پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3966
منتشر شده در دوشنبه, 02 مرداد 1396 10:37
تعداد دیدگاه: 0
همراز بررسی می کند؛
تولید فولاد

تکیه بر تولید ملی همواره یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی بوده و تولید فولاد به عنوان محصول پایه که در بسیاری از صنایع کاربرد موثردارد، می تواند موتور توسعه صنعت و اشتغال یک کشور محسوب گردد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در این میان، ایران به عنوان قطب تولید فولاد خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته در منطقه نقش بی بدیلی را ایفا نماید و پا به پای تولید کنندگان عمده فولاد دنیا، پا به عرصه رقابت بگذارد که گروه فولادمبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی دنیا توانسته تولید 50 درصد فولادکشور را بر عهده بگیرد.
رقابتی جهانی که هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مورد توجه قرار می گیرد و می تواند جزیی از شاخص توسعه یافتگی ایران در بخش صنعت و تولید تلقی گردد.
از سوی دیگر ، چشم انداز 1404 که تولید 55 میلیون تنی فولاد در ایران را پیش بینی کرده ، به دلیل نبودن زیرساخت های لازم و کاهش شدید منابع آبی در کشور با مشکلاتی مواجه شده و پیش بینی می شود در این راه ناهمواری هایی وجود داشته باشد که اگر ورود جدی به این عرصه صورت نپذیرد، تولید این میزان از فولاد امری غیرممکن به نظر می رسد.
همچنین به نظر می رسد طی 5 سال آینده ظرفیت تولید فولاد در دنیا به دو میلیارد تن برسد و ایران باید حداقل پنج و دو دهم درصد از تولید این محصول را از آن خود کند. این در حالی است که بیشتر کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمت سنگ آهن ادامه‌دار است و به دلیل تقاضای پایین چین و عرضه بالای سنگ آهن سال های 2015 و 2016 قیمت سنگ آهن و فولاد همچنان مسیر کاهشی را تجربه می‌کند و بعضا سیاست ها غلط دولت در واردات بی رویه و تعرفه گذاری قیمت واردات فولاد، عرصه را بر تولید کنندگان تنگ و تنگ تر کرد. اما در این میان، گروه فولاد مبارکه توانست در مسیر گردبادها و بحران هایی که شد، خود را حفظ کند. گروه فولادمبارکه با ظرفیت تولید 11میلیون تن آهن اسفنجی به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان، توانسته سهم يک درصدي توليد ناخالص داخلي و سهم 5 درصدي در توليد ناخالص ملي در بخش صنعت را از آن خود نمايد. همچنین این مجموعه توانست با شناسایی بازار جهانی و عرضه محصول به این بازار، 16 ميليون تن در بازار خارج با ارزش بالغ بر 35 ميليارد دلار صادرات داشته باشد که این میزان صادرات باعث ارزآوري بيش از 6.5 ميليارد دلار براي کشور شد و برند فولادمبارکه را در بازارهای جهانی تثبیت کرد. برخی کارشناسان موفقیت های گروه فولادمبارکه را مرهون توسعه زیرساختی این مجموعه می دانند و معتقدند گروه فولادی مبارکه توانسته با بهره گیری از معدن، مواد اولیه خود را تامین کند، به طوری که بر اساس اعلام مسئولان این مجموعه فولادی ، با راه اندازی و بهره برداری از معدنی در شهرستان خواف در مرز افغانستان، با توليد 5 ميليون تن کنسانتره سنگ آهن و 5 ميليون گندله تقریبا از مواد اولیه معدنی بی نیاز شده و این در حالی است که ماشین آلات و قطعات مکانیکی و الکترونیکی این مجموعه ها نیز در داخل و توسط کارشناسان داخلی فولاد مبارکه بازسازی و تعمیر می گردد. از این رو هزینه های جانبی تولید در این مجموعه کاهش و بازدهی کیفی و کمی افزایش می یابد.
اما گروه فولاد مبارکه به رغم این که در مسیر توسعه و اجرای فرامین مقام معظم رهبری در زمینه تولید داخلی و اشتغال گام بر می دارد با مشکلاتی مواجه است که به نظر می رسد مسئولان باید برای این مهم چاره اندیشی کنند.
بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: این مجموعه که برای حدود 300 هزار نفر شغل ایجاد کرده ، اکنون با چالش هایی مواجه است که باید برای رفع آن اهتمام ویژه ای صورت پذیرد. وی اظهار کرد: تأمين حامل هاي انرژي (آب، برق، گاز) يكي از چالش‌هاي مهم فرآوري شركت مي‌باشد به گونه‌اي كه در مواقعي كه كشور دچار كمبود برق يا گاز ... مي شود بلافاصله اولين كاري كه صورت مي‌گيرد قطع برق و گاز و آب وفولاد مباركه مي باشد و اين موضوع باعث خسارت فراواني به شركت فولاد مباركه مي شود چراكه فقط فولاد مباركه براي در مدار توليد قراردادن تجهيزات خود از قبيل كوره‌هاي فولادسازي با مشكلات فراواني روبرو خواهد بود، بطوري كه اگر دو روز برق يا گاز اين شركت قطع شود عملاً بيش از 10 روز توليد را از دست خواهیم داد و اين موضوع تأثير منفي در ساير صنايع استفاده كننده از محصولات فولاد مباركه خواهد داشت.سبحانی افزود: تأمين سنگ آهن داخلي، گندله، افزايش قيمت مواد اوليه و حامل هاي انرژي، تأمين ارز مورد نياز جهت اجراي طرح هاي توسعه، عدم توازن در زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي، جاده‌اي و دريايي و مشكلات ترخيص قطعات و مواد ازگمرك جمهوري اسلامي از ديگر چالش هاي فراروي اين صنعت مي باشد كه اميد است با تعامل هرچه بيشتر دولت مردان بتوانيم بر رفع آنها گام برداريم.
موضوعی که ظاهرا وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر آن واقف است و معتقد است هرگونه خلل در وضعیت تولید فولاد مبارکه، باعث ایجاد اختلال در تولید فولاد کشور می شود و این مجموعه توانسته بار سنگین تولید فولاد کشور را به خوبی به دوش بکشد. نعمت زاده با تاکید بر این که رکود نسبی بر صنعت و معدن حاکم بوده است، از این که گروه فولاد مبارکه توانسته رشد 10 درصدی در تولید داشته باشد ابراز رضایت کرد و گفت: ما بايد در زمينه دانش فني معدن و صنايع معدني نيز بتوانيم به صدور دانش فني برسيم، همانگونه که در خصوص تکنولوژي آهن اسفنجي به اين خودباوري رسيده ايم و گروه فولاد مبارکه می تواند در این زمینه نیز پیشتاز باشد.
بنا بر این گزارش، ابتدای سال 95 بهرام سبحانی قول افزایش تولید در این مجموعه تا سقف 10 میلیون تن را داده بود که این رقم در سه ماهه ابتدای سال 96 به 11 میلیون تن در سال رسیده است.

گزارش از سعید حنیفی

نوشتن دیدگاه