کد خبر: 4329
منتشر شده در سه شنبه, 15 اسفند 1396 22:50
تعداد دیدگاه: 0
مدیرکل اوقاف اصفهان:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: ۵۰ کاروانسرای وقفی در استان اصفهان بازسازی و احیا شد.

حجت‌الاسلام رضا صادقی در آیین افتتاح ۱۵ واحد مسکونی موقوفه شهریاری در گلپایگان، با اشاره به اینکه در استان اصفهان بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه و ۴۴ هزار رقبه وجود دارد، اظهار کرد: بالغ بر ۲۳ هزار از این تعداد رقبه متصرفی منفعتی بوده و ۱۰ هزار رقبه نیز با تولیت واقفان نیک اندیش اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از موقوفات استان اصفهان زمین‌های زراعی و کشاورزی است، افزود: ۱۰ درصد از وقف‌های استان نیز شامل موقوفات خدماتی و آموزشی است که از این تعداد۶۱۰ واحد آموزشی در اختیار آموزش و پرورش، نیروهای نظامی، انتظامی، بسیج و سپاه قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه ارزش مطالبه موقوفات استان اصفهان ۵۰۰ میلیارد ریال است، تصریح کرد: تاکنون ۷۰ میلیارد ریال مال الاجاره موقوفات استان به تأخیر افتاده است.

وی با اشاره به اینکه موقوفات حوزه علمیه استان اصفهان دارای رتبه سوم در کشور است، گفت: همچنین مدرسه چهارباغ، موقوفات فراوانی دارد که حتی در برخی استان‌های دیگر از جمله آذربایجان و چهارمحال و بختیاری و پراکنده بوده که با کمک آیت‌الله طباطبایی‌ن‍ژاد، نماینده ولی فقیه در استان پیگیر این موارد هستیم.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه پنج مدرسه علمیه استان از موقوات خارج شده و محل مصرف درآمد آنها غیر از نیت واقف بود، افزود: با اقدامات صورت گرفته این پنج مدرسه به نیت واقف برگشت و در اختیار مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان قرار گرفت.

وی ادامه داد: اجاره برخی از موقوفات مانند هتل عباسی که ماهیانه سه میلیون ریال پرداخت می‌شد طی ۴ سال گذشته به پرداخت ماهیانه ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته اما هنوز حق وقف ادا نمی‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به احیای ۵۰ کاروانسرای موقوفه در استان اصفهان اظهار کرد: در این اماکن با راه‌اندازی هتل‌های سنتی درآمد خوبی را کسب کرده‌ایم.

وی همچنین به ثبت مالکیت ۲۳۰۰ هکتار از اراضی ابوزیدآباد و قمصر به نام سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: همچنین بسیاری از آب‌انبارهای اصفهان نیز به بهره برداری رسیده است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۷۱۸ امامزاده است، افزود: در راستای اقدامات زیربنایی و عمرانی بیش از ۱۴۰ رقبه در امامزاده آقاعلی عباس ساخته شده و در ۵۰۰ امامزاده نیز کار عمرانی انجام گرفته است.