پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4631
منتشر شده در شنبه, 01 دی 1397 16:53
تعداد دیدگاه: 0

نقش کارگردان در خلق نمایش در کارگاهی آموزش و با حضور هنرمندان و کارگردانان جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح الله بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری همراز به نقل از روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، کارگاه آموزش کارگردانی در آستانه جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح الله برگزار شد. این کارگاه طی مدت دو روز و با تدریس ایوب آقاخانی استاد برجسته کارگردانی و با حضور کارگردانان جوان اصفهانی در نگارستان امام خمینی (س) اصفهان برپا شد.
ایوب آقاخانی، شیوه کارگردانی تئاتر در هر منطقه و کشور را در گرو شرایط آن جغرافیا دانست و گفت: باید به دنبال حلقه های مفقود کارگردانی باشیم. ریتم چیدمان و ترکیب صحنه و عناصر متعدد دیگر در اختیار کارگردان قرار دارد و عرصه کارگردانی را مشخص می کند. کارگردان به اصالت متن احترام گذاشته و نباید متن را بر هم بریزد.
وی جایگاه تئاتر اصفهان را قابل توجه دانست و اظهار داشت: باید همگی تلاش کنید تا پرچم اصفهان را در تئاتر بالا ببرید، امروز نیاز داریم به درک جایگاه جهانی تئاتر دست یابیم و برای این موضوع باید همدل‌تر باشیم. اگر کسی اوج بگیرد به تئاتر شهر و کشور خود کمک کرده است، سعی کنیم جهانی بیندیشیم.
این کارگردان به نقش موسیقی و دیگر عوامل صحنه اشاره کرد و افزود: میزانسن حرکت هدایت شد واجد داده های بازیگرانه است، میزانسن تنها به معنی مشخص کردن مسیر حرکت بازیگر نیست، نقش عوامل مختلف صحنه از جمله نور و دکور و موسیقی را نباید نادیده گرفت.
وی کارگردانی را فراتر از ژست‌های ظاهری دانست و گفت: کارگردانی فراتر از داد و بیداد است، اگر کارگردان به جنگ احساس بازیگر برود حال خود تئاتر از بین می رود. وظیفه اصلی تئاتر این است که حال دیگران را خوب کند، پس به جدال با گروه خود برنخیزید.
آقاخانی کارگردان را مدیری هنری دقیق خواند و اظهار کرد: کارگردان فرد شلاق به دستی که برده‌ها را هدایت می‌کند نیست، کارگردان هدایت گری باهوش است. تعامل کاملا منطقی بین کارگردان و بازیگر نیاز است تا نمایشی اثر بخش پدید آید.
گفتنی است این کارگاه بخشی از سلسه کارگاه‌های آموزشی دومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله بود و پیش از این کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی با حضور استاد نصرالله قادری طی سه هفته در نگارستان امام خمینی (س) برگزار شد.

 

نوشتن دیدگاه