پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23548
منتشر شده در شنبه, 06 اسفند 1401 13:54
تعداد دیدگاه: 0
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان:

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های مرتبط با نساجی سنتی مجموعه تاریخی بازار کاشان را دری دیگر از دروازه‌های انتخاب شهر جهانی نساجی سنتی به روی ارزیاب‌ها شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو عنوان کرد.

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، احمد دانایی نیا با اعلام این مطلب گفت: در ادامه بازدیدهای ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو از شهر کاشان برای معرفی و انتخاب شهر جهانی نساجی سنتی، این گروه از مجموعه بازار تاریخی به‌ویژه کارگاه شعربافی و‌ فروشگاه‌های منسوجات تیمچه امین‌الدوله دیدن کرده و مستندات خود را ثبت کردند.

او ادامه داد: مجموعه تاریخی بازار کاشان با قدمت سلجوقی و با برخورداری از تیمچه‌ها و کاروانسراها، در طول تاریخ محل استقرار تجار، مرکز عرضه محصولات نساجی و فروش مواد اولیه کارگاه‌ها بوده و نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است.

دانایی نیا افزود: وجود فروشگاه‌های فروش منسوجات و کارگاه‌های تولید مواد اولیه در بازار کاشان و خرید محصولات مرتبط توسط گردشگران خارجی و داخلی خود گویای پویایی و احیای نساجی سنتی در کاشان بوده و‌ انتخاب این شهر به‌عنوان شهر ملی نساجی ایران را در سالیان گذشته تائید می‌کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تصریح کرد: وجود کارگاه شعربافی و فروش پارچه آن‌هم به‌طور مستقیم در بازار با استفاده از طراحی و بافت پوشاک از منسوجات سنتی مانند مخمل، دارایی و شعربافی با استفاده از طراحی و‌ نقوش معماری ایرانی و فن‌های دوخت به شیوه گذشتگان، امروزه جزو‌ شاخص‌های کاشان به‌منظور کسب عنوان شهر جهانی نساجی سنتی توسط ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو‌ شده است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه