جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4697
منتشر شده در دوشنبه, 10 دی 1397 17:15
تعداد دیدگاه: 0
برای نخستین بار در کشور؛

برای نخستین بار در سطح کشور تکنولوژی لیزرمارکینگ لوله های فلزی گاز با رویکرد مدیریت و کنترل دارایی های فیزیکی در شرکت گاز استان اصفهان اجرا شد.


به گزارش پایگاه خبری همراز به نقل ازروابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان، تکنولوژی نوین لیزرمارکینگ با پیشنهاد بازرسی فنی شرکت گاز استان اصفهان و در قالب پروژه پژوهشی، در شبکه و لوله های فلزی به مرحله اجرایی رسیده که در این فرآیند تمامی مشخصات فنی لوله مطابق با استاندارد های جاری شرکت ملی گاز ایران نشانه گذاری و مورد ارزیابی کیفی قرار می گیرد.
مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به اینکه، این تکنولوژی طی یک پروژه پژوهشی با دانشگاه صنعتی اصفهان، مورد بررسی دقیق فنی و کارشناسی قرار گرفته است،گفت: امکان ردیابی مشخصات فنی لوله به هنگام تولید در کارخانه سازنده بدون هرگونه آسیب فیزیکی و ظاهری، سازگاری با فرآیند تولید و امکان پیاده سازی در خط تولید لوله سازی, ماندگاری در زمان حمل ونقل و جابجایی تا انبارهای شرکت گاز و پیمانکاران اجرایی، ردیابی در کارگاه های پوشش و عایق کاری و حتی پس از اجرا و در زمان بهره برداری از ویژگی های منحصر به فرد این روش نشانه گذاری است که بر اساس الزامات و نیازمندی های استاندارد لوله های فلزی API 5L موردتأیید قرار گرفته است.
سید مصطفی علوی افزود: طرح اولیه این روش پس از ارائه به لحاظ امکان سنجی طی چندین جلسه فنی بین سازندگان لوله با حضور کارشناسان بازرسی فنی شرکت های گاز استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه از سوی واحد بازرسی فنی شرکت گاز استان اصفهان, نتایج تئوری و عملی آن با حمایت امور پژوهش شرکت ملی گاز در کنفرانس جهانی پژوهش های گاز در سال 2017 ثبت گردید .
وی، بیان داشت: نکته مهم این طرح که آنرا در سطح مدیریت گازرسانی کارآمد می کند آن است که ضمن امکان ردیابی لوله های فلزی در پروژه گازرسانی و جلوگیری از جابجایی لوله ها در پروژه ها، مانع از آسیب به خواص ساختاری و ویژگی های عملکردی لوله در زمان حکاکی می شود .
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، یادآور شد: مشخصات فنی، در شرح یک کالا و همچنین نحوه ثبت و تشخیص آن از اهمیت بالایی برخوردار است که این اطلاعات فنی طی گذشت زمان، شرایط نگهداری و ماهیت پروژه های اجرایی از بین خواهد رفت، اما با استفاده از تکنولوژی لیزر مارکینگ ، اطلاعات فنی یک کالا طی یک روش ماندگار، علمی و غیر مخرب بر روی لوله ثبت و حکاکی می شود.
مهندس علوی افزود: این روش با همت کارشناسان فنی شرکت گاز استان اصفهان به صورت یک پیش نویس اجرایی بصورت ضمیمه استاندارد تدوین و به عنوان ضمیمه قراردادهای جدید لوله در کمیته فنی تأیید گردیده و برای اولین بار در سطح شرکت ملی گاز ایران در پروژه خرید لوله های 6 اینچ عملی و پیاده سازی شده است.
گفتنی است که بر اساس مصوبه کمیته فنی شرکت گاز استان اصفهان منبعد درج مشخصات لوله به روش مذکور روی لوله های فولادی ضروری ، لازم و عملا مورد استفاده خواهد شد.

نوشتن دیدگاه