شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4201
منتشر شده در دوشنبه, 09 بهمن 1396 08:53
تعداد دیدگاه: 0
کرباسیان:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از چالش های مهم ذوب آهن را نداشتن زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی برشمرد و گفت: زنجیره فولاد در ایران از ابتدا در صنایع فولادسازی مغفول مانده و امیدواریم با همت واحدهای فولادسازی بتوانیم این زنجیره را ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، مهدی کرباسیان در نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی بازرگانی ایران و اصفهان در ذوب آهن، اظهار کرد: روند مطلوبی در شرکت ذوب آهن برای حل مسایل و مشکلات ایجاد شده است.

وی از پیگیری هفتگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از وضعیت ذوب آهن خبر داد و گفت: گزارش های ارایه شده از این شرکت نشان از قرار گرفتن این شرکت در مسیر صحیح و رو به تعالی حکایت می کند.

کرباسیان یکی از چالش های مهم ذوب آهن را نداشتن زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی برشمرد و تاکید کرد: ذوب آهن باید سنگ معدن را از یک واحد خریداری و شمش را به واحد دیگر بفروشد و متاسفانه زنجیره معدن تا محصول در این شرکت وجود ندارد.

وی با اشاره به صدور مجوز تولید ۱۲۰ میلیون تن طی یک دهه گذشته، افزود: با تلاش بسیار توانسته ایم سقف مجوزها را به ۸۵ میلیون تن برسانیم و همچنان باید این مجوزها کاهش یابد.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به تجربه کشور چین در تجمیع واحدهای فولادسازی، گفت: واحدهای تولید فولاد چینی کمتر از ۲۰ میلیون تن تولید نمی کنند و عامل اصلی تجمیع این واحدها، کاهش قیمت تمام شده با هدف رقابت در بازارهای جهانی است.

وی با اشاره به صادرات هشت میلیون تن فولاد طی دو سال گذشته، گفت: پتانسیل تولید و صادرات این بخش نشان می دهد که ایران می تواند در یک برنامه مدون تا ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی به اقصا نقاط دنیا صادر کند.

ایجاد زنجیره فولاد در واحدهای فولادسازی کشور اجرا می شود

کرباسیان تشکیل زنجیره فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت را اقدامی موثر و هدفمند برای تقویت واحدهای تولیدی فولاد دانست و گفت: ۴۳ درصد گردش مالی ۲ هزار میلیارد دلاری فولاد جهان در سال ۲۰۱۶ به حوزه زنجیره فولاد اختصاص داشته است.

وی اضافه کرد: زنجیره فولاد در ایران از ابتدا در صنایع فولادسازی مغفول مانده و امیدواریم با همت واحدهای فولادسازی بتوانیم این زنجیره را ایجاد کنیم.

کرباسیان همچنین به بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت: واحدهای فولادسازی اصفهان تمام توان خود را برای افزایش بهره وری آب به کار بستند و طی چند سال گذشته بیش از ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی داشتند.

اجرای ۵۱ پروژه با مشارکت بخش خصوصی

معاون وزیر صنعت واگذاری واحدهای تولیدی را به بخش خصوصی را یکی از رویکردهای ایمیدرو دانست و گفت: طی چهار سال گذشته بیش از ۵۱ پروژه مشارکت با واگذاری به بخش خصوصی از سوی این سازمان انجام شده است.

وی حجم این واگذاری و مشارکت ها را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۱۲ هزار شغل جدید در این فرایند ایجاد شده که نمونه آن را می توان به مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد یزد اشاره کرد.

سود دهی ذوب آهن نشان از رویکرد موفقیت آمیز مدیران آن است

همچنین نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به چهار چالش پیش روی ذوب آهن، گفت: نبود بالانس خطوط تولید طی سال های گذشته در ذوب آهن هزینه های بسیاری را بر دوش این واحد بزرگ فولادسازی کشور تحمیل کرد.

محمود اسلامیان دخالت سیاست در صنعت را یکی از مهمترین عوامل بحران زا برای ذوب آهن عنوان کرد و افزود: این دخالت ها باعث اتخاذ تصمیمات خلاف عقل در این واحد ملی طی سال های گذشته شده است.

اسلامیان افزود: استخدام یکباره نیروهای پیمانکاری به این شرکت از جمله دخالت در مدیریت این بنگاه است که امروزه شاهد نیروی مازاد و همچنین افزایش هزینه های جاری این شرکت هستیم.

وی واگذاری طرح سبا را دومین چالش ذوب آهن عنوان کرد و گفت: این طرح می توانست تولید و تنوع محصولات فولادی ذوب آهن را افزایش دهد که به دلیل افزایش هزینه های این شرکت مجبور به واگذاری آن شد.

رییس انجمن فولاد ایران، بهره های بانکی و بدهی معوق را از دیگر چالش های پیش روی ذوب آهن برشمرد و گفت: بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی باعث افزایش هزینه های جاری این شرکت شده است.

وی با اشاره به تمرکز مدیران ذوب آهن بر چالش ها و وارد شدن این بنگاه بزرگ تولیدی به مسیر سوددهی را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: سودده شدن ذوب آهن پس از چند سال زیان دهی، نشان از اتخاذ تصیمات و تمرکز بر مشکلات این بنگاه از سوی مدیران است.

اسلامیان تاکید کرد: برای رشد و اعتلای ذوب آهن چاره ای نداریم که بخش خصوصی واقعی این واحد تولیدی را خریداری کند.

کاهش ۱۲ درصدی برداشت آب ذوب آهن از زاینده رود

همچنین مدیر شرکت ذوب آهن اصفهان در این نشست با اشاره به کاهش بدهی ذوب اهن به بانک ها و تقسیط بدهی های معوق گفت: با تنفس یک ساله و پرداخت اصل بهره های بانکی وام های این شرکت به روز شده و روند مطلوبی در بازپرداخت بدهی این شرکت ایجاد شده است.

احمد صادقی از افزایش ۸۴ درصدی صادرات ذوب آهن خبر داد و افزود: با وجود رکود صنعت ساختمان در داخل این شرکت با تمرکز بر صادرات توانسته در سال جاری ۸۰۵ هزار تن محصولات فولادی را به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی صادرکند.

صادقی با اشاره به اتخاذ سخت ترین استانداردهای تولید ریل از سوی شرکت راه آهن برای تولیدات ذوب آهن، گفت:۵۰۰ تن ریل تولیدی ذوب آهن آماده واگذاری به شرکت راه آهن است.

وی قرارداد تولید ریل ذوب آهن با شرکت راه آهن را ۴۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار کرد: ذوب آهن برای تولید این میزان ریل به سرمایه در گردش نیاز دارد و نمی تواند بدون دریافت وجوهی از سوی راه آهن و با تهاتر به تولید این میزان ریل بپردازند.

وی افزود: در سال گذشته برای خرید ریل توسط راه آهن ۲۰۰ میلیون یورو برداشت از صندوق توسعه ملی تصویب شد که متاسفانه به دلیل مشخص نبودن دقیق ردیف بودجه این شرکت در سایر بخش ها هزینه شده ولی در بودجه سال آینده خرید ریل از ذوب آهن به طور دقیق مشخص شده است.

وی شاغلین در ذوب آهن را ۱۳ هزار ۹۵۳ نفر عنوان کرد و گفت: بر اساس چارت این شرکت باید ۶ هزار و ۷۰۰ نفر مشغول فعالیت باشند که امید است در واحد های جدید این مجموعه این نیروی مازاد مشغول شوند.

صادقی هزینه سنگین فرآوری سنگ آهن را برای این شرکت بالا دانست و گفت: ایجاد واحدهای فرآوری سنگ اهن در کنار ذوب آهن می تواند به کاهش هزینه های این شرکت کمک کند.

وی کاهش ۱۲ درصدی برداشت آب از زاینده رود را از دیگر اقدامات این شرکت طی چهار سال گذشته عنوان کرد و گفت: در مصرف کک به عنوان سوخت کوره بلند تلاش کردیم از ۳۲۰ کیلو به ۱۵۰ کیلو گرم کاهش دهیم.

وی اختصاص پهنه معدنی برای تامین پایدار سنگ آهن دانبه بندی کارخانه در راستای دستیابی به ظرفیت اقتصادی ۵ میلیون تن، خودداری از خام فروشی و صادرات بی رویه سنگ آهن، همراستایی توسعه صنایع فولاد با فرایندهای توسعه وظرفیت سازی بهره برداری از معادن، پرهیز از استراتژی ادغام عمودی به سمت فولادسازی شرکت های معدنی، رفع مشکلات مربوط به سنگ اهن با عیار بالا برای شرکت های فولادساز، لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه معادن و ایجاد واحد پرعیار سازی سنگ آهن را از درخواست های این شرکت عنوان کرد.

ثبات مدیریت عامل موفقیت بنگاه های اقتصادی است

همچنین رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: ایجاد نهضت فرآوری کنستانتره سنگ آهن در کشور می تواند هزینه واحدهای تولید فولاد را کاهش دهد.

بهرام شکوری ثبات مدیریت در بنگاه های بزرگ تولیدی را عامل موفقیت آنان برشمرد و افزود: متاسفانه ذوب آهن اصفهان طی ۵۰ سال فعالیت خود هر ۳.۵ سال یک مدیر تغییر داده و این روند نمی تواند به موفقیت این بنگاه کمک کند.

وی واگذاری بنگاه های تولیدی به بخش خصوصی را عامل موفقیت و بقای این واحدها برشمرد و تاکید کرد: مدیریت بخش خصوصی بر سوددهی و افزایش بهره وری تمرکز دارد.

وی تاکید کرد: بهره های بانکی بالا نمی تواند عامل موفقیت بنگاه های اقتصادی در رقابت با همتایان خارجی در بازارهای بین المللی باشد.

ذوب آهن مادر صنایع ایران شناخته می شود

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: ذوب آهن مادر صنایع ایران شناخته می شود و همواره به عنوان یک دانشگاه، صنعتگران و تولیدکنندگان بسیاری را به جامعه صنعت ایران معرفی کرده است.

احمد خوروش با انتقاد از صدور مجوز های متعدد تولید فولاد با تناژ ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن طی سال های گذشته، اظهار کرد: این واحدها علاوه بر تهدید واحدهای بزرگ فولادسازی پس از یک فعالیت کوتاه با ورشکستگی روبرو می شوند و سرمایه های ملی را به راحتی از دست می دهند.

وی با استقبال از ایجاد زنجیره فولاد در واحدهای فولادسازی کشور توسط ایمیدرو، گفت: این زنجیره می تواند با کاهش قیمت تمام شده توانایی رقابت در بازارهای جهانی را دو چندان سازد.

نوشتن دیدگاه