شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3742
منتشر شده در دوشنبه, 11 بهمن 1395 15:18
تعداد دیدگاه: 0
مدیر کل ارشاد به اظهارات مدیر امور سینمایی حوزۀ هنری اصفهان پاسخ داد؛

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در گفتگو با ایمنا به اظهارات مدیر امور سینمایی حوزۀ هنری پاسخ داد.

روز گذشته خبری از سوی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در خصوص چرایی کاهش تعداد فیلم های آمادۀ اکران در اصفهان با این مضمون منتشر شد که چون بحثی بین حوزه هنری اصفهان و تهیه کنندگان فیلم در تهران برای بدهی سال گذشته در میان بوده، علی رغم تلاش های صورت گرفته این بحث تا امروز حل نشده است و به همین سبب تا کنون 8 فیلم از جشنوارۀ فیلم فجر به اصفهان آمده است. سید مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزۀ هنری اصفهان نیز در پاسخ به این اظهارات به خبرنگار ایمنا اعلام کرد که حوزۀ هنری بدهی خود را پرداخت کرده و ارشاد می توانست در همین یک سالن نیز 16 فیلم اکران کند. در گفتگوی خبرنگار ما با مدیر کل اداره ارشاد اسلامی اصفهان پاسخ او را در واکنش به این اظهارات از نظر می گذرانید:
با توجه به اینکه حوزۀ هنری مدعی است بدهی خود را تسویه کرده این اختلاف نظرها ناشی از چیست؟
حوزۀ هنری اصفهان قبلا هم اعلام کرده بود که این بدهی پرداخته شده اما وقتی به تهران مراجعه کردند پاسخ شنیدند که بدهی شان پرداخته نشده. ما هم در ادارۀ ارشاد حرف حوزۀ هنری را پذیرفتیم و به آن ها گفتیم به تهران بروند و چک خود را تحویل بگیرند اما تهران به آن ها اعلام کرد که تهیه کنندگان می گویند بدهی همچنان موجود است. طبق تعهدی که سال گذشته انجام شد شهرداری سهم خود را پرداخت کرد، ادارۀ ارشاد نیز همین طور، حوزۀ هنری هم قرار بود سهمش را پرداخت کند اما تنها بخشی از درآمد فروش بلیت ها را پرداخت کرده و سهمی که قرار بود پرداخت کند هنوز پابرجاست. بحثی که اینجا مطرح است این است که وقتی قرار است همه کمک کنیم و سهمی را پرداخت کنیم این به معنی نیست که از مردم پول فروش بلیت ها را بگیریم و به حساب تهران بریزیم برای این کار باید از خود حوزه هم سهمی پرداخته شود نه اینکه بگوییم فقط پول فروش بلیت ها را بر می گردانیم. اگر پول بلیت ها آن سهم را پوشش می داد کفایت می کرد اما اگر پوشش نداده باید به نوعی این مسئله با تهران حل می شد که این اتفاق نیفتاده است. ما دو سه نوبت برای حل این مشکل به همراه آقای حسینی به تهران رفتیم اما تهران کماکان حرف خود را می زند و می گوید بدهی وجود دارد و با ما تسویه نشده است. چک پرداخت نشده ای هم که در دست دارند از حوزۀ هنری است.
ما سال گذشته در ابتدای کار با ستاد برگزاری جشنواره قراردای داشتیم که مثلا 270 تومن بود. چون یک سری از فیلم ها چند بار اکران شدند باید مجددا پول آن ها پرداخته می شد و این اتفاق نیفتاد. مثلا اگر فیلم بادیگارد چهار سانس اضافه تر اکران شده باید خود حوزۀ هنری به صورت جداگانه این مبلغ مازاد را به تهران پرداخت می کرد که نکرده است. ما هم نمی خواستیم این مسئله رسانه ای شود و تا زمانی که تهران اعلام نکرده بود دربارۀ آن صحبتی نکردیم اما در نهایت باید پاسخ می دادیم.
ادارۀ ارشاد اصفهان برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام داده است؟
با همۀ این مواردی که گفته شد ما بالاتر از این عمل کردیم و برای معاونت سینمایی نامه نوشتیم که هر چه بوده شما ندیده بگیرید و این مبلغ را شما به ما کمک کنید اما آن ها پاسخ دادند که حساب ما با تهیه کنندگان جداست، اگر چه امسال متمرکز شده است اما بدهی سال گذشته را باید تسویه کنید تا تعداد فیلم های بیشتری به شما داده شود و بدهی سال گذشته هم همان وضعیتی را دارد که گفتم.
آیا امکان اکران 16 فیلم در سینما ساحل وجود داشته است؟
در حقیقت ابتدا می خواستند اصفهان را به دلیل پرداخت نکردن بدهی ها تحریم کنند و با رایزنی های انجام شده و مذاکراتی که با آقای ایوبی داشتیم راضی شدند که یک سالن در اصفهان برای اکران 8 فیلم اختصاص داده شود و این حداکثر کاری بود که ما در ادارۀ ارشاد می توانستیم انجام دهیم. در استان های دیگر شاید بشود تعداد بیشتری از فیلم ها را در یک سالن اکران کرد اما به جهت تسویه نشدن بدهی اصفهان این 8 فیلم را از هیچ فیلم توانستیم بیرون بیاوریم و اگر بخواهیم مازاد بر این تعداد هم فیلمی بیاوریم هزینه های ما بیشتر خواهد شد، چرا که اکنون فقط پول سینما را می دهیم و برای فیلم مازاد باید پول خرید فیلم را هم بدهیم و اگر آن تسویه انجام شده بود کار ما هم راحت تر بود.
باید اعلام کنم که برای همۀ نهادهای فرهنگی اصفهان با این همه داعیۀ فرهنگی که دارند پرداخت این مبلغ زیاد نبود و می شد زودتر از این ورود پیدا کنند و این هزینه را بپردازند.

 

منبع: ایمنا

نوشتن دیدگاه