پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14376
منتشر شده در چهارشنبه, 19 شهریور 1399 14:33
تعداد دیدگاه: 0
نشان-عکس-سال-مطبوعاتی-ایران-آنلاین-شد-سال-سخت-عکاسان-خبری

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با حضور رئیس هیأت مدیره و جمعی از اعضای انجمن پیش‌ازظهر امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ادامه مشروح سخنان مطروحه در این نشست را می‌خوانید:

حمید فروتن؛ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران: اکنون در آستانه بیست و یکمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هستیم؛ این انجمن به عنوان اولین انجمن عکاسی در ایران فعالیت  خود را آغاز کرد و اساتیدی چون بهمن جلالی، کاوه گلستان، حسین پرتوی، سیف الله صمدیان و... ازجمله مؤسسان آن هستند.

-انجمن ما انجمنی صنفی و غیردولتی است؛ هیچ‌گونه جهت‌گیری جناحی و سیاسی ندارد و به صورت مستقل و حرفه‌ای فعالیت می‌کند. عکاسانی که عضو انجمن هستند حتماً در رسانه معینی هم فعالیت می‌کنند.

-سال 1398 سال پرحادثه‌ای بود؛ از وقوع سیل گرفته تا کرونا و رویدادهای مختلف دیگر که حوادث امسال را تشکیل دادند؛ بنابراین عکاسان مطبوعاتی سال سختی را سپری کردند.

-در این دوره آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شد که همین تعدد کار ما را سخت کرد. داوران ما باوجود شرایط کرونایی در جلسه داوری حضور پیدا کردند و به داوری آثار پرداختند.

-قصد داشتیم آئین تجلیل از برگزیدگان این دوره را نیز همچون ادوار گذشته به‌شکل حضوری برگزار کنیم اما برای حفظ سلامتی حضار و به دلیل بروز شرایط کرونایی تصمیم به برگزاری مجازی آن گرفتیم؛ طبق برنامه‌ریزی، قرار بود این مراسم از ساعت 18 عصر روز جمعه؛ 21 شهریور ماه جاری برگزار شود اما به دلیل همزمانی با آئین افتتاح نمایشگاه عکس آقای صیاد و رونمایی از کتابشان، مراسم را با یک ساعت تأخیر و از ساعت 19 به صورت آنلاین آغاز خواهیم کرد.

-از شرایط پیش‌آمده برای خانه هنرمندان ایران متأسفم و امیدوارم شهرداری و وزارت ارشاد به این موضوع ورود و کمک کنند تا خانه هنرمندان ایران همچون همیشه سرپا بماند.

-حامیان ما در این دوره معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و خانه هنرمندان ایران هستند.

سجاد صفری؛ عضو هیأت مدیره: تعداد کم خبرنگاران حاضر در این نشست از مظلومیت عکاسان خبری ما حکایت دارد. امسال مشکلات زیادی برای برگزاری نشان داشتیم.

-سال 1398 یکی از پرخبرترین سال‌های ایران بود و طبیعتاً می‌دانستیم که عکس‌های زیادی از این حوادث پرشمار خبری به دست ما خواهد رسید.

-حدود 4000 عکس به دبیرخانه رسید و 368 عکاس در این دوره شرکت کردند؛ پراکندگی آثار این دوره عبارتست از: 1111 تک‌عکس، 293 مجموعه‌عکس و 9 اثر مالتی‌مدیا.

-برای این دوره سعی کردیم داورانی را انتخاب کنیم که سابقه زیادی در حوزه مطبوعات داشته باشند؛ داوری پرچالشی بود و تقریباً یک روز به صورت حضوری و دو جلسه به صورت آنلاین برگزار شد.

-آمار آثار واصله به تفکیک هر بخش عبارتست از:

بخش تک‌عکس:

پرتره: 146

خبری: 350

محیط زیست: 129

مستند: 382

ورزشی: 104

بخش مجموعه عکس:

ورزشی: 29

مستند: 108

محیط زیست: 48

خبری: 86

پرتره: 22

-در آینده آمار را به تفکیک عکاسان خانم و آقا اینکه از هر استان چند عکاس در دوره چهارم شرکت کردند، منتشر خواهیم کرد.

امسال برای اولین بار از سایت ادوار نشان در روز افتتاحیه رونمایی خواهیم کرد و فعلاً قصد برگزاری نمایشگاه فیزیکی را نداریم؛ مگراینکه شرایط متعادل‌تر شود؛ با این‌وجود، کلیه عکس‌ها در سایت ادوار نشان قابل مشاهده است.

محسن سلیمانی؛ طراح پوستر نشان چهارم: به دلیل علاقه‌ای که به خط نستعلیق داشتم، مستقیم به سراغ این خط رفتم و از این خط به عنوان فونت طراحی نشان استفاده کردم؛ برایم مهم بود که مخاطب پوستر مردم خودمان باشند و مخاطبان ایرانی به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. از عکس پوریا پاکیزه به عنوان عکس اصلی پوستر استفاده کردم و در نهایت با ترکیب بندی لی‌اوت به سادگی به جمع‌بندی رسیدم.

فرهاد سلیمانی؛ عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران: امسال با بهره‌گیری از آراء دوستان عزیزمان در حوزه پیشگامان دو نفر را انتخاب کردیم که اسامیشان در آینده اعلام می‌شود.

-به جرأت می‌توانم بگویم که شایسته‌ترین افراد برای دریافت نشان انتخاب شده‌اند.

در پایان این مراسم، از پوستر چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه