کد خبر: 11367
منتشر شده در شنبه, 26 بهمن 1398 17:44
تعداد دیدگاه: 0
بررسی-پوشش-فعالیت‌های-جهادی-در-«جهاد-پیشرفت»

فعالیت گروه‌های جهادی در برنامه «جهاد پیشرفت» در شبکه افق بررسی شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل...

فعالیت گروه‌های جهادی در برنامه «جهاد پیشرفت» در شبکه افق بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، نهمین قسمت از برنامه «جهاد پیشرفت» با موضوع رسانه در محوریت گفتمان سازی جهاد پیشرفت و عدالت با حضور اباذر صالحیان مسئول رسانه گروه‌ جهادی آل یاسین و امید مرندی مسئول گروه جهادی شهید رجایی و با اجرای مجری کارشناس برنامه محمد دوباشی جمعه ۲۵ بهمن ماه از شبکه افق سیما پخش شد.

اباذر صالحیان در ابتدای برنامه در پاسخ به نقش رسانه‌ها در پوشش فعالیت‌های جهادی گفت: رسانه در فعالیت‌های جهادی دو کارکرد دارد، یکی بحث اطلاع رسانی و تبلیغ است، و دیگری بحث مطالبه‌گری است. اصلی‌ترین وظیفه رسانه‌ها در فعالیت‌های جهادی این است که گفتمان جهادی را تبدیل به گفتمان عمومی کنند.

امید مرندی در ادامه بیان کرد: تصویری که از حرکت‌های جهادی تا امروز نشان داده شده، هم از لحاظ کمی و کیفی خیلی متفاوت است با آنچه در واقعیت رخ داده است، یعنی بازتاب‌ها کم بوده و هم رویکرد و نگاهی که به حرکت‌های جهادی بوده را نشان نداده است. متأسفانه به هر دلیلی دچار غفلت بوده‌ایم و اینکه در مقابل رسانه مقاومت داشتیم. غفلت از این بابت که آگاهی نداشتیم نسبت به اینکه چقدر یک حرکت رسانه‌ای می‌تواند ضریب نفوذ کار ما را بالا ببرد و می‌تواند در گفتمان سازی عمومی کمک کند.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم یک نکته جالبی مطرح است قریب به این مضمون که انقلاب اسلامی تجربه‌ای بود که مدل قبلی نداشت و خود ارائه این مدل در سطح جهانی اتفاق ویژه‌ای بود که توسط جمهوری اسلامی شکل گرفت. در حوزه حرکت‌های جهادی نیز همین اتفاق منعکس است، یعنی ما یک مدلی از خدمت‌رسانی، از پیشرفت اجتماعی در همه ابعادش توسط مردم برای مردم داریم، که هیچ جای دنیا این مدل را ندارند. 

مرندی در بخش دیگر برنامه درباره فعالیت رسانه ها در این حوزه اظهار کرد: ما تا الان در حوزه رسانه، یا مستند کار کردیم، یا گزارش یا مصاحبه یا برنامه‌های گفتگومحور، تقریباً می‌شود گفت در طول این چهار دهه گذشته در همین بندها در رسانه‌ ملی یا بیرون بازتاب دیدیم از حرکت‌های جهادی، نگاه و رویکرد هم کاملاً کلیشه بوده است. به نظر من باید قالب‌های جدید اضافه کنیم به این تولیدات رسانه، و در قالب‌های قبلی نگاه و رویکردمان عوض شود.

صالحیان اضافه کرد: بنده فکر می‌کنم که این درک و مطالبه در فضای جهادی وجود دارد و آن‌ها به این نیاز پی بردند. در حوزه رسانه کمی عقب مانده‌ایم و آنقدر در حوزه‌های دیگر پیشرفت داشتیم اما در این حوزه شاهد کاستی‌هایی هستیم.

مرندی نیز در پایان برنامه گفت: گروه‌های جهادی همین که به بهترین نحو بتوانند کار خودشان را از وجوه مختلف، سوژه‌ها، تجربیات، احساساتی که تجربه کردند در یک اردو، اگر همان را بدون دستکاری بتوانند ارائه بکنند، به نظر بنده آن اتفاق خوب رخ می‌دهد. به نظر بنده بی کم و کاست آنچه که جهادی تا امروز داشته است اگر ارائه بکنیم برای مردم بسیار جذاب است، برای مردم مشوق است و بهترین الگو را در این چهل سال برای خدمت رسانی تجربه کردیم.