جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21799
منتشر شده در شنبه, 31 ارديبهشت 1401 01:05
تعداد دیدگاه: 0

خام فروشی این روزها صنایع بزرگ کشور را به تنگنا برده و چنانچه ادامه پیدا کند، روزهای سختی را باید برای تولید در ایران متصور بود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، فولادمبارکه نیز یکی از همین صنایعی است که همواره به دنبال تکمیل چرخه تولید در بالادست و پایین دست بوده و از شمال شرق ایران تا جنوب غرب این چرخه را امتداد داده است.

چشم انداز تولید 7و نیم میلیون تن در سال که قرار بود تا سال 1400 به آن دست پیدا کند، یک ادعای صرف نبود و وبرای تحقق آن نیاز به برنامه ریزی گسترده و دقیق داشت، اما خام فروشی هم یکی از موانع بزرگ پیش روی این شرکت معظم فولادی بود که هرچند بسیاری از دولتمردان و تصمیم گیران و قانون گذاران نظام بر رفع این چالش بزرگ تاکید داشتند، اما همچنان گلوی صنایع از جمله فولاد مبارکه را فشرد.

اما با وجود این موانع، فولاد مبارکه توانست با رکورد شکنی در تولید و حرکت به سمت خودکفایی موفقیت های چشمگیری به دست آوردو به رغم تمام مشکلات به چشم انداز تعریف شده دست پیدا کند، اما به نظر می رسد تحولات سیاسی منطقه در سال 2022 که شاخص ترین آن جنگ روسیه و اوکراین است، نیازمند برنامه ریزی عمیق نسبت به قبل برای تولید است.

بی شک این تحولات بر فولاد مبارکه که یک ابرشرکت فولادی است و به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه شناخته می شود نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و اگر وزارت صمت در راستای فرایندمدار کردن تولید این مواد اولیه گام برندارد، در آینده ای نزدیک مسیر تولید به سمت و سوی نامعلومی می رود که برای جبران حقوق کارکنان این بخش دولت ناگزیر به خام فروشی خواهد شد.

در صورت افزایش خام فروشی در بخش معدن نیز شرکت های تولید کننده برای حفظ بقای خود ناگزیر به واردات مواد اولیه هستند که این مسئله به دلیل افزایش هزینه های تولید، به خودی خود می تواند شرکتی با ابعاد فولاد مبارکه را از چرخه رقابت جهانی خارج سازد.

نه تنها خارج شدن از بازار رقابت، که می تواند تاثیر منفی در بازار مسکن، اشتغال، خودرو و تولیدات خرد نیز داشته باشد، چرا که وقتی فولادمبارکه مواداولیه را گران به دست بیاورد، محصول را نیز گران عرضه می کند، در این صورت مسکن، خودرو و تولیدات خرد نیز متاثر از این وضعیت، با بحران مواجه شود.

به این معضل باید مسئله اشتغال را نیز اضافه کرد، مسئله ای که خود به خود با افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران، کارفرما ها را در تنگنا قرار داد، حالا اگر تامین مواداولیه برای تولید نیز شوک جدیدی به این بازار وارد کند، خارج شدن از آن بسیار سخت و با اثرات منفی خواهدبود.

بی شک افزایش 9 درصدی در بازار فولاد، اثری تقریبا 23 درصدی در محصولات ثانویه و 34 درصدی در محصولات در چرخه بعدی خواهد داشت.

فولادمبارکه با تکمیل چرخه تولید خود و افزایش ظرفیت و تکمیل واحدهای کنستانتره و گندله سازی و تعریف چشم انداز 9 هزارتنی تا 1404 در سال نیاز به دقت بیشتری در جلوگیری از خام فروشی و خروج مواد اولیه از سوی دولت دارد و این در حالی است که در شرایط کنونی بسیاری از فولادسازهای دنیا به دنبال تامین مواد اولیه خود از دیگر کشورها می باشند و به این موضوع باید واردات فروآلیاژها و موادافزودنی موردنیاز فولادسازی را نیز اضافه کرد.

به طور کلی باید گفت اگر تنها در تولید روزانه 17 هزارتن گندله فولاد سنگان خللی وارد شود، طرح های توسعه ای فولادمبارکه در مرکز کشور دچار خلل می شود و همین موضوع مبین لزوم اهتمام دولت در تامین مواد اولیه و جلوگیری از خام فروشی در تمام شقوق کشور است./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه