کد خبر: 4486
منتشر شده در دوشنبه, 17 ارديبهشت 1397 14:27
تعداد دیدگاه: 0
معاون خرید فولاد مبارکه:

معاون خرید فولاد مبارکه گفت: اکنون ۱۰۰ درصد سنگ آهن، حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه و انرژی و ۹۲ درصد کالاهای موردنیاز فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین می شود.

مهدی تولاییان امروز با اشاره به نقش آفرینی فولاد مبارکه در حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: هنگام بهره برداری فولاد مبارکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات و اقلام موردنیاز این شرکت، ازجمله اسکلت فلزی، به دلیل نبود دانش فنی ساخت از خارج از کشور تأمین می شد؛ اما با توجه به اهمیت انتقال دانش فنی و منافعی که با بومی سازی برای کشور بدنبال داشت، فولاد مبارکه برای توانمندسازی شرکت های داخلی و پیمانکاران مرتبط با این صنعت اقدام کرد.

وی گفت: رایزنی های لازم با شرکت های مختلف انجام شده تا با دانش داخلی بتوان درصد بسیار کم باقی مانده اقلام مورد نیاز در داخل تولید و تأمین شود.

معاون خرید فولاد مبارکه، با اشاره به دیدگاه و عملکرد این شرکت در زمینۀ توجه به تولیدکنندگان داخلی و استفاده از کالای ایرانی اظهار کرد: حدود ۸۱ درصد کالای مورد نیاز فولاد مبارکه به مواد اولیه و انرژی مربوط می شود که کمتر از یک درصد آن وارداتی است و از ۱۹ درصد دیگر، دو درصد آن در گروه مواد مصرفی شامل لباس، کفش، بلبرینگ و کالاهایی از این قبیل است.

وی افزود: الکترودهای گرافیتی و فروآلیاژها کالای مورد نیاز فولاد مبارکه هستند که دستیابی به دانش و توانمندی تولید داخل و جایگزین سازی آنها را در دستور کار قرار گرفته شده است.

تولاییان گفت: ۹۰ درصد محصولات گروه فولاد مبارکه در داخل کشور تولید می شود و ۱۰ درصد آن شامل نوارهای نقاله و گروه های بلبرینگ ها است که از خارج وارد می شود.

وی با بیان اینکه برخی اقلام به دلایل استراتژیک در داخل کشور تولید نمی شوند که اکنون وارداتی هستند، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که کالاهای جایگزین ایرانی برای آن ها در نظر بگیریم تا هم توان تولید داخلی را افزایش دهیم و هم وابستگی به خارج از کشور را کمتر کنیم.

معاون خرید فولاد مبارکه با بیان اینکه کمتر از هشت درصد خرید کل شرکت از طریق شرکت های خارجی تأمین می شود، افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در هم بخش ها ازجمله قراردادها، تجهیزات و مواد اولیه امیدواریم تا یکی دو سال آینده این میزان نیز از داخل کشور تأمین شود.

به گزارش ایمنا، فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است، این مجتمع فولادی با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است.

شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود.