پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1605
منتشر شده در شنبه, 25 بهمن 1393 08:12
تعداد دیدگاه: 0
گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر

همراز: سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر بعد از ١٠ روز از برگزاری‌اش به ایستگاه آخر رسید. نکته قابل توجه جشنواره امسال نیز این است که برخلاف سال‌های گذشته، ازجمله جشنواره‌هایی بود که در طول برگزاری خود با کمترین حاشیه و حرف و حدیث همراه شد. این جشنواره نیز همانند بسیاری از فستیوال‌های دیگر درنهایت با...

همراز:سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر بعد از ١٠ روز از برگزاری‌اش به ایستگاه آخر رسید. نکته قابل توجه جشنواره امسال نیز این است که برخلاف سال‌های گذشته، ازجمله جشنواره‌هایی بود که در طول برگزاری خود با کمترین حاشیه و حرف و حدیث همراه شد. این جشنواره نیز همانند بسیاری از فستیوال‌های دیگر درنهایت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. پایانی که به معنای شروع‌ سال نو در سینمای ایران لقب گرفته است.

  • اختتاميه با اجراي نوبتي شهيدي‌فر و مدیری

مراسم اختتامیه سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به کارگردانی محمد حمیدی‌مقدم و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار شد. در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، تصاویری همراه با موسیقی‌های خاطره انگیز از پیروزی انقلاب اسلامی در‌سال ١٣٥٧ پخش شد.جشنواره فیلم فجر با اجرای موسیقی سامان احتشامی نوازنده پیانو، بامداد ملکی نوازنده تنبک و آواز علی زند‌وکیلی و مهران مدیری جان گرفت. نخستین بخش از این مراسم به اهدای جوایز مستندسازان در بخش «سینما حقیقت» اختصاص داشت. در این میان جایزه ویژه هیأت داوران بخش به فرشاد افشین پور فیلمبردار مستند «سفر به آمادای» تعلق گرفت و معین کریم‌الدینی کارگردان مستند «آتلان» جایزه بهترین فیلم در بخش «سینماحقیقت» را از آن خود کرد. جایزه ویژه دبیرجشنواره با حضور علیرضا رضاداد و خسرو سینایی به ٢ انیمیشن «شاهزاده روم» و «مبارک» تعلق گرفت. در ادامه برگزیدگان بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی بخش «نگاه نو» به ناهید طباطبایی و حمیدرضا قطبی برای «جامه‌دران» تعلق گرفت و همچنین دیپلم افتخار فیلمنامه اورجینال به مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها برای «احتمال باران اسیدی» اهداء شد. کارگردان برگزیده این بخش براساس حدس و گمان‌هایی که عده‌ای نیز از قبل داشتند، وحید جلیلوند برای فیلم «چهارشنبه ١٩ اردیبهشت» معرفی شد. او نخستین سینماگری بود که جایزه خود را به خانواده‌اش تقدیم کرد. فیلم او به‌عنوان بهترین فیلم این بخش هم معرفی شد. در بخش کارگردانی نیز جایزه‌ای از سوی هیأت داوران به امیر حسین عسگری کارگردان «بدون مرز» تعلق گرفت. اما بخش دیگری که امسال برای اولین بار در جشنواره حضور داشت بخش هنر و تجربه بود که بر این اساس تندیس ویژه‌ای به امیرحسین ثقفی برای «مردی که اسب شد» و تندیس بهترین فیلم این بخش نیز به فائزه عزیزخانی برای کارگردانی «روز مبادا» اهدا شد.

  • دموکراسی در اهدای جوایز

با پایان یافتن این بخش، مهم‌ترین قسمت جشنواره با معرفی برگزیدگان سودای سیمرغ شروع شد. امسال نیز طبق سنت سال‌های اخیر، از هنرمندان چهره‌ای دعوت شد تا با قرار گرفتن بر روی سن جوایز هنرمندان برگزیده بخش‌های مختلف را اهدا کنند. از این رو لوح تقدیر جلوه‌های ویژه بصری با حضور جواد طوسی یکی از اعضای هیأت داوران این بخش و برزو ارجمند به امیر رضا معتمدی برای فیلم «مزار شریف» اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری نیز از میان جواد مطوری برای «بهمن»، فرهاد یوسفی برای «طعم شیرین خیال» و امیررضا معتمدی برای «مزار شریف» به وحید قطبی‌زاده برای فیلم «رخ دیوانه» تعلق گرفت. در ادامه نیز با حضور عبدالله اسکندری یکی از اعضای هیأت داوران و با همراهی رویا تیموریان بازیگر، سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به مهین نویدی برای فیلم «ایران برگر» اهدا شد. «ایران برگر» ازجمله فیلم‌های پر بازیگر امسال بود که اکثر بازیگران آن با گریم‌های متفاوتی در آن ظاهر شده بودند. با حضور محمد بزرگ‌نیا یکی از اعضای هیأت داوران و با همراهی پروین صفری (رئیس انجمن طراحان صحنه و لباس) سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به جهانگیر میرزاخانی برای «خداحافظی طولانی» و همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محسن نصراللهی برای «اعترافات ذهن خطرناک من» اهداء شد. مهتاب نصیرپور (یکی از اعضای هیأت داوران) و نیکی کریمی دو هنرمند دیگری بودند که با حضور روی سن، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به محمود سماک باشی برای «من دیه‌گو مارادونا هستم» و سیمرغ بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای «رخ دیوانه» اهدا کردند.
یکی دیگر از بخش‌های مهم سودای سیمرغ، بخش موسیقی بود که سیمرغ این بخش نیز با حضور دو تن از هنرمندان سرشناس سینما، علیرضا شجاع‌نوری (اعضای هیأت داوران جشنواره) و رضا عطاران اهدا شد. یکی از نکات جالب توجه جشنواره امسال حضور عطاران با مونوپاد (پایه موبایل سلفی) بود که برای انداختن عکس سلفی با تماشاگران این وسیله را همراه خود آورده بود. عطاران با این‌که هیچ صحبتی در این مراسم نکرد اما همین حرکت عطاران برای خنداندن مردم کافی بود تا دوباره مردم به یاد هنر ذاتی این هنرمند در امر خنداندن بیفتند. اما سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم نیز به بهزاد عبدی برای فیلم «مزار شریف» اهدا شد. عبدی آخرین‌بار برای فیلم «آل» جایزه بهترین موسیقی فیلم فجر را از آن خود کرده بود. ادامه این مراسم به حضور عزیز ساعتی (یکی از اعضای هیأت داوران) و محمود کلاری فیلمبردار سینمای ایران برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نیز اختصاص داشت. بر این اساس جایزه این بخش به علیرضا برازنده برای فیلم «دوران عاشقی» تعلق گرفت. دقایقی بعد و با حضور مجید مجیدی (رئیس هیأت داوران و کارگردان فیلم عظیم محمد رسول‌الله) و مسعود رایگان سیمرغ بلورین بهترین تدوینگربه نیما جعفری‌جوزانی برای تدوین غیرخطی‌اش در فیلم «عصر یخبندان» اهدا شد.

  • دیدار دوباره ساعت خوشی‌ها

با اتمام بخش اول سودای سیمرغ، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن با حضور‌هانیه توسلی و مهتاب نصیر پور، به سحر دولتشاهی اهدا شد. دولتشاهی در این فیلم نقش یک زن بزهکار و معتاد را بازی می‌کرد که برای اولین‌بار در چنین نقشی ظاهر ‌شد. سپس دیپلم افتخار نقش مکمل مرد با حضور میلاد کی‌مرام (بازیگر برگزیده فیلم «خط ویژه» در جشنواره ‌سال گذشته) و علیرضا شجاع‌نوری به بهمن زرین‌پور برای «حکایت عاشقی» اهدا شد و سیمرغ مهم این بخش که برخی حدس و گمان‌های بسیاری در این بخش داشتند، به هومن سیدی برای بازی متفاوتش در فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» تعلق گرفت. بخش مکمل مرد در جشنواره امسال، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که اکثر کاندیدای این بخش، بازی های متفاوت و چشمگیری از خود ارایه داده بودند.
در ادامه مجری مراسم با اشاره به موضوع فیلم «مزارشریف» از خانواده شهدای واقعه مزار شریف دعوت کرد که با حضور حجت‌الله ایوبی و علیرضا رضاداد از آنها تقدیر شود. سپس اجرای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را مهران مدیری برعهده گرفت تا ادامه برگزیدگان بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شوند. مهران مدیری دوباره از سامان احتشامی، علی زند وکیلی و بامداد ملکی برای اجرای موسیقی دعوت کرد. پس از اجرای موسیقی؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی را مطرح کرد. جنتی با کنایه از این‌که سخنرانی او را در آخر مراسم گذاشته‌اند، ابتدا بیان کرد: «از تقارن این جشنواره با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خشنودم.» او سپس در سخنانی نه چندان کوتاه به بازنگری در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره‌های گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق منجر به افزایش کیفیت شود. در ادامه مراسم نیز مهران مدیری از هیأت داوران جشنواره فیلم فجر دعوت کرد که به روی صحنه بیایند.
اجرای این بخش از جشنواره به خاطر علاقه ویژه‌اش برای اهدای سیمرغ‌های مهم جشنواره را خود مدیری با طنازی‌های خاص‌اش به عهده داشت. بر این اساس ضمن احترام و تقدیر از بازی لیلا حاتمی در «دوران عاشقی» و «مهتاب کرامتی» برای «عصر یخبندان»؛ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به لیلا زارع برای «شیفت شب» و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم «کوچه بی‌نام» اهدا شد که برای اهدای این جایزه؛ رخشان بنی‌اعتماد (مادر باران کوثری) و کارگردان سینمای ایران او را همراهی می‌کرد. باران کوثری بعد از گرفتن سیمرغ از دستان مادرش با پای گچ گرفته روی صحنه رفت و گفت : «جایزه‌ام را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم؛ نه به خاطر این‌که پدر و مادرم هستند که تا ابد دختر رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری می‌مانم، بلکه آن را تقدیم می‌کنم به دلیل صبرشان برای دو‌سال تلخ خانه‌نشینی که مرا و‌ همه بهانه گیری‌های مرا و خشم‌ام را که ناشی از ناعدالتی بود که در حقم شده بود، تحمل کردند ‌و لحظه‌ای اجازه ندادند احساس تنهایی کنم.» دیگر بخش مهم، اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد بود که به سعید آقاخانی برای فیلم «خداحافظی طولانی» تعلق گرفت. آقاخانی در این فیلم بازی متفاوت و زیر پوستی ارایه داده بود.
او جایزه‌اش را از دست کسانی گرفت که سال‌های اولیه بازیگری‌اش را با مدیری شروع کرده بود. برگزیده بهترین بازیگر نقش اول مرد با اشاره به حضور رضا عطاران در مراسم با لحنی طنز گفت: «ما برای سیمرغ‌هایمان نقشه کشیده‌ایم، چون وقتی او پارسال سیمرغ گرفت می‌خواست جفت بیندازد، اما هردو سیمرغ‌اش نر بودند و امیدوارم سیمرغ من نر نباشد تا بتوانیم سیمرغ‌داری راه بیندازیم.»
در بخش بهترین فیلمنامه نیز دیپلم افتخاری به اصغر عبداللهی برای فیلم «خداحافظی طولانی» تعلق گرفت که فرزاد موتمن کارگردان این فیلم، جایزه او را دریافت کرد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به رویا محقق برای فیلم «دوران عاشقی» اهدا شد. همچنین در بخش کارگردانی نیز سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابوالحسن داوودی برای فیلم «رخ دیوانه» معرفی شد. دیپلم افتخار این بخش هم به بهرام توکلی برای فیلم «من دیه گو مارادونا هستم» تعلق گرفت. همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم به بیتا منصوری برای تهیه‌کنندگی فیلم «رخ دیوانه» اهدا شد.اما هیأت داوران بخش سودای سیمرغ جایزه ویژه خود را به جواد نوروزبیگی برای تهیه‌کنندگی سه فیلم «بهمن»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» و دیپلم افتخار «جایزه ویژه هیأت داوران» برای مجموعه ارزشمند فعالیت‌های این دوره به نیکی کریمی برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم «شیفت شب» و بازی در فیلم‌های «مرگ ماهی» و «چهارشنبه ١٩ اردیبهشت» تعلق گرفت. درنهایت فیلم برگزیده تماشاگران سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر هم «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی معرفی شد.

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه