وجود داشت.به نظر من بخش مستند از بخش های دیگر بسیار قوی تر بود و مستند سازان بر موضوعات مهمی تاکید کردند.

طناز طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با بیان این که در دوره نهم با جشنواره بین المللی فیلم وارش آشنا شده است، عنوان کرد: از روز نخست که فیلم ها را می دیدیم احساس می کردیم سفری کامل به دور ایران رفته ایم و بحث های محیط زیستی در فیلم ها برای من بسیار جذاب بود. امیدوارم مردم در سینماهای هنر و تجربه فیلم ها را ببینند.

وی افزود: مدت زیادی است که در فیلمسازی عمدتا بر تهران تمرکز داریم، اما سوژه های بکری که در سراسر کشور وجود دارد قابل بررسی و پرداخت است و امیدوارم در سینما بر روی تهران تمرکز نکنیم.

این بازیگر با ابراز امیدواری نسبت به استمرار جشنواره بین المللی فیلم وارش بیان کرد: آثار جشنواره به عنوان یک ایرانی بر من تاثیر زیادی گذاشت. این نوع فیلم ها ایجاد اتحاد می کنند و ما به همبستگی و اتحاد نیاز داریم.

امیر توده روستا نیز در این نشست عنوان کرد: برای تاثیرگذاری یک اثر لازم است موضوع  و بیان خوب با هم به کار گرفته شوند. درست است که جشنواره بین المللی فیلم وارش در شمال کشور برگزار می شود اما تنوع موضوعات فیلم ها بسیار تاثیرگذار و در ارتباط با سراسر ایران بود. آثار ارزشمندی به این جشنواره راه پیدا کردند و در بخش هایی، انتخاب ما را دچار مشکل کردند.

وی ادامه داد: همچنین باید از مدیریت مهدی قربان پور هم تشکر کنم. وقتی یک مستندساز جشنواره ای را برگزار می کند، نتیجه خوبی حاصل می شود. برخی فیلم ها باعث شدند ما بغض کنیم و به شدت ما را تحت تاثیر قرار دادند. اتفاقی که در حوزه محیط زیست رخ می دهد چیزی شبیه فاجعه است  و اگر مردم فیلم ها را ببینند خواسته هایشان از مسئولان تغییر، رویه های اشتباه موجود در کشور می شود.

این کارگردان عنوان کرد: این فیلم ها برای نمایش در جشنواره تولید نمی شوند بلکه برای دیده شدن توسط مردم ساخته می شوند. به مردم درباره محیط زیست آموزش داده نمی شود و معتقدم این آثار باید به تریبونی برای طرح این مسائل تبدیل شوند تا مردم در جریان آن قرار بگیرند. امیدوارم سال آینده حامیان جشنواره در کنار آن باشند.

سجادی نیز در ادامه گفت: فیلم های بخش ملی قابلیت حضور و پخش در کشورهای دیگر را هم داشتند. البته بخش عمده مستندهای کشورمان درباره مشکلات داخلی کشورمان بود و شاید برای پخش در کشورهای دیگر چندان مناسب نبود اما فیلم هایی که درباره مسائل انسانی صحبت می کنند می توانند وارد تعامل با کشورهای دیگر شوند.

وی افزود: مهمترین مساله این است که جشنواره ها باعث تشویق فیلمسازان شوند و وارش جشنواره ای کاربردی و مهم  است. باید زیرساخت ها درست شود تا آثار مستند، کوتاه و ... هم فرصت برای نمایش و پخش داخلی و بین المللی را پیدا کنند.

طناز طباطبایی داور بخش مسابقه ملی نیز بیان کرد:بحث سالن های سینمای شهر جدا از بحث جشنواره است. جشنواره وارش می تواند باعث ایجاد تعامل شود. ما در کشوری زندگی می کنیم که صرفا سالن سازی در آن اهمیت ندارد.

وی افزود: نگاه کاربردی و ابزاری در کشور غلبه دارد. حوزه معماری و ... دارای نگاه کاربردی و مصرف گرایی است. این نگاه باید به نگاهی زیبایی شناسانه تغییر کند و با آماده سازی زیر ساخت ها و سالن های سینما به شیوه اکران مناسب فیلم ها اندیشید. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که باید هوشمندانه ترین اتفاق را انتخاب کنیم و امیدوارم مردم روزنه هایی را برای احقاق حقوق خود پیدا کنند.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه