سه شنبه 28 فروردين 1403, Tuesday 16 April 2024, مصادف با 7 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7269
منتشر شده در یکشنبه, 09 تیر 1398 15:24
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به مناسبت روز صنعت و معدن عنوان کرد:

در آستانه دهم تیرماه روز صنعت و معدن در گفتگو با مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان دستاوردهای نخستین تولیدکننده فولاد کشور در دوران تحریم، اهمیت حمایت همه جانبه مسئولین از به ظرفیت رسیدن تولید در این کارخانه عظیم ، فعالیت تخصصی در حیطه معدن با نگاه به آینده و مباحثی از این دست را مورد...


مهندس یزدی زاده گفت : حدود چهل سال است که با تحریم های ظالمانه غرب مواجه هستیم، شدت آن طی این سالیان متفاوت بوده است.در این دوران سخت که فشارهای اقتصادی بسیاری بخش های گوناگون کشور از جمله صنعت فولاد را زیر تاثیر قرار داده بود،ذوب آهن اصفهان با همت و تلاش شبانه روزی کارکنان و سایر مجموعه هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، همچون گذشته طرح ها و پروژه های ملی بسیاری را به بهره برداری رساند و تلخی تحریم ها را به شیرینی ایستادگی مبدل ساخت.
وی افزود : تولید محصول استراتژیک ریل با ارزش افزوده بالا در ایران که در گذشته آرزویی بیش نبود، در دوران تحریم به همت پولادمردان ذوب آهن اصفهان به ثمر نشست،طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند ( PCI ) که هم اکنون مراحل پایانی را سپری می کند ، ریومپینگ ایستگاه هفت ریخته گری بدون حضور کارشناسان خارجی ، افزایش آمار صادرات محصولات ، رکوردهای مستمر تولید و ... دستاوردهای بسیار بزرگی است که در دوران تحریم در کارنامه پرافتخار ذوب آهن اصفهان ثبت گردید و میراثی ماندگار برای آیندگان به شمار می رود.
پای آرمان های مان ، مجدانه ایستاده ایم
مدیرعامل شرکت ادامه داد : البته تحریم ها تا حدودی هزینه صادرات محصولات را افزایش داد اما کشوری که می خواهد پای آرمان های خودش بایستد،طبیعتاً باید هزینه هایی را به ازای آنچه می خواهد بدست آورد ، داشته باشد که این در مقابل آرمان هایش چیزی نیست و انشاا... از این دوران نیز با همدلی و هم افزایی همه بخش ها عبور خواهیم کرد.
اهمیت تدوین استراتژی مدون برای تولید و صادرات در صنعت فولاد
این مقام مسئول تصریح کرد : برخی از کارشناسان می گویند کشورهایی مانند برزیل،استرالیا و ... ارقام بالایی از صادرات سنگ آهن را از آن خود نمودند. در این خصوص باید گفت این کشورها با وجود وسعت بسیار و دارا بودن معادن گسترده،استراتژی مدونی برای تولید و صادرات خود مشخص نموده اند و بر پایه آن حرکت می کنند. کشور چین با آن عظمت به عنوان قطب دوم صنعتی دنیا پس از آمریکا ، مواد اولیه را از کشورهای مختلف وارد می کند. همین کشور در سال های گذشته لجن کنورتور موجود در سایت هواشناسی را خریداری کرد که پس از بررسی های صورت گرفته در این خصوص پروژه آب گیری از لجن کنورتور به روش BOT تعریف شد و با موفقیت عملیاتی گردید ، ضمن اینکه این محصول به چرخه تولید بازگشته است.
ضرورت توجه به فعالیت تخصصی در حیطه معدن
مهندس یزدی زاده ادامه داد : اگر با شرایط فعلی صادراتی انجام نگیرد،تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 بعید است محقق شود. طی دورانی که در شرکت ملی فولاد بودم به اتفاق همکاران گزارش مشروح در این خصوص تهیه شد که برای ایمیدرو و وزارت صمت ارسال گردید. با شرایط فعلی در حدود سال 1410 شاید سنگ آهنی برای تولید نداشته باشیم و به یک وارد کننده این ماده معدنی استراتژیک تبدیل شویم زیرا معادن به جای اینکه در عمق فعال باشند و اکتشافات جدید را به بهره برداری برسانند از حیطه تخصصی فرایندهای معدنی فاصله گرفته اند و به سمت تولید شمش و محصولات فولادی گرایش یافته اند و این نشان می دهد که متاسفانه استراتژی مشخصی در این زمینه وجود ندارد وبه بیراهه رفته ایم.
با صادرات سنگ آهن منافع بلند مدت ،فدای منافع کوتاه مدت می شود
مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد : صادرات سنگ آهن در کشوری که این ماده معدنی یکی از اجزای اصلی فرایند تولیدش است به واقع هیچ توجیهی ندارد. متاسفانه منافع بلند مدت ، فدای منافع کوتاه مدت می شود . سنگ آهنی که جزو انفال است، به همه مردم تعلق دارد و مجوز بهره برداری از معادن آن صادر شده تا اشتغال زایی ایجاد شود و همگان از ارزش آفرینی آن منتفع شوند،صادر می شود و مردم و صنایع کشور که اقتصاد منهای نفت را باید تحقق بخشند از سود آن بی بهره می مانند. وی بیان کرد : چندی پیش طی مذاکرات خوبی که با دکتر سرقینی معاون معدنی وزارت صمت داشتیم، ایشان اظهار داشتند تنها تولید کنندگان مجوز صادرات محصولات فولادی را دارند و ارز حاصل از آن هم باید به چرخه تولید باز گردد.
وی بیان کرد : صادرات نهاده های معدنی نظیر سنگ آهن از سود سرشاری برخوردار است و همین عامل گرایش معادن به سمت صادارت این مواد معدنی استراتژیک را سبب شده است. امیدواریم وزارت صمت به عنوان متولی این موضوع هر چه سریع تر اقدام اساسی در این زمینه داشته باشد.
مادر صنعت فولاد کشور ، مستحق بی مهری نیست
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت تولید در ذوب آهن اصفهان پرداخت و اظهار داشت : این شرکت بزرگ ظرفیت تولید چهار میلیون تن چدن با سه کوره را دارا می باشد. در این زمینه به شش میلیون تن مواد آهن دار شامل سنگ آهن دانه بندی،کنسانتره و گندله نیاز داریم. اکنون شرکتی که از این ظرفیت تولید برخوردار است،تخصص و دانش فنی نیروی انسانی اش به عنوان مادر صنعت فولاد کشور زبانزد است، زیر ساخت های لازم را دارا می باشد و در یک جمله آماده در نوردیدن مرزهای تولید است، به دلیل نداشتن معادنی که خود روزی مدیریت آنها را بر عهده داشت با نیمی از ظرفیت تولید فعال است که به واقع این بی مهری ها سزاوار نیست.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اضافه کرد : همه تلاش ما در یک سال گذشته بر این موضوع متمرکز بوده که بتوانیم جدا شدن معادن از ذوب آهن و تاثیر منفی آن بر روند تولید این شرکت بزرگ را برای دولت و وزارت صمت شفاف نماییم . حق ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده فولاد در کشور فراتر از این است که به دلیل نداشتن مواد اولیه نتواند تمام ظرفیت خودش را فعال نماید.
مهندس یزدی زاده در خصوص انسجام بین تولید کنندگان فولاد برای قیمت نیز افزود : تلاش های بسیار خوبی توسط انجمن تولید کنندگان فولاد در این خصوص انجام گرفت اما همه شرکت های فولادی به صورت مستمر به آن عمل نکردند . در حال حاضر نیز تعداد شرکت های فولادی بسیار افزایش یافته است. زمانی که محصولات فولادی شرکت ها در بورس عرضه شود ، شفافیت موجود اجازه نمی دهد که تغییری انفرادی ایجاد شود.
وی در ادامه به عدم توازن بین زیر ساخت ها و توسعه زنجیره فولاد پرداخت و خاطر نشان کرد : هر سال نیاز است حدود 600 میلیون یورو صرفاً سرمایه گذاری ارزی در زیرساخت ها صورت گیرد که عدد قابل توجهی است و برنامه ریزی دقیقی را می طلبد و اگر انجام نشود در افق 1404 اگر چه ظرفیت سازی در فولاد،گندله و DRI شاید اتفاق بیفتد ولی در حوزه سنگ آهن و کنسانتره با مشکل مواجه می شویم. ضمن اینکه چالش هایی را در زیر ساخت ها شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و متفاوت از سایر فولادسازها مانند ریل که هم اکنون در نورد 650 تولید می شود در دست اقدام است. تکمیل سبد های تیرآهن های H و I ، تولید فولادهای صنعتی نیز از جمله سایر طرح های تولید ذوب آهن اصفهان است.
صنعت فولاد کشور با ذوب آهن اصفهان شکل گرفت،رشد کرد و شکوفا شد
مهندس یزدی زاده گفت : صنعت فولاد کشور با ذوب آهن اصفهان شکل گرفت ، رشد کرد و شکوفا شد. شرکتی که مسئولین کشور در رده های مختلف مدیریتی در کلام شان اذعان می کنند ، دورانی از خدمت و تحصیل خود را در این دانشگاه بزرگ صنعتی سپری نمودند و عنوان می کنند که عصاره اندوخته های شان در این شناسنامه صنعت فولاد کشور را به عنوان دستاوردی ارزشمند در مدیریت شان به کار می گیرند. امید که با استعانت از پروردگار متعال ، همراهی مسئولین ، تلاش و همدلی کارکنان این صنعت متولی صنایع کشور روز به روز موفقیت های فزون تری را در کارنامه صنعت فولاد کشور ثبت نماید.

نوشتن دیدگاه