پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23616
منتشر شده در دوشنبه, 15 اسفند 1401 10:42
تعداد دیدگاه: 0
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» مطرح کرد:

امروز شاهد این امر هستیم که بزرگ‌ترین، مؤثرترین و پیشروترین شرکت در صنعت فولاد کشور، خودش پیش‌قدم و موتور محرک جریان نوآوری است و بنده بسیار خوشحالم که این صنعت عظیم با یک نگاه واقع‌نگرانه و عملیاتی وارد عرصه نوآوری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیین افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»، رونمایی از استراتژی و سیاست‌های نوآوری فولاد مبارکه اصفهان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، استاندار اصفهان، معاونان و جمعی از مدیران فولاد مبارکه، برخی مسئولان استانی و کشوری و حدود 400 شرکت دانش‌بنیان کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»:

فولاد مبارکه با نگاه واقع‌گرایانه وارد عرصه نوآوری شده است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در این آیین خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه با نگاه واقع‌گرایانه وارد عرصه نوآوری شده است و به‌خوبی تشخیص داده است که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: پیش‌ازاین شاهد بودیم که دانشگاه و دانشگاهیان برای ارتباط با صنعت هزار زحمت را متحمل می‌شدند تا بتوانند پروژه‌ای را مطرح کنند، ولی امروز این خیلی خوشحال‌کننده است که شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین، مؤثرترین و پیشروترین کارخانه فولادسازی کشور با نگاه واقع‌گرایانه به عرصه نوآوری و توسعه صنعتی کشور وارد شده و موجبات توسعه و تحکیم علم و صنعت کشور را فراهم آورده است.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در صنعت کشور گفت: سنگ‌آهن استخراج‌شده با قیمت به‌مراتب پایین‌تر از محصولات نهایی در کارخانه‌هایی نظیر فولاد مبارکه به انواع محصولات فولادی تبدیل و با چند ده برابر ارزش‌افزوده به بازار عرضه می‌شود. وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم؛ دقیقاً به همین موضوع اشاره می‌کنیم که در دنیای رقابتی امروز دیگر پول، زمین، ساختمان و کارخانه تولید ثروت نمی‌کند و به‌جای آن مغزها و فناوری و دانش است که ثروت می‌سازد. در شرایط فعلی شاهد این هستیم که در بالادست صنعت فولاد بسیاری از معادن در حال کار هستند؛ اما به دلیل نبود نیروی متخصص، بخش اعظمی از منابع معدنی استخراج‌شده عمدتاً به‌صورت خام به فروش می‌رسد. اگرچه در پایین‌دست نیز کارخانه‌های بسیاری در ادامه این چرخه، تولید ثروت می‌کنند؛ اما سؤال اینجاست که آیا این چرخه به‌درستی کار می‌کند.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، شرکت‌های بزرگ و موفق نظیر فولاد مبارکه برای پیشتازی در بازار رقابت به سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌پردازند و در این زمینه، فعالیت‌های توسعه‌ای خوبی را انجام داده‌اند تا درنهایت، ثمرات خوبی را برای کشور به ارمغان آورند.

سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در زنجیره ارزش باعث افزایش امیدواری در جامعه است

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری متعهد است که با بیش از ۱۰۰ ابزار ارزشمند خود از زنجیره ارزش حمایت کند؛ به همین خاطر از فولاد مبارکه درخواست می‌کنیم سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهد؛ چراکه این سرمایه‌گذاری‌ها باعث افزایش امیدواری در جامعه می‌شود.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید در دانش‌بنیان‌ها به‌معنای واقعی خطرپذیر باشد و از سوی دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید تلاش کنند تا با عرضه فناوری که با استفاده از مغز مولد نیروی دانشی انجام می‌شود، به صنایع کمک کنند.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خاطر ارزش‌آفرینی با سرمایه‌گذاری داخلی توسعه‌های موردنیاز خود را انجام می‌دهند. به همین دلیل باید سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای شرکت‌های ضعیف‌تر و همکاری‌های با شرکت‌های قوی‌تر برای بالندگی بیشتر ایران در دستور کار زیست‌بوم فناوری قرار گیرد.

بزرگ‌ترین دستاورد فولاد مبارکه ایجاد کردن جریان انگیزه و امید برای کارهای بزرگ آینده کشور است

وی ضمن قدردانی از اقدامات فولاد مبارکه در عرصه دانش‌بنیان گفت: اتفاقی که امروز در حال شکل‌گیری است طی ۵ تا ۱۰ سال آینده چشم‌انداز روشنی خواهد داشت و فولاد مبارکه به‌خوبی تشخیص داده است که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد. جای خوشحالی است که امروز این حرکت در فولاد مبارکه شروع ‌شده است. بدون شک جریانی که فولاد مبارکه به راه می‌اندازد می‌تواند در سطح کشور جریان‌ساز باشد. به اعتقاد من بزرگ‌ترین دستاورد فولاد مبارکه ایجاد کردن جریان انگیزه و امید برای کارهای بزرگ آینده کشور است که قطعاً در آینده نزدیک نتیجه این دستاوردها را مشاهده خواهیم کرد.

دهقانی در همین زمینه ادامه داد: امروز بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی همه افرادی که در این کشور زندگی می‌کند، بها دادن، فضا دادن و امیدآوری برای نسل جوان حاذق کشور است که به آبادانی این کشور امیدوارند. باید با صبوری و حوصله به معنای واقعی خطرپذیری کنیم. به خاطر داشته باشیم نباید از عرضه کردن فناوری‌ها و توانایی‌های ذهنی هراس داشته باشیم، شرکتی که ارزش‌افزوده ۵۰۰ درصدی ایجاد می‌کند نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد.

استاندار اصفهان:

از هر اقدامی که شرکت‌های فناور جدیدی را متناسب با فضاهای موردنیاز استان همراه کند، با جدیت حمایت خواهیم کرد

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در جریان برگزاری این همایش گفت: الحمدالله مدیریت جدید در شرکت فولاد مبارکه با رویکرد بسیار خوبی که در پیش‌گرفته، به‌خوبی به عرصه پشتیبانی از حوزه‌های فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ورود کرده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زنجیره‌های ارزش پایین‌دست و فاصله گرفتن از تولیدهای سنتی که پیش‌ازاین در استان متداول بوده انجام داده است.

وی گفت: خوشبختانه با برپایی این جشنواره و نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات جدید و نوآورانه مورد پشتیبانی و حمایت قرار خواهند گرفت. امیدواریم این حرکت و سایر اقداماتی که دیگر مجموعه‌های استان در بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی شروع کرده‌اند زمینه را برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش صنعت را فراهم کند و درزمینه اقتصاد دانش‌بنیان به‌صورت واقعی و جهشی در استان اصفهان شاهد تغییر باشیم. این در حالی است که در استان اصفهان چاره‌ای جز حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان نداریم. محورهای توسعه استان در دو محور اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان تعریف ‌شده است؛ بنابراین از هر اقدامی که شرکت‌های فناور جدیدی را متناسب با فضاهای موردنیاز استان همراه کند، با جدیت حمایت خواهیم کرد. به همین منظور قرارگاهی را در استان تعریف کرده‌ایم که با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی در حال رصد کردن موضوعات مختلف هستیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»:

امروز در عرصه نوآوری، استراتژی کلان فولاد مبارکه به نگاه تحولی و تحول در نگاه تغییر یافته است

در آیین افتتاحیه این جشنواره، محمدیاسر طیب‌نیا سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: بشر از ابتدای خلقت آرزوهای دور و درازی نظیر پرواز در آسمان‌ها، سرعت و درمان بیماری را داشته که با دست‌یابی به فناوری ساخت هواپیما، قطار، اتومبیل و تولید دارو و... توانسته این آرزوها را محقق کند.

وی از دست‌یابی به کیمیاگری به‌عنوان یکی دیگر از آرزوهای بشر نام برد و گفت: در این مسیر دانشمندان بسیار زیادی تلاش کرده‌اند تا به علم و اکسیری دست یابند و بتوانند انواع فلزات کم‌بها را به طلای باارزش تبدیل کنند. امروز شاهد این هستیم که بشر امروزی در بسیاری از این عرصه‌ها ازجمله صنعت فولاد به اکسیر موردنظر دست ‌یافته و به‌جایی رسیده است که سنگ‌آهن را طی فرایندهایی به انواع و اقسام فلزات ارزشمند تبدیل می‌کند.

فولاد مبارکه مصمم است در قالب تغییری اساسی، نگاه نوآورانه به مقوله نوآوری داشته باشد

مدیرعامل فولاد مبارکه از تولید انواع محصولات فولادی جدید، ازجمله ورق‌های زنگ‌نزن در فولاد مبارکه که در ادامه چرخه تولید به بسیاری از محصولات مورداستفاده در صنایع پزشکی، ساختمانی و لوازم‌خانگی و... تبدیل می‌شوند به‌عنوان مصداق بارز این موفقیت نام برد و گفت: این محصولات که در بازار چندین برابر ورق‌های معمولی ارزش ‌دارند به نظر می‌رسد طی همان فرایند کیمیاگری باارزش‌تر شده‌اند. امروز نوآوری همان علم کیمیا و اکسیر است که چند هزار برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. مسیری که کیمیاگری طی می‌کند همان نوآوری است. مسیری که بسیاری از انسان‌ها بقای عمر خود را در جریان پیشرفت‌های علم پزشکی و تجهیزات آن مدیونش هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انگیزه‌ها و تاریخچه ساخت فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه در سی‌سالگی دوم خود تصمیم گرفته در قالب تغییری اساسی، نگاه نوآورانه به مقوله نوآوری داشته باشد. ما به دنبال یک نگاه تحولی و تحول در نگاه هستیم. فولاد مبارکه در ۳۰ سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته است. در دوران ساخت، دغدغه شرکت بنا شدن و به بهره‌برداری رسیدن و پس‌ازآن رسیدن به ظرفیت اسمی و اجرای توسعه‌ها بود و امروز در حالی مرزهای تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه پشت سر گذاشته‌ شده که بیش از 90 درصد اقلام و تجهیزات موردنیاز شرکت نیز بومی‌سازی شده است و به‌نوعی در این حوزه به نوآوری و فناوری دست‌یافته‌ایم. حال این سؤال مطرح است که آیا بدون بهره‌گیری از طرح‌های فناورانه و نوآورانه، این میزان دستاورد، تضمین‌کننده تعالی و تداوم پیشرانی شرکت و ضامن حضور قدرتمند فولاد مبارکه در بازارهای جهانی خواهد بود؟

تأکید بر اهمیت و لزوم استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید

طیب‌نیا در پاسخ به این سؤال و با تشریح وضعیت فعلی صنعت فولاد کشور و در تأکید لزوم و اهمیت استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید گفت: ظرفیت امروز تولید فولاد کشور حدود 45 میلیون تن است که متأسفانه با بهره‌گیری از فقط 65 درصد این میزان ظرفیت، 30 میلیون تن تولید می‌کنیم و رتبه دهم دنیا را در اختیار داریم؛ این در حالی است که این رقم در دنیا با ۷۵ درصد است. علاوه بر این، مجوز بالغ‌بر 105 میلیون تن دیگر نیز در کشور صادر شده است. از طرفی در حوزه صادرات نیز مشاهده می‌کنیم که با حضور همسایگان در این بازار، رقابت شدیدتر شده است. از سویی، ذخایر شناسایی‌شده سنگ‌آهن غنی و با خلوص بالا به ‌شدت و با سرعت زیاد در حال اتمام است و این میزان ذخایر برای تولید و ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.

الزامات بسیاری، فولادسازان را مجبور می‌کند که از فناوری و نوآوری‌های جدید بهره‌مند باشند

بنابر اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه، در بسیاری از مواقع منابع سنگ‌آهن برای تولید برخی پایه‌ها وجود دارد؛ اما علم فراوری آن‌ها را در اختیار نداریم. در حال حاضر، بسیاری از مزیت‌هایی را که پیش ‌از این داشتیم امروز نداریم؛ به‌عنوان‌مثال، گاز یکی از مزیت‌های ایجاد صنعت فولاد در کشور بوده که متأسفانه در شرایط فعلی در این حوزه و سایر منابع به‌شدت با محدودیت مواجهیم. علاوه بر این، بسیاری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز با ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده و حتی ظرفیت‌های فعلی به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. در حوزه انتظارات منابع انسانی نیز تغییراتی ایجادشده است. همچنین انقلاب صنعتی، هوش مصنوعی، افزایش بهره‌وری و الزامات محیط‌زیستی، همه و همه، از مواردی هستند که کارخانه‌های فولادسازی را مجبور می‌کنند از فناوری و نوآوری‌های جدید در این حوزه بهره‌مند باشند.

امروز لزوم تغییر نگاه و تغییر رویکردها در فولاد مبارکه به‌شدت احساس می‌شود

وی با تأکید بر اینکه امروز لزوم تغییر نگاه و تغییر رویکردها در فولاد مبارکه به‌شدت احساس می‌شود و اجتناب‌ناپذیر است گفت: اگر در ۳۰ سال اول، کمیت تولید را مدنظر داشتیم، امروز باید با تغییر نگاه و رویکردها، ارتقای کیفیت را جایگزین کمیت کنیم. فولاد مبارکه امروز دیگر دغدغه دست‌یابی به ظرفیت 25 میلیون تن را ندارد. امروز فولاد مبارکه با تغییر نگاه و جهش در راستای نوآوری، هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است. درآمدی که در اقتصاد بدون نفت از طریق ۴۰ درصد محصولات باارزش افزوده بالاتر و یا از طریق ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید باید حاصل شود.

برای اینکه فولاد مبارکه را به شرکت دانشی تبدیل کنیم، نگاه مدیریت شرکت تغییر کرده است

طیب‌نیا تصریح کرد: امروز برای اینکه فولاد مبارکه را به شرکت دانشی تبدیل کنیم، نگاه مدیریت شرکت تغییر کرده است. اگر می‌خواهیم پیشران و موتور محرکه اقتصاد و صنعت باشیم، باید در حوزه نوآوری و دانش‌بنیان هم پیشران باشیم؛ باید فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو به یک شرکت دانشی تبدیل شود. به‌یقین دست‌یابی به چنین هدفی امکان‌پذیر خواهد بود؛ همچنان‌که روزی تولید ورق زنگ‌نزن را در فولاد مبارکه مطرح کردیم، اما سازندگان خطوط فولاد مبارکه بر این باور بودند که این امر با چنین ساختاری امکان‌پذیر نیست. با این حال مشاهده کردیم که با همت همکاران و اجرای طرح‌های نوآورانه، تولید این نوع ورق خاص در فولاد مبارکه میسر شد و این یعنی رسیدن به همان هدف دانش‌بنیان شدن که مدنظر شرکت است.

باید نگاه‌ها را تغییر دهیم و به سمت نوآوری‌ها حرکت کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مقایسه دستاوردهای کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه تصریح کرد: کارخانه‌های فولادسازی کشور ما در نوع تجهیز تفاوت چندانی با کارخانه‌های خارجی ندارند. تفاوت عمده در تجهیزات نیست، بلکه در نیروی انسانی است که با این تجهیزات کار می‌کند؛ تفاوت در دانشی است که در آن مجموعه‌ها وجود دارد؛ تفاوت ما با آن‌ها در واحدهای تحقیق و توسعه است که آن‌ها در اختیار دارند و در آن مکان‌ها پژوهش می‌کنند؛ تفاوت ما با آن‌ها در نگاه مدیریتی است. واقعیت این است که ما یاد گرفته‌ایم برویم و بهترین کارخانه‌ها را ببینیم و تجهیزات را به کشور بیاوریم و از آن‌ها استفاده کنیم؛ درحالی‌که باید نگاه‌ها را تغییر دهیم و به سمت نوآوری‌ها حرکت کنیم. باید به دنبال شرکت‌هایی باشیم که قیمت اصلی آن‌ها دیگر در نوع تجهیزات آن‌ها نیست، بلکه دانش نیروی انسانی آن‌ها است که در حال تولید ثروت است؛ نیروی انسانی‌ که با اتکا به این دانش برای شرکت سودآوری می‌کند. شرکت‌هایی که اگر دانش و نیروی انسانی بادانش آن‌ها را از آن‌ها بگیریم، حدود ۸۰ درصد ثروت خود را از دست خواهند داد.

نوآوری را فقط در حوزه محصول نبینیم

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: ما امروز به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه در مقوله نوآوری هستیم. نگاه تحولی در تغییر افراد، تغییر مدیران و حتی تغییر ساختار نیست؛ نگاه تحولی باید در تغییر نگاه ایجاد شود؛ به‌عنوان‌مثال، مقوله خصوصی‌سازی در کشور ما به‌عنوان یک الزام مطرح و در بسیاری از شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه نیز اجراشده است، اما سؤال این است که آیا این دستورالعمل به‌درستی اجرا شده است. باید آگاه باشیم که اگر در مقوله نوآوری نیز به همین صورت اقدام کنیم، به‌طورقطع هیچ اقدام و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. ما در کنار نگاه تحولی و ورود به مقوله نوآوری باید تحول در نگاه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم به اکسیر کیمیاگری دست‌یابیم، باید نگاه جامع به نوآوری داشته باشیم و در این حوزه چهار اتفاق رخ دهد: اول این‌که نوآوری را فقط در نوآوری محصول نبینیم؛ نوآوری باید در کسب‌وکارها، زنجیره تأمین، خرید، فروش بالادست و پایین‌دست و درنهایت در مدیریت و حکمرانی سازمان نیز انجام شود. دوم اینکه اگر روزی در دفاتر خود می‌نشستیم تا اساتید، دانشجویان و نخبگان به سراغ ما بیایند و مشکلات ما را حل کنند، امروز باید با تغییر نگاه، صاحبان صنایع به سراغ نخبگان و صاحبان دانش بروند و در مراکز علمی و تحقیقاتی حاضر شوند و این یعنی همان تغییر نگاه.

در پی تولید محصولاتی باشیم که هیچ کشوری تاکنون به دانش و توانایی تولید آن دست نیافته باشد

طیب نیا ادامه داد: سوم اینکه اگر روزی شرکت‌های توانمند را به‌لحاظ تجهیزاتی و مالی برای بومی‌سازی و تجهیزات و اجرای پروژه‌های خود انتخاب می‌کردیم که البته با کمک آن‌ها به ۹۰ درصد خودکفایی هم رسیده‌ایم، ازاین‌پس باید نگاه خود را تغییر دهیم و به سراغ شرکت‌هایی برویم که از مراکز علمی و تحقیقاتی، کارکنان و کارشناسان دانش‌بنیان بهره‌مندند. چهارم این‌که اگر تا امروز در مسیر بومی‌سازی و ساخت داخل به دنبال مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات بودیم و به دنبال تولید محصولاتی بودیم که پیش از ما در کشورهای توسعه‌یافته به تولید آن دست‌یافته بودند، امروز مقوله نوآوری ایجاب می‌کند در پی تولید محصولاتی باشیم که هیچ کشوری تاکنون به دانش و توانایی تولید آن دست نیافته باشد.

فولاد مبارکه می‌خواهد آن اتفاق بزرگ را با دانش‌بنیان شدن رقم بزند

طیب‌نیا تصریح کرد: دعوت امروز فولاد مبارکه از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به این دلیل است که خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان بیش‌ازپیش وصل کند تا آن اتفاق بزرگ را با دانش‌بنیان شدن رقم بزند. امیدواریم به یاری همه شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که دغدغه تعالی کشور را دارند اصفهان به‌عنوان قطب نوآوری منطقه تبدیل شود.

معاون فناوری فولاد مبارکه:

از نگاه فولاد مبارکه، نوآوری کلید ورود به آینده است

محمد ناظمی هرندی در همین زمینه گفت: شرکت فولاد مبارکه با بررسی شرایط پیش رو، ازجمله رقابت فضای کسب‌وکار در آینده و تغییر نیازمندی مشتریان و محدودیت‌های بیشتر در تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حساسیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی، حفظ پیشتازی خود را در گرو بهره‌گیری از «نوآوری» به‌عنوان کلید ورود به آینده می‌داند و استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق 1410 بر دو پایه اساسی، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدف‌گذاری شده است.

وی اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به شعار «تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» مزین گردید که این جهت‌گیری در امتداد نام‌گذاری سال‌های اخیر با محوریت موضوعات اقتصادی است. بنابراین فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه صنعتی کشور با نقش کلیدی در اقتصاد ملی و سهم 1.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی، در راستای عمل به منویات ایشان از ابتدای سال، با رویکردهای جدید، مجموعه اقداماتی در توسعه روابط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاذ کرد.

اقدامات فولاد مبارکه در مسیر دانش‌بنیان

معاون فناوری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت در اولین گام با تدوین برنامه‌ای دوساله، مجموعه‌ای از اقدامات را در راستای توسعه زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی روش‌های جدید در تعامل با بازیگران اصلی زیست‌بوم فناوری تعریف کرد.

وی تصریح کرد: در این برنامه، هدف‌گذاری شده تا با حضور مؤثر در محیط‌های دانشگاهی و حمایت از طرح‌های دانشجویی در راستای کلان‌روندهای آینده که تأثیر جدی بر صنعت فولاد دارند، تصویر روشنی از مسیر آینده فولاد مبارکه ترسیم شود.

به‌کارگیری شتاب‌دهنده‌های تخصصی و عمومی

به گفته ناظمی در فولاد مبارکه همچنین پیش‌بینی‌شده با حمایت از هسته‌های فناور و استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌های تخصصی و عمومی به کار گرفته شوند. در تکمیل مجموعه اقدامات و در بخش اصلی اهداف، مقرر شد با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر رشد پرشتاب آن‌ها هموار شود که در راستای این اهداف، چندین تفاهم‌نامه و قرارداد با مراکز دانشگاهی و فناوری به امضا رسید.

وی تأکید کرد: هم‌زمان با این برنامه‌ریزی، اقدامات اجرایی آغاز شد و در طی ماه‌های اخیر، آغاز به کار رسمی مراکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سطح گروه فولاد مبارکه، بررسی ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد و نهایتاً طرح مشارکت با 17 شرکت، مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این راستا بوده است.

معاون فناوری فولاد مبارکه تصریح کرد: در این رویداد، بالغ‌بر 400 شرکت دانش‌بنیان از سراسر کشور حضور دارند که در فضای فراهم‌شده، با مدیران ارشد فولاد مبارکه به تعامل پرداختند. همچنین در این رویداد، بالغ‌بر 200 شرکت در فضای نمایشگاهی پیش‌بینی‌شده به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند.

توجه فولاد مبارکه به موضوع نوآوری، برخاسته از یک ضرورت و نیاز است

ناظمی هرندی توضیح داد: توجه فولاد مبارکه به موضوع نوآوری، برخاسته از یک ضرورت و نیاز است. مدیران امروز فولاد مبارکه درحالی‌که قدردان تلاش‌های سه دهه پرافتخار گذشته‌اند و جایگاه برتر این شرکت را ناشی از مجاهدت و خردورزی نسل‌های قبلی و امروز می‌دانند، اما با بررسی شرایط پیش رو ازجمله رقابت فضای کسب‌وکار در آینده و تغییر نیازمندی مشتریان و محدودیت‌های بیشتر در تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حساسیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی، حفظ پیشتازی خود را در گرو بهره‌گیری از «نوآوری» به‌عنوان کلید ورود به آینده می‌دانند.

وی گفت: استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق 1410 بر دو پایه اساسی بنا نهاده شده و مبتنی بر آن، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدف‌گذاری شده است. با توجه به نوآوری به معنی جامع آن، یعنی نوآوری در محصول، نوآوری در فرایند، نوآوری در زنجیره تأمین و نوآوری در کسب‌وکار، تحقق مأموریت‌های فولاد مبارکه در دسترس خواهد بود و در این راه، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای علمی و پژوهشی بسیار کلیدی است.

یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه خبر داد:

گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد مبارکه در سال گذشته

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیز گفت: در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد مبارکه انجام پذیرفت که نشان از ظرفیت‌های مهم این بازار است.

وی اظهار کرد: حدود ۱۵ ماه قبل مدیرعامل فولاد مبارکه برای حمایت و همکاری جدی با شرکت‌های دانش‌بنیان مأموریت‌هایی را به شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه ابلاغ کرد.

پالیزدار افزود: بسیاری از شرکت‌های غربی و حتی شرقی مسیر همکاری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را پیموده‌اند که در این راستا مقام معظم رهبری نیز بر ورود جدی‌تر شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه به این عرصه تأکید فرموده‌اند.

پالیزدار بیان کرد: یکی از اقدامات مهمی که درزمینه دانش‌بنیان انجام شد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر بود که با مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان برای گسترش همکاری‌ها در این حوزه صورت گرفت.

وی ادامه داد: فرایند کارخانه نوآوری برای ورود به موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر تعریف‌شده و بر اساس نیازمندی‌های داخلی گروه فولاد مبارکه و توانمندی‌های خارج از شرکت، پروژه‌هایی به کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر با حضور مدیرعامل فولاد مبارکه معرفی شد.

مراکز نوآوری در دانشگاه‌ صنعتی اصفهان نیز ایجاد شد تا هسته‌های فناور با شدت بیشتری ایجاد شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تصریح کرد: برای غنا بخشیدن به حرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور همکاری‌ها افزایش یافت و تفاهم‌نامه و قراردادهایی منعقد شد. علاوه بر این، مراکز نوآوری در دانشگاه‌صنعتی اصفهان نیز ایجاد شد تا هسته‌های فناور با شدت بیشتری ایجاد شود و از آن‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: در رویداد «مسیر زآینده»، آشنایی بیشتری بین شرکت‌ها و مدیران فولاد مبارکه صورت گرفت که باعث توسعه همکاری‌ها میان شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شناخت نیازهای فولاد مبارکه خواهد شد و امیدواریم این حرکت‌ها، بسترساز تقویت زیست‌بوم فناوری کشور شود.

گفتنی است این جشنواره بزرگ‌ترین فرصت برای تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالین زیست‌بوم نوآوری با فولاد مبارکه بود. در بخشی از برنامه‌ها، بستری برای برقراری ارتباط و آشنایی این شرکت‌ها با یکدیگر و فعالان صنعت فولاد مهیا شد تا به نحوی شبکه‌سازی فعالان دانش‌بنیان نیز در این رویداد انجام شود.

فولاد مبارکه پیشتاز طرح تحول دیجیتال در کشور است. این طرح که بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی دیجیتال را ممکن خواهد کرد، شاه‌کلید کاهش مصارف انرژی و حفظ محیط‌زیست است که گسترش آن در فولاد مبارکه منجر به افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف خواهد شد و همه این‌ها افتخاری است که در فولاد مبارکه به‌عنوان جبهه اول صنعت فولاد کشور به ‌دست ‌آمده است.

این گزارش حاکی است در این جشنواره شرکت‌های برتر دانش‌بنیان به شرح ذیل از شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تندیس نوآوری دریافت کردند.

- شرکت مهام صنعت شریف: جمعی از پژوهشگران و نخبگان فارغ‌التحصیل دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف با تمرکز بر روی تکنولوژی نوین کوره RHF، موفق به کسب دانش فنی ساخت این تجهیز شده‌اند. این مجموعه با جذب سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال و احداث شرکتی مشترک با گروه فولاد مبارکه درصدد است تا با احداث، نصب و راه‌اندازی پایلوت کوره بستر سیال چرخان، برای نخستین بار دانش فنی احیای اکسید آهن از معادن کم‌عیار را تدوین و بومی سازد.

- شرکت دانش‌بنیان هوشمند چابک اسپادان: این شرکت‌ نوآور، با هدف تأمین نیاز صنایع کشور درزمینه اتوماسیون صنعتی و رباتیک صنعتی با تکیه‌بر تجربه پانزده‌ساله متخصصان خود، افتخار دارد که کلیه خدمات فنی مهندسی و بازرگانی در ارتباط با ربات‌های صنعتی و اتوماسیون صنعتی را در داخل کشور امکان‌پذیر کند. در حال حاضر بالغ‌بر ۱۵۰ دستگاه از ربات‌های نصب‌شده توسط شرکت دانش‌بنیان هوشمند چابک اسپادان در گروه‌های صنعتی بزرگ ایران ازجمله ایران‌خودرو، مجتمع ملی صنایع مس سرچشمه ایران، مجتمع بابک مس ایرانیان، اسنوا اصفهان، موادکاران گروه مپنا و همچنین در برخی از صنایع کشورهای ترکیه و قزاقستان در حال فعالیت است. گروه فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری و مشارکت ۲۷ درصدی در این مجموعه قصد دارد تا از ظرفیت‌های بالقوه این شرکت در زنجیره ارزش فولادسازی کشور استفاده کند.

- شرکت پارس کوثر مواد: جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف با تکیه‌بر تجربیات کسب‌شده در سالیان متمادی در صنایع دفاعی کشور، در قالب شرکت پارس کوثر مواد، توانسته است با جذب سرمایه ۱۴۰ میلیارد ریالی از گروه فولاد مبارکه در زمینه استحصال عناصر گران‌بها از ضایعات سرباره‌های موجود در کارخانجات فولادسازی، گامی مؤثر در این حوزه بردارد.

- شرکت دانش‌بنیان هوشیار صنعت اسپادانا: شرکت دانش‌بنیان هوشیار صنعت اسپادانا در شهرک علمی تحقیقاتی مستقر است. این شرکت متشکل از دانش‌آموختگان دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان و امیرکبیر با مشارکت ۳۵ درصدی گروه مبارکه و جذب سرمایه ۳۶ میلیارد ریالی موفق به تولید برخی از تجهیزات ابزار دقیق (انکودرها و برخی ترنسمیترها) شده است.

- شرکت دانش‌بنیان برنا نانو آلومینیوم آزموده: شرکت برنا نانو فعالیت خود را به کمک اعضا هیئت‌علمی دانشگاه، سازمان انرژی اتمی و جمعی از نخبگان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز نمود و موفق به ثبت اختراعات داخلی، بین‌المللی و جایزه فرهیختگان برتر کشوری گردید. این شرکت بعد از ۴ سال فعالیت در زمینه رسوب‌دهی انتخابی و پیرومتالورژی، موفق به دست‌یابی به دانش فنی کوره‌های بستر سیال برای تبدیل هماتیت به مگنتیت جهت استفاده در معادن غیر پلاسری در زنجیره فولاد گردیده است. در حال حاضر با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه، مفتخر به ساخت پایلوت کوره‌های بستر سیال و توسعه این تکنولوژی نو در کشور شده است.

- شرکت آمایش راه میهن (آرامیکو): گروه صنعتی آرامیکو با سابقه پانزده‌ساله در بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی متشکل از ۸ شرکت، شامل ۵ شرکت دانش‌بنیان، اکنون در راستای پاسخ به نیازهای صنعت فولاد کشور در پرعیارسازی منابع هماتیتی با بهره‌گیری از فناوری کوره دوار و سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد ریالی فولاد مبارکه و همچنین تأسیس شرکت زایشی فعال در این حوزه، قدم به این عرصه گذاشته است.

- شرکت آذرخش مغناطیسی نوین سرو: شرکت آذرخش مغناطیس نوین سرو متشکل از نیروهای مهندسی فراوری مواد معدنی، در زمینه طراحی و راه‌اندازی خطوط فرآوری نوین اکسیدهای آهن کم‌عیار و باطله، کار خود را با حمایت شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ آغاز نموده است. نتایج موفقیت‌آمیز این طرح در مقیاس آزمایشگاهی کاملاً موفقیت‌آمیز بوده که با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی فولاد مبارکه و تأسیس شرکت مشترک با سهام ۷۵ درصدی، به سمت تدوین دانش فنی و احداث پایلوت سوق داده شده است.

- شرکت فرایندپژوهان معدن ایرانیان: شرکت فرایندپژوهان با سابقه ده‌ساله در زمینه استحصال عناصر ارزشمند از شورابه‌های طبیعی با به‌کارگیری دانش و تجربه افراد متخصص توانسته است برای اولین بار در ایران اکسید منیزیم موردنیاز صنایع نسوز کشور را از شورابه‌ها استخراج کند. این مجموعه با مشارکت و سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریالی گروه فولاد مبارکه موفق به احداث و بهره‌برداری از پایلوت تولید محصول استراتژیک فیوز مگنزیا با ظرفیت ۲ تن در روز شده است.

- شرکت دانش‌بنیان دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا): شرکت دانش‌بنیان درصا، پیشرو در بهره‌گیری از هوش مصنوعی و سیستم‌های پرتو ایکس در صنایع فولاد کشور در سال ۹۷ آغاز به کار کرد. هسته اولیه این شرکت با اتکا به اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان و حمایت شرکت فولاد مبارکه در راستای ابداع و بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین در صنایع فولادی کشور شکل گرفت. شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی این مجموعه اقدام به مشارکت ۲۵ درصدی نموده است.

- شرکت دانش‌بنیان «محرکه گستر آرشید»: شرکت محرکه گستر آرشید شرکتی پیشرو در زمینه فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم است. این شرکت در حال توسعه پلتفرم اینترنت اشیای صنعتی برای کلان پروژه‌های ملی است. در همین راستا، این مجموعه بارها موفق به انجام پروژه‌های متعددی برای واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه شده است. گروه فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد ریالی و مشارکت ۳۰ درصدی در این شرکت، قدمی مثبت درزمینه پیشبرد فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم برداشته است.

- شرکت دانش‌بنیان «توسعه فن و کار رایمون»: این شرکت اولین شتاب‌دهنده سخت‌افزاری ایران است که با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه، تبدیل به اولین شتاب‌دهنده تخصصی گروه فولاد مبارکه شده است که می‌تواند به‌عنوان یکی از سهام‌داران استراتژیک در این حوزه در زیست‌بوم نوآوری نقش ایفا می‌کند.

- شرکت دانش‌بنیان «هوشمند اول برنای (هاب) اصفهان»: شرکت هوشمند اول برنای اصفهان، شتاب‌دهنده دانش‌بنیان هاب اصفهان با مأموریت ساخت و توسعه کسب‌وکارهای نوپا در حوزه ICT، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نرم با مشارکت همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تأسیس گردیده است. گروه فولاد مبارکه با مشارکت ۳۳ درصدی و سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ میلیارد ریالی خود قصد دارد تا از این مجموعه به‌عنوان یکی از سهام‌داران استراتژیک خود در حوزه ICT و تکنولوژی‌های نرم در حوزه صنعت در زیست‌بوم نوآوری استفاده کند.

- شرکت نام‌آوران توسعه صنعت پارسیان: تأمین انرژی پایدار توسط انرژی خورشیدی لازمه توسعه پایدار اکثر شرکت‌های فولادی است. بنابراین شرکت فولاد مبارکه در حال احداث ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی (بیش از کل ظرفیت احداث‌شده فعلی کشور) در فاز اول است که دارای تکنولوژی ردیابی خورشید و سازه متحرک، خواهد بود. توسعه دانش فنی این نوع سازه در ایران با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریالی توسط شرکت فولاد مبارکه انجام می‌پذیرد. شرکت نام‌آوران در حال حاضر طراح و مشاور نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی بوده و در ادامه با ساخت سازه‌های متحرک نیاز سایر نیروگاه‌های خورشیدی را تأمین خواهد کرد.

- شرکت دانش‌بنیان فناوری پایا مواد: شرکت دانش‌بنیان فناوری پایا مواد با تمرکز برساخت قطعات با جنس سوپر آلیاژ فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده است. توانایی‌ها و قابلیت‌های بازرگانی، در کنار دانش مهندسی و تجهیزات کارگاهی توانسته است که تنوع محصولات و خدمات، چابکی سازمانی و کیفیت قطعات تولیدی را به‌صورت هم‌زمان به مشتریان ارائه کند. همچنین همگام با استراتژی‌های کلان کشوری مبنی بر افزایش تولید محصولات فولادی توانسته در رفع نیازهای و گلوگاه‌های تکنولوژیک نقش مهم ایفا کند. گروه فولاد مبارکه با هدف تأسیس شرکت مشترک در زمینه تولید سیم جوش و مفتول‌های خاص از جنس سوپرآلیاژ، سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد ریالی انجام داده است.

گفتنی است در پایان این جشنواره و نمایشگاه دوروزه، شرکت‌های دانش‌بنیان از خطوط فولاد مبارکه بازدید کردند و زمینه‌های مشارکت در پروژه‌های نوآورانه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه