چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 11469
منتشر شده در یکشنبه, 04 اسفند 1398 11:21
تعداد دیدگاه: 0
کنفرانس-«بررسی-ادبیات-فارسی-در-سند»-در-حیدرآباد-برگزار-شد

به همت خانه فرهنگ ایران و با همکاری انجمن نویسندگان ترقی خواه پاکستان، کنفرانس «بررسی ادبیات فارسی...

به همت خانه فرهنگ ایران و با همکاری انجمن نویسندگان ترقی خواه پاکستان، کنفرانس «بررسی ادبیات فارسی در سند» با حضور اساتید، ادبا، شاعران و نویسندگان در حیدرآباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد و با همکاری انجمن نویسندگان ترقی خواه پاکستان، کنفرانسی تحت عنوان «بررسی ادبیات فارسی در سند» با حضور احمد عبداله‌پور، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد، مددعلی سندی، نویسنده و دانش پژوه، زین العابدین، رییس گروه زبان‌های خارجی دانشگاه سند، انس راجپر، صوفی و دانش پژوه از شهر تته، تهیم، رییس انجمن نویسندگان ترقی خواه سند، تاج جویو، رییس سابق فرهنگستان زبان سندی، سید آصف علی شاه، از خانواده فارسی‌زبانان معصومی سند، نصیر میرزا، رییس سابق رادیو دولتی حیدرآباد و تعداد زیادی از اساتید، ادبا و نویسندگان حیدرآباد در محل سالن کنفرانس خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

تاج جویو به عنوان اولین سخنران در این مراسم، گفت: رواج زبان فارسی در سرزمین سند در حکومت «سمون‌ها» آغاز شده است. همچنین در حکومت پادشاهان کلهوران و تالپوران تعداد زیادی از شعرای سندی به زبان فارسی شعر سروده و دارای دیوان اشعار فارسی هستند. این شعرا درباره فرهنگ و جامعه سند به زبان فارسی اشعار متعددی سروده‌اند.

سخنران بعدی، غلامحسین سچاروی، شاعر و فارسی‌شناس سندی بود. وی ضمن معرفی برخی از شعرای اردو زبان که دارای دیوان شعر فارسی هستند، اشعاری از سروده‌های خود را در موضوع انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(ره) و اشعاری از حضرت سچل سرمست به زبان فارسی در موضوع حقیقت برای مخاطبان خواند.

عشرت علی خان، نویسنده معروف و شاعر اردو زبان فارسی‌گوی در سخنانی، گفت: کلام فارسی به عنوان زبانی کامل، کلام سرائیکی به عنوان زبان مادر و زبان سندی به عنوان زبان محلی شناخته می‌شود. وی از احمد سلیم به عنوان یکی از شعرای اردو زبان فارسی‌گو در حیدرآباد نام برد و دوران کلهوران و تالپوران را اوج شکوفایی زبان فارسی در سند نامید.

سید آصف علی شاه معصومی سخنران بعدی این کنفرانس بود. وی درباره شخصیت‌ها و شعرای فارسی‌گوی نظیر میر معصوم بکری، بیدل، بیکس و سچل سرمست، مطالبی را ارائه کرد.

مدد علی سندی، دانشور و نویسنده معروف سند، به عنوان مهمان ویژه نیز در سخنانی گفت: از دوران سلسله پادشاهان کلهوران و بعدا سلسله میرها (تالپوران)، شهر حیدرآباد به عنوان مرکزیت ادبیات فارسی در سند شناخته شد و به همین دلیل ادبیات فارسی به عنوان ادبیاتی فاخر و قابل ستایش وارد فرهنگ و ادبیات سندی شد و موجب تعالی آن شد.

نصیر میرزا نیز در سخنانی گفت: دیوان شعر کرم به زبان فارسی یکی از مشهورترین دیوان شعر در دوران حکمرانی میر کرمعلی تالپور یکی از پادشاهان تالپوران است. وی از میر عبدالحسین سانگی، میرزا قلیچ بیگ و میر مراد علی خان به عنوان شعرای زبر دست فارسی گوی سند نام برد.

عبداله‌پور هم در سخنانی، گفت: سند وارث تمدنی پنج هزار ساله است و روابط ایران و سند مبتنی بر بیش از دو هزار سال سابقه است که تأثیر زیادی بر فرهنگ و زبان سندی داشته است. اینکه مردم سرزمین سند به شعر فارسی به عنوان یک ادبیات برتر و یک طبقه و جایگاه اجتماعی والا می‌نگریستند نشان از اهمیت و تاثیرگذاری ادبیات فارسی در سند دارد.

در پایان این کنفرانس مقرر شد؛ نشستی علمی ـ ادبی با موضوع «تأثیر نثر جدید فارسی بر ادبیات سند» برگزار شود.

نوشتن دیدگاه