شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 15149
منتشر شده در دوشنبه, 05 آبان 1399 22:29
تعداد دیدگاه: 0
«هفتاد-کشیش-یخی»-کتاب-سال-شعر-خبرنگاران-ایران-شد

مجموعه شعر سپید «هفتاد کشیش یخی» برگزیده جایزه کتاب سال و مجموعه شعری از حسن جنت مکان برگزیده بخش...

مجموعه شعر سپید «هفتاد کشیش یخی» برگزیده جایزه کتاب سال و مجموعه شعری از حسن جنت مکان برگزیده بخش ویژه چهاردهمین دوره جایزه کتاب شعر سال ایران به انتخاب خبرنگاران شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه کتاب شعر سال ایران به انتخاب خبرنگاران ظهر امروز دوشنبه پنجم آبان ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار و محتوای آیین از طریق صفحه اینستاگرام نشریه وزن دنیا به صورت زنده پخش شد.

علیرضا بهرامی، دبیر این جایزه در این آیین گفت: آیین پایینی کتاب سال شعر ایران همه ساله در اسفندماه برگزار می‌شود و آخرین رویداد فرهنگی هر سال است. آیین اختتامیه این دوره هم قاعدتا باید اسفند سال گذشته برگزار می‌شد، اما به دلیل شیوع گسترده کرونا این مراسم تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

وی افزود: قرار بود این برنامه با دو سه ماه تاخیر برگزار شود، اما شرایط کشور به دلیل کرونا نامساعدتر شد. به دلیل آنکه دوره پانزدهم نیز باید برگزار شود و فراخوانش به زودی منتشر خواهد شد، تصمیم بر این گرفتیم که آیین اختتامیه این دوره را به صورت مجازی برگزار کنیم.

بهرامی در ادامه با تشکر از ناشران و شاعرانی که کتاب‌ها و آثار خود را به دبیرخانه جایزه کتاب شعر سال ایران به انتخاب خبرنگاران فرستادند، گفت:‌ اهالی فرهنگ و هنر در وانفسای امروزی بویژه در بخش خصوصی سربلندان این دوره هستند، باوجود تحمل این همه خبر درگذشت هموطنان نام آشنا و غیره و خبر کوچ غریبانه آنها که ما را دل آزرده می‌کند در این دوران دشوار اهالی فرهنگ و هنر بویژه جایزه‌های خصوصی در حوزه ادبیات و فرهنگ سربلند هستند. آنها ثابت کردند که وطنپرست هستند و وطن گرایی را در عمل نشان دادند. امیدوارم بخش‌های فرهنگی دولتی نیز به این درجه از وطن دوستی برسند.

دبیر جایزه کتاب شعر سال ایران به انتخاب خبرنگاران همچنین با اشاره به این نکته که شعر و ادبیات همواره پناهگاه مردم در دوران سختی و شداید بودند و سهم خود را ادا کردند، گفت: در این دوره مفتخریم که در بخش «تجلیل از یک عمر فعالیت شعری» از فعالیت ادبی و پژوهشی استاد «محمدعلی اسلامی نُدوشن» تقدیر می‌کنیم که در آستانه ۹۵ سالگی هستند و هم‌اکنون در خارج از کشور حضور دارند. دکتر اصغر دادبه پیغامی را بدین منظور داده‌اند که من بخش‌هایی از آن را قرائت می‌کنم و همچنین متنی نیز به قلم دکتر کامیار عابدی ارسال شده است که توسط سایه اقتصادی نیا قرائت خواهد شد.

برگزیدگان این دوره: بخش کتاب سال

در بخش دیگری از این آیین علیرضا بهرامی اسامی برگزیدگان این دوره از جایزه را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش کتاب سال شعر از میان نامزدهای نهایی به این شرح «به رنگ دانوب» اثر واهه آرمن منتشر شده توسط نشر چشمه، «پشیمانم کن» سروده عباس صفاری، منتشر شده توسط نشر چشمه، «سه‌گانه خاورمیانه» سروده گروس عبدالملکیان، منتشر شده توسط نشر چشمه، «و احتمال چاقوی ابراهیم» سروده سیدرضا ملکی منتشر شده توسط نشر مانیا هنر و «هفتاد کشیش یخی» سروده زنده یاد علی نجفی منتشر شده توسط نشر روزنه، کتاب «هفتاد کشیش یخی» به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

بخش شاعران بدون کتاب

همچنین در بخش ویژه شاعران بدون کتاب که هر ساله با هدف کشف استعدادهای شعری در هر سن و جغرافیایی برگزار می‌شود، این افراد از میان شاعران فارسی‌زبان شرکت‌کننده که تاکنون در ایران کتاب شعر منتشر نکرده اما به‌اندازه‌ یک کتاب، شعر دارند، به‌عنوان نامزد این دوره از جایزه معرفی شده بودند:

فاطمه بیرانوند

احمد پورنجاتی

پویان جمالی کاظمی

حسن جنت‌مکان

روح‌الله چراغ‌زاده

حمیدرضا ظرافت

مهران عزیزی

علی مشکات (از افغانستان)

که از این بین مقام اول به حسن جنت مکان رسید که با یک مجموعه شعر سپید در این دوره از جایزه شرکت کرده بود. مقام دوم را حمیدرضا ظرافت و مقام سوم را مهران عزیزی از آن خود کردند.

نوشتن دیدگاه