جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 10983
منتشر شده در سه شنبه, 01 بهمن 1398 18:56
تعداد دیدگاه: 0

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاهی از شبکه‌های رادیو و تلویزیون را در ادامه...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاهی از شبکه‌های رادیو و تلویزیون را در ادامه می‌بینید:

]

انقلاب سفید به روایت تلویزیون

]

مستند "قصه‌های انقلاب" با موضوع انقلاب سفید و اعتراضات نسبت به آن از سوی امام خمینی(ره) و مردم ایران امشب روی آنتن شبکه افق می‌رود. اواخر دهه 30 شمسی، اوضاع مردم ایران باری به هر جهت بود، وضع معیشت چنگی به دل نمی زند و با وجود اینکه شرایط کشاورزی بهتر شده بود، اما در شهرها وضعیت هنوز مانند سال‌های جنگ جهانی دوم بود.

هر روز گروه بزرگی از کارگران در خیابان‌ها تظاهرات می‌کردند زیرا ماه‌ها بود که حقوق نگرفته بودند و به وضعیت موجود اعتراض داشتند. در آن آشفته بازار اقتصادی ایران، سیاست هم از اقتصاد تأثیر می پذیرفت؛ چهار نخست وزیر کشور تغییر یافتند ولی شرایط تغییر نکرد و کاری از دست آنها بر نمی‌مد.

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، نام سلسله‌ای تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول 19 گانه است که در دوره سلطنت محمدرضا شاه و با نخست وزیران وقت علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در ایران به تحقق پیوست.

انقلاب سفید در مرحله نخست پیشنهادی شامل 6 اصل بود که شاه در کنگره ملی کشاورزان در تهران در تاریخ 21 دی‌ماه 1341 خبر اصلاحات و رفراندم را برای قبول یا رد آن به عموم مردم ارائه داد اما پشت پرده این اصول، حقایق دیگری پنهان بود که مستند "قصه‌های انقلاب" در این قسمت به آنها می‌پردازد.

پخش سخنرانی‌های کوبنده امام راحل علیه مطامع شیطانی رژیم شاه از این قوانین، تصاویر آرشیوی و برخی اسناد بجا مانده از آن دوران درباره انقلاب سفید، بخش‌های مختلف مستند "قصه‌های انقلاب" را تشکیل می‌دهد. همچنین بعضی بخش‌های تاریخی به صورت موشن گرافیک در این مستند بازسازی شده‌اند.

مهدی شامحمدی نویسندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته و محمدرضا سرشار و نازآفرین کاظمی هم گویندگان متن آنند.

"قصه‌های انقلاب" برای پخش از شبکه افق در روز سه شنبه 1 بهمن‌ماه ساعت 20 درنظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 10:30 روز بعد روی آنتن می‌رود.

]

فریاد کودک افغان در "عکس‌های تکان‌دهنده" هیسپان‌تی‌وی

]

برنامه "عکس‌های تکان‌دهنده"  شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی در این قسمت، عکس متعلق به دختری افغان را بررسی می‌کند که در پی یک حمله انتحاری در روز عاشورا برخی از اعضای خانواده خود را از دست می‌دهد.

این برنامه که در هر قسمت یکی از ماندگارترین عکس‌های تاریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد، این بار به سراغ عکسی رفته که توسط مسعود حسینی یکی از عکاسان معروف افغان از کودکی ثبت شده که بعد از یک حمله انتحاری در روز عاشورای سال 1390 در کنار اجساد خانواده و دوستان خود فریاد می‌زند.

مسعود حسینی با این عکس توانست در سال 2012، جایزه معتبر پولیتزر را از آن خود کند. پدر وی در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، دستگیر شد و او به همراه خانواده خود به ایران آمد و دوره دبیرستان را در ایران گذراند. مسعود حسینی بعد از حمله آمریکا به افغانستان به کابل رفت و از سال 2007 و به عنوان عکاس جنگ، همکاری خود را با خبرگزاری فرانسه آغاز کرد.

دختربچه‌ای که در تصویر مشاهده می‌شود، ترانه اکبری نام دارد که از بهت کشته شدن اعضای خانواده‌اش فریاد می زند. لباس سبز ترانه اکبری را خانواده‌اش برای وی خریده بودند تا در مراسم عزاداری روز عاشورا بر تن کند. او در این عکس، از بهت مرگ برادر، اقوام و هم‌بازی هایش فریاد می‌زند.

"عکس‎های تکان‎دهنده" کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی به تهیه کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است و روزهای پنجشنبه ساعت 01:45 به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات 04:45، 13:45 و 20:15، جمعه ساعت 10:15 و یکشنبه ساعت 04:15 و 20:45 روی آنتن هیسپان‌تی‌وی می‌رود.

]

شب روایت میزبان راوی "قصه‌های ظهر جمعه" می‌شود

]

مجله شبانگاهی "شب روایت" امشب میزبان محمدرضا سرشار نویسنده مطرح کشور می‌شود. در آیتمی ویژه به پاس نیم قرن نویسندگی محمدرضا سرشار به کارنامه ادبی این نویسنده پرداخته است.

محمدرضا سرشار، متولد 1332 مشهور به رضا رهگذر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی است که با 24 سال گویندگی قصه ظهر جمعه از شبکه سراسری رادیو به شهرت رسید. از سوابق او می‌توان به شانزده ‌دوره داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های امام صادق (ع) تهران، هند و پاکستان، عضویت در هیئت نظارت کتاب‌های منتخب شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد.

"آنک آن یتیم نظر کرده"، "ببارد باران، نبارد باران" و "ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی" از جمله آثار متعدد این نویسنده معاصر است.

در آیتم "لذت متن" امشب برنامه "شب روایت" خوانش کتاب عوارف المعارف از شیخ شهاب الدین سهروردی به عهده ی استاد علیرضا مختار پور است.

"شب روایت" به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه‌شنبه‌ها ساعت 23 به صورت زنده پخش می‌شود.

]

پخش سریال "تا صبح" برای افغانستانی‌ها

]

پخش سریال تلویزیونی "تا صبح" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و مجید جوانمرد، از فردا چهارشنبه 2 بهمن آغاز می‌شود. "تا صبح" در مورد مستانه دختر جوانی است که در مبارزات انقلابی شرکت فعال دارد. او با عمویش که یکی از افسران عالی‌رتبه شاهنشاهی است، زندگی می‌کند. سیاوش پسرعمویش که در خارج از کشور اقامت دارد، با پایان تحصیلات دانشگاهی‌ به ایران بازمی‌گردد و به صف مبارزان انقلابی می‌پیوندد و ... .

این سریال به تهیه‌کنندگی سیداحمد میرعلایی محصول سال 1385 شبکه پنج سیماست. عسل بدیعی، امین زندگانی، پروانه معصومی، ‌محمد کاسبی، مجید مظفری، رامتین خداپناهی، افشین سنگ‌چاپ، زهره حمیدی و ... بازیگران اصلی این سریال‌اند.

این مجموعه تلویزیونی در 28 قسمت 45 دقیقه‌ای از فردا، هر شب ساعت 20 به‌وقت کابل، 19 به‌وقت تهران و 20:30 به‌وقت دوشنبه تاجیکستان پخش می‌شود و تکرار آن در سه‌نوبت با فاصله شش ساعت خواهد بود.

]

"نفس" جلیل سامان در شبکه سحر

]

مجموعه تلویزیونی "نفس" به کارگردانی جلیل سامان محصول شبکه سوم سیما از کانال آذری شبکه سحر پخش می‌شود. این سریال تاریخی و عاشقانه در سه فصل تهیه شده که داستان دختری دانشجو به نام «ناهید» است. او با فردی به نام «روزبه» آشنا می‌شود که عضو سازمان مجاهدین خلق است و در بحبوحه وقایع انقلاب اسلامی رازی در زندگی‎اش فاش می‌شود .... ناهید برای رسیدن به حقیقت، حوادث پیچیده‎ای را پشت سر می‌گذارد.

مجموعه تلویزیونی "نفس" که در 30 قسمت 45 دقیقه‎ای و در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی جایگزین سریال "شمعدونی" در برنامه پخش کانال آذری می‌شود با هنرمندی بازیگرانی همچون مسعود رایگان، ژاله صامتی، ساناز سعیدی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، سودابه بیضایی، رامین راستاد، فاطمه گودرزی، پژمان جمشیدی، هادی حجازی‎فر، هدایت هاشمی، داریوش فرهنگ و تهیه‎کنندگی احمد کاشانچی ساخته شده است.

سریال "نفس" از سه‎شنبه اول بهمن هر روز ساعت 19:30 به وقت تهران با مدیریت دوبلاژ یوسف نوعی به زبان آذری، روی آنتن کانال آذری شبکه سحر پخش می‎شود.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه