کد خبر: 15105
منتشر شده در جمعه, 02 آبان 1399 19:04
تعداد دیدگاه: 0
مراسم-اختتامیه-سی‌سومین-جشنواره-فیلم-کودکان-و-نوجوانان-برگزار-شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شامگاه امروز جشنواره 33 فیلم کودکان و نوجوانان درحالی به...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شامگاه امروز جشنواره 33 فیلم کودکان و نوجوانان درحالی به کار خود پایان داد که بخش قابل توجهی از این جشنواره برای اولین بار به صورت آنلاین برگزار شد. این مراسم به صورت آنلاین و بدون حضور جمعیت برگزار و از فضای مجازی پخش داده شد.

این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات قرآن توسط یک قاری نوجوان آغاز شد.

بعد از تلاوت قرآن، مجری برنامه محمدرضا مقدسیان برنامه را آغاز کرد و از علیرضا تابش دبیر جشنواره درخواست کرد تا برای ایراد سخنان خود حاضر شود.

تابش در سخنان خود اشاره کرد که این جشنواره اولین جشنواره آنلاین تاریخ سینمای کشور است. این جشنواره که با خانواده‌ها در خانه در ارتباط بود نظرات بچه‌ها را جویا شد و با همکاری آنان برگزار گردید.

وی ادامه داد که این جشنواره با سمت و شیوه کار خود در مسیر گام دوم انقلاب حرکت کرده است. گزارش تحلیلی این دوره از جشنواره به زودی اعلام خواهند کرد اما در ترجیح می‌دهم که گزارشی از آنچه رخ داده است را بیان کنم.

بی‌تردید با توجه به توسعه فضای مجازی و امکان آنلاین و VODها سینما را به صورت جدید توسعه بخشید. با این امکانات نیز می‌توان سبد مصرف فرهنگی خانواده‌ها را بالا برد. باید فاصله میان کودکان و نوجوانان و برگزارکنندگان جشنواره کوتاه شود. اتفاقی که در این دوره از جشنواره رخ داده است. البته در هر اقدام تازه‌ای مشکلات و معایبی دارد که برای اولین بار طبیعی است. می‌توانستیم با انفعال در مقابل کرونا جشنواره را تعطیل کنیم اما وظیفه خود می‌دانستیم که این جشنواره را برگزار کنیم تا نشاط در جامعه زنده باشد. خدا را شاکریم که هر چه در توان داشتیم انجام دادیم.

در پایان تابش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و وزارت بهداشت و ارتباطات، سازمان صداوسیما و دیگر مسئولین تشکر کرد.

بازیگر نوجوان فیلم خورشید از مردم خواست به سفر نروند

بعد از این سخنان دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، فیلم برگزیده بخش «سیفژِ» بین الملل جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اعلام شد.

سیفژ مخفف مجمع عمومی سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان است که دفتر مرکزی آن به تهران منتقل شده است.این بخش امسال بدون نامزد بود و تنها یک برگزیده داشت.

مقدسیان برای این بخش رائد فرید زاده معاون بین‌الملل فارابی و دبیر بخش بین الملل را دعوت کرد.

بعد از توضیحات فریدزاده جایزه بین الملل به فیلمِ انیمیشن «فریتزی» از کشور آلمان در بخش «سیفژ» تقدیم شد. بعد از این ویدئوی کوتاهی از کارگردان فیلم که برای جشنواره ارسال شده بود منتشر شد که در آن ضمن ابراز خوشحالی از موفقیت خود از جشنواره تشکر کرد. همینطور ویدئویی از شهردار اصفهان پخش شد که از دست‌اندکاران جشنواره فیلم کودک و نوجوان تشکر کرد.

فریدزاده بعد از این اعلام کرد که بخش‌های بلند داستانی و کوتاه داستانی و همینطور انیمیشن بلند و کوتاه بخش‌های اصلی جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را شامل شد.

در بخش پویانمایی کوتاه سه اثر از ایران و 7 اثر از خارج شرکت کرده بود که جایزه بهترین انیمیشن کوتاه برای انیمیشن «قدم یازدهم» به خانم مریم کشکولی نیا تقدیم شد.

در ادامه مراسم رائدزاده درباره ارسال جوایز به صاحبان آثار اعلام کرد که جوایز برندگان بهترین فیلم‌های خارجی به دست صاحبان خود خواهد رسید.

در بخش بلندسینمایی خارجی 12 فیلم برای این بخش حضور داشتند که داورانی از کشورهای مختلف داشت که از ایران نیز آقای ایرج طهماسب و آیدا پناهنده داور این بخش بود.

در این بخش عباس عسگری بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش بلند سینمایی بین الملل را برای فیلم «لوپتو» بدست آورد.

بهترین بازیگری: روح الله زمانی برای فیلم خورشید

جایزه بخش بهترین بازیگری بخش بین الملل در فیلم بلند سینمایی نیز به «روح الله زمانی»  برای فیلم «خورشید» تقدیم شد.

زمانی برای بار دوم از یک جشنواره سینمایی جایزه خود را دریافت کرده است که قبلی از جشنواره ونیز بود.

بهترین فیلمنامه: آن سوی رودخانه

جایزه بهترین فیلمنامه نیز به «ویجای پاتل» برای فیلم «آن سوی رودخانه» از کشور هند  اعطا شد. برای این جایزه سفیر هند در ایران این جایزه را دریافت کرد و گفت که برای من افتخار است که این جایزه را صاحب شدیم. این رابطه دیرینه ما با ایران در سینما و این پیوند دیگری میان ایران  و هند است.

بهترین کارگردانی: مجید مجیدی برای فیلم خورشید 

در بخش بهترین کارگردانی فیلم بلند بین الملل به مجید مجیدی برای فیلم خورشید تقدیم شد.

مجیدی بیان کرد که این جایزه را به جامعه حوزه سلامت تقدیم و از آنان بابت زحماتشان تشکر کرد.

بعد از این بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایران سخنان خود پرداخت و بیان کرد که ادوار گوناگون جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نشان از اهمیت این سینما دارد. فیلم‌هایی که در سال قبل از طرف کودکان و نوجوانان نمایش داده شد 9 فیلم بود که شامل فیلم‌هایی مانند منطقه پرواز ممنوع، بنیامین و 23 نفر بود.

جشنواره مانند دیگر پدیده‌ها تحت تأثیر کرونا بود اما با این وجود اتفاقات تازه‌ای رخ داد که قابل توجه بود مانند اینکه هر کودک یک داور بود در خانه خود. امکان ارتباط فراملی و امکان حضور بهتر در بازارهای جهانی وجود آمد و فضایی فرصت‌ساز را برای هنر ایران فراهم آورد که از همه عزیزانی که این فرصت را پدید آوردند تشکر می‌کنم.

بهترین فیلم بین‌الملل: خورشید 

بعد از این در بخش بهترین فیلم بین‌الملل، جایزه بهترین فیلم به «خورشید» به تهیه‌کنندگی «مجید مجیدی» و «امیر بنان» اعطا شد که وزیر فرهنگ جایزه آن را به مجیدی و بنان تقدیم کرد. مجیدی در فرصت دیگر از عوامل فیلمش تشکر کرد و نکاتی را مانند آموزش و تحصیلات بچه‌های کار و رفع دیگر مشکلات آنان بیان کرد و گفت که به حمایت مردم نیاز است. همینطور در مورد کارآفرینی این بچه‌ها نیز با وزارت کار و بهزیستی صحبت‌های اولیه شده است. بچه‌ها آینده کشور را می‌سازند و امیدواریم که آنان امروز کودکی کنند و پشت میزهای خود درس بخوانند تا آینده بهتری وجود داشته باشد.

در قسمت بعدی این بخش، جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی تقدیم شد.

همینطور پروانه زرین هیأت داوران به انیمیشن «فریتزی» اعطا شد.

انتهای پیام/