شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23750
منتشر شده در سه شنبه, 15 فروردين 1402 11:47
تعداد دیدگاه: 0
عضو خبره شورای عالی اجرای‌ سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی عنوان کرد:

حمیدرضا فولادگر، عضو خبره شورای عالی اجرای‌ سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی گفت : مقام معظم رهبری در حدود ۱۲ سال اخیر از عناوین اقتصادی برای نامگذاری شعار سال استفاده نمودند و در حدود ۶ سال گذشته مقوله تولید را نیز به مباحث اقتصادی پیوند دادند که این رویکرد، نقش تولید را در اقتصاد پر رنگ...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، وی افزود : مقام معظم رهبری در آستانه سال جدید و در جمع مردم مشهد، بزرگترین مشکل کشور را مباحث اقتصادی عنوان کردند و لذا به منظور مهار تورم، مقوله رشد تولید را عنوان نمودند زیرا یکی از بهترین راههای مهار تورم،رشد تولید است.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکثریت اقتصاد دانان نیز رشد تولید را یکی از بهترین راههای مقابله با تورم قلمداد می کنند، تصریح کرد : با افزایش تولید، رشد اقتصادی در کشور ارتقاء می یابد و همچنین با افزایش تولید نا خالص ملی نیز ، رونق کسب و کار ایجاد می شود که این عوامل کاهش تاثیرات تورم را رقم می زنند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : مهار تورم و رشد تولید از یکدیگر تاثیر می پذیرند. با افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات،قیمت محصولات تولیدی نیز افزایش می یابد و بنابراین تولید کننده شرایط سخت تری را تجربه می کند زیرا از یک طرف هزینه های تولید زیاد می شود و از سوی دیگر تورم بالا، آسیب زا می گردد و در صورتی که این تورم مهار نشود، افزایش قیمت محصولات،تورم جدید دیگری را ایجاد می کند لذا برای مقابله با تورم نیاز است، رشد تولید داشته باشیم.

حمیدرضا فولادگر که معتقد است ریشه های تورم باید شناسایی شده و در همان ابتدای فرایند به کلی مهار گردند، اظهار داشت : عوامل تورم زا این چنین تقسیم می شوند بخش اول نا ترازی های عملیاتی در بودجه دولت،هزینه های کل کشور و افزایش هزینه های تمام شده مربوط به تولید،کاهش بهره وری و ایرادهای ساختاری دستگاههای دولتی و غیردولتی است،دسته دوم این عوامل به افزایش قیمت های تمام شده کالا و خدمات باز می گردد و بخش سوم نیز هزینه بر بودن ساختارهای دولتی و غیردولتی است که این عوامل به نوعی بر یکدیگر تاثیرگذار هستند.

رشد تولید نیازمند حمایت و مانع زدایی از تولید است

رئیس سابق کمیسیون تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت : رشد تولید نیازمند حمایت و مانع زدایی از تولید است که این بخش از تولید ممکن است بار مالی هم داشته باشد به عنوان مثال بخش های بانکی، بیمه ای، مالیاتی، گمرکی و ... اما بخش دوم که مانع زدایی و بهبود کسب و کار است هزینه بر نمی باشد و بیشتر به تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها مربوط می شود که مسیر دوم برای تسهیل شرایط تولید به هدف نزدیک تر است.

صنعت فولاد، درخط اول جبهه عملیاتی نمودن شعار سال قرار دارد

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت : صنعت فولاد به عنوان صنایع مادر کشور محسوب می شود. مواد معدنی، انرژی و نیروی انسانی ماهر نیز مزیت های نسبی موجود در کشور برای سرمایه گذاری در بخش تولید فولاد هستند لذا صنعت فولاد بیشترین نقش را در رشد تولید دارد و در خط اول جبهه عملیاتی نمودن شعار سال قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مهار تورم نیز صنعت فولاد باید از طریق مدیریت عوامل تولید از معدن تا محصول نهایی،افزایش بهره وری را ایجاد نماید، ادامه داد : در یک جمله صنعت فولاد، پیشران رشد تولید است و نیاز است از طریق بهبود قیمت تمام شده به مهار تورم کمک کند.

بومی سازی قطعات و تجهیزات،تولید مستمر فولاد را در پی دارد

حمیدرضا فولادگر در ادامه به نقش و اهمیت بومی سازی در رشد تولید فولاد پرداخت و افزود: تکیه بر توان داخل و تامین قطعات مورد نیاز زنجیره تولید فولاد در داخل کشور سبب می شود این فرایند بدون دغدغه تامین تجهیزات،مسیر ارتقاء تولید را در پیش بگیرد و به موازات آن نیز اشتغالزایی و سرمایه گذاری بیشتری در داخل کشور و در بخش های بالا دست و پایین دست زنجیره تولید ایجاد شود که البته نیاز است در این رویکرد افزایش بهره وری و اصلاح ساختار نیز مورد توجه قرار بگیرد تا افزایش قیمت تمام شده را شاهد نباشیم،ذکر این نکته ضروری است که ذوب آهن اصفهان در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات خط تولید دستاوردهای بسیار خوبی داشته است که شایسته تقدیر می باشد.

استفاده از تولیدات ملی در پروژه های عمرانی یک ضرورت است

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که استفاده از تولیدات ملی در طرح نهضت ملی مسکن چگونه زمینه ساز مهار تورم و رشد تولید می شود چنین گفت : بحمدا... رشد تولید و گسترش سبد محصولات ساختمانی استاندارد در کشور مشهود است و به واقع در این بخش خودکفا هستیم لذا استفاده از این محصولات در طرح های عمرانی مختلف کشور و به ویژه طرح نهضت ملی مسکن نه تنها اقدام پسندیده ای است بلکه یک ضرورت محسوب می شود.

وی اضافه کرد : هم اکنون بهترین مقاطع ساختمانی با استانداردهای روز دنیا در ذوب آهن اصفهان تولید می شود لذا تعامل این کارخانه با انبوه سازان مسکن تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه رشد تولید ملی (فولاد) رقم می زند و طرح نهضت ملی مسکن نیز با ثمره تلاش و کوشش شبانه روزی مهندسین و متخصصین داخلی و تجربه انبوه سازان مسکن به ثمر می نشیند.

عضو خبره شورای عالی اجرای‌ سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی با تاکید بر حمایت از بخش صادرات کشور گفت : بعضاً مبحث صادرات به تامین نیاز داخل پیوند داده می شود و به نوعی برخی این دو بخش را در تقابل با یکدیگر قرار می دهند که بنده اعتقاد دارم این رویکرد منطقی نیست. زمانی صنایع ما می توانند رشد کنند و رقابت پذیر شوند، که تولید آنها قابلیت صادرات داشته باشد.

بازارهای صادراتی هدف را به آسانی بدست نمی آوریم که به سادگی از دست بدهیم

وی اضافه کرد : زمانی که ما کارخانه ای مانند ذوب آهن اصفهان داریم که مقاطع ساختمانی آن قابلیت صادرات دارند، چرا ما نباید از این بازارهای صادراتی استفاده کنیم؟ نکته دیگر اینکه ما بازارهای صادراتی هدف را به آسانی بدست نمی آوریم که به سادگی آنها را از دست بدهیم به ویژه در شرایط تحریم که شناسایی بازارها و سپس حفظ آنها بسیار سخت است لذا از دست دادن بازارهای صادراتی ، آسیب های بسیاری را به اقتصاد کشور وارد می کند.

دولت با وظیفه تنظیم گری و نظارت، برای تولید داخل و صادرات برنامه مدون داشته باشد

رئیس سابق کمیسیون تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی اضافه کرد : در سیاست های اقتصادی برنامه های پنجم،ششم و هفتم و سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید ملی همه و همه بر حمایت از صاردات تاکید شده است ضمن اینکه اگر دولت برنامه ای برای حمایت از تولید داخل دارد، نیاز است بر مبنای وظیفه تنظیم گری خودش در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد. بعضاً این تنظیم گری و نظارت با قیمت گذاری دستوری اشتباه گرفته می شود و از این طریق بازارهای صادراتی ما از دست می رود. بسیاری از کشورهای دنیا به صورت خاص برای حمایت از صادرات تعرفه می گذارند و مقررات ویژه ای وضع می کنند و حتی در برخی از کشورها قیمت محصول صادراتی و داخل متفاوت است و این کاری است که دولت از طریق تنظیم گری و نظارت می تواند انجام بدهد اما قیمت گذاری های مکرر که از نوع دخالت در بازار باشد و باعث شود بازارهای صادراتی هدف و فرصت های صادراتی از دست برود ،صحیح نیست و این رویه ها باید اصلاح شود.

هم افزایی برای تامین انرژی پایدار صنعت فولاد

تامین پایدار نهاده های تولید و از جمله انرژی چه تاثیری بر تولید فولاد دارد نیز از جمله سایر سوالات بود که نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی چنین به آن پاسخ داد : انرژی جزء لاینفک تولید فولاد و عامل دوام و بقای آن به شمار می رود. در صنعت فولاد تامین پایدار سنگ آهن،فناوری و تکنولوژی ها و در مجموع کلیه نهاده های مورد نیاز تولید فولاد بسیار مهم است. در حال حاضر سیاست دولت، واقعی کردن قیمت حامل های انرژی است و از طرف دیگر صنایع بزرگ را مکلف کرده است در بخش تامین انرژی مورد نیازشان سرمایه گذاری کنند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد : اعتقاد دارم ورود دولت به مقوله تامین انواع انرژی و از طرف دیگر سرمایه گذاری فولادی ها در این بخش، هر دو رویکردی صحیح محسوب می شوند. رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال اشاره داشتند بزرگترین ضعف ما اقتصاد دولتی است و بنابراین باید بخش خصوصی در این عرصه مشارکت داده شود لذا دولت باید برای تامین انرژی کل کشور برنامه داشته باشد و بخش تولید نیز سرمایه گذاری کند حتی تولیدی ها می توانند مازاد انرژی خودشان را به شبکه بدهند و دولت با قیمت عادلانه از آنها خریداری کند.

عضو خبره شورای عالی اجرای‌ سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی گفت : دو سوم فولاد دنیا با روش کوره بلند تولید می شود و کمتر از یک سوم آن به شیوه احیا مستقیم،میدرکس و... تولید می گردد اما در کشور ما ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده کوره بلندی است که البته شرکت میدکو نیز به این شیوه تولید ورود کرده است.

در تدوین استراتژی های تولید فولاد کشور، ذوب آهن اصفهان یک بخش مستقل دیده شود

حمیدرضا فولادگر گفت : باید در تدوین استراتژی های تولید فولاد در کشور که وظیفه دولت، وزارت صمت، ایمیدرو و معاونت معدنی است ذوب آهن اصفهان به عنوان یک بخش مستقل دیده شود زیرا مانند سایر صنایع فولادی از یارانه انرژی برخوردار نیست و زغالسنگ و کک را نیز با قیمت بالا وارد می کند بنابراین همان طور که اشاره شد این چالش ها باید در هر نوع تصمیم گیری حاکمیتی که قرار است برای ذوب آهن لحاظ شود، مورد توجه قرار بگیرد.

وی ذوب آهن اصفهان را به عنوان کانون تربیت نیروی انسانی ماهر برای کلیه صنایع کشور قلمداد کرد و گفت : این شرکت از طریق طرح های توازن به روز رسانی و اصلاح ساختارهای مختلف را نیاز است تسریع بدهد و برای شکوفایی بیش از پیش تلاش نماید./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه