شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3955
منتشر شده در دوشنبه, 19 تیر 1396 10:32
تعداد دیدگاه: 0
اشکان خطیبی

هنوز چند سال از پخش سریال "در مسیر زاینده رود" نگذشته که عوامل سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با دعوت از یکی از بازیگران اصلی این سریال به عنوان مجری اختتامیه این جشنواره، یاد و خاطره آن سریال نه چندان دلچسب که در آن روزها باعث نگرانی و ناراحتی اصفهانی ها شده بود را در ذهن آن ها زنده کردند.


به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی همراز، اشکان خطیبی ، بازیگر و موزیسین 38 ساله تهرانی که در محله شمیران این شهر دیده به جهان گشوده است، به عنوان بازیگر نقش مهران سارنگ در این سریال، آن روزها در برابر اعتراض مردم اصفهان به سخره گرفتن لهجه اصفهانی در گفت و گو با روزنامه جام جم گفته بود: اصفهانی ها بیش از اندازه حساس هستند و کمی بالا و پایین شدن لهجه نباید آن ها را اینقدر به ستوه بیاورد!!
حالا عوامل سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با دعوت از وی که سابقه درخشانی نیز در اجرای برنامه به عنوان مجری نداشته و بیشتر بازی در نقش های مختلف، موسیقی و ترجمه نمایشنامه های انگلیسی در کارنامه وی به چشم می خورد، این موضوع را در ذهن متبادر می سازند که هرچند ادعاهایی مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره در اصفهان وجود دارد و بعضا مسئولان مدعی هستند که تمام تصمیم های پیرامون این جشنواره در اصفهان گرفته می شود، اما به ظاهر پشت پرده ها حکایت از چیز دیگری دارد!! چرا که اگر مدیران اصفهانی جشنواره برای این مهم تصمیم می گیرند، چرا باید از یک بازیگر غیر اصفهانی به عنوان مجری در اختتامیه این برنامه استفاده شود؟ در حالی که افرادی چون حسین پاکدل، رسول توکلی، محمد سلوکی، نیما کرمی و ... به عنوان افراد اصفهانی الاصل و یا افرادی که مدتی در این شهر زندگی کرده و به زوایای فرهنگی و اجتماعی آن آشنایی دارند و اتفاقا شناخته شده هم هستند و در رسانه ملی مشغول به فعالیت می باشند و یا حتی افرادی چون رضا رشید پور که هرچند اصفهانی نیست، اما اصفهان را به خوبی می شناسد، می توانند بهتر از این اختتامیه یک جشنواره را اجرا کنند.
در ادامه باید گفت یکی از اصول اجرای برنامه یا همایش و جشنواره، مطالعه پیرامون آن برنامه بوده و این در حالی است که مدیران شهری در اصفهان با پیگیری های بسیار توانستند جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به اصفهان بازگردانند، اما خطیبی، به عنوان مجری وقتی شور و هیجان حاضران در جشنواره را دید، در جمله ای تعجب بر انگیز عنوان کرد:"ای کاش می شد هر سال این جشنواره در یک شهر برگزار شود، مثلا در شیراز تا مردم شیراز هم همینقدر از شور ونشاط جشنواره بهره ببرند!!"
همچنین این بازیگر جوان، چندین بار سمت و نام مدعوین از جمله استاندار اصفهان را اشتباه عنوان کرد که باعث به سخره گرفتن برنامه توسط برخی حاضرین شد، اما این شاه بیت غزل اشتباهات یک بازیگری که پا به عرصه اجرا هم گذاشته، نبود و وقتی این غزل تکمیل شد که اسامی منتخبین قرائت و آنجا بود که نام ها و ترتیب آن اشتباه شد و نام نویسنده 60 ساله یک فیلم را به عنوان بازیگر کودک یک فیلم دیگر قرائت کردند تا جایزه خود را دریافت کند.!!
با این توصیف، هنوز مخاطبان چنین جشنواره ها و همایش هایی امیدوارند تا قول های مسئولان رنگ و بوی عمل به خود بگیرد و پتانسیل های مطرح و قوی اصفهان بیشتر از این دیده شود.

یادداشت از داوود اکبرپور

نوشتن دیدگاه