پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3944
منتشر شده در چهارشنبه, 14 تیر 1396 09:19
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که اصفهان طی یکی دو سال گذشته به شهری برای ارایه طرح های خاص تبدیل شده است، اجرای طرحی به ظاهر هنرمندانه توسط چند جوان اصفهانی در این شهر دردسرساز شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی همراز، این روزها شهروندان اصفهانی که در این شهر تردد دارند، با موضوعی به نام "دست های رنگی" مواجه شده اند که بدون هیچ خلاقیت خاصی دست هایی آغشته به رنگ، بر در و دیوار برخی از بناهای خاص و حتی تاریخی شهر منقوش شده و چهره شهر را نازیبا ساخته است.
از سوی دیگر نیز پویشی به همین نام در فضای مجازی اعلام موجودیت کرده و تصاویر مربوط به این شاهکار! در حال دست به دست شدن است، بی آن که هنوز هیچ ارگانی مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.
فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز ضمن اظهار بی اطلاعی از مرجع صدور مجوز برای این اقدام، از پیگیری یگان حفاظت در این زمینه خبر داده است.
علی میرزایی، یکی از خالقان حرکت "دست‌های رنگی" روی دیوارها و سنگ‌فرش‌های اصفهان نیز می‌گوید: از واکنش‌های منفی مردم شوکه شده است.
من نمی‌گویم که این کاری که ما انجام داده‌ایم یک کار هنری یا یک کار زیبایی شناسانه‌ است یا قرار است دیوار شهر را زیبا کند، اما این کار یک المانی از حضور هنرمندی است که تنها چیزی که برای اعلام حضور خود یا بیان اثرش دارد، وجود خودش است و این وجود خود را با دست رنگی خودش به ثبت می‌رساند.
هرچند تاکنون هیچ یک از مدیران شهری و یا حتی قضایی اصفهان به این حرکت واکنش نشان نداده اند، اما آنچه بیشتر از هر چیزی توجه مخاطب را جلب می کند، این که دادائیسم ها هم وقتی می خواستند هنر خود را برای عموم مردم به نمایش بگذارند، از مکان های پرتردد استفاده می کردند، اما ساختمان ها و بناهای تاریخی را مورد هجوم قرار نمی دادند. لذا با توجه به این که این هنرنمایی به ظاهر خلاقانه بیش از هرچیزی به وندالیسم شبیه است، باید منظر ماند و دید واکنش مسئولان شهری به این آلودگی بصری در شهر تاریخی اصفهان چه خواهد بود؟

 

dasthayerangi

نوشتن دیدگاه