شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20576
منتشر شده در پنج شنبه, 25 شهریور 1400 14:37
تعداد دیدگاه: 0

بنا به گفته کارشناسان اقتصادی تورم جهانی در بورس فلزات لندن در 13 سال اخیر بی سابقه بوده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، به قلم آزاده سلیمان نژاد: در روزهای اخیر در حالی ترمز افزایش جهانی قیمت آلومینیوم اندکی کشیده شده است که اقتصاد دانان پیش بینی می کنند این قیمت به سه هزار دلار نیز در بورس جهانی برسد.

کشور ما جزو اولین تولیدکنندگان شمش آلومینیوم در خاورمیانه است. تولید آلومینیوم در ایران از سال 1351 با ایجاد کارخانه آلومینیوم اراک آغاز شد. سپس کارخانه آلومینیوم المهدی و هرمزال به مجموعه تولید کشور افزوده شدند. در دهه‌های 80 و 90 تولید شمش آلومینیوم کشور بر پایه همین سه کارخانه و با ظرفیت اسمی مجموعا حدود 450 هزار تنی پیش رفت و از سال 89 در همه سال‌ها به‌جز سال‌های 91 و 98 تولید 300 تا 350 هزار تنی را داشتیم تا اینکه نهایتا با راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جاجرم (متعلق به شرکت آلومینای ایران) با ظرفیت 40 هزار تنی و راه‌اندازی فاز نخست آلومینیوم جنوب (متعلق به ایمیدرو) در سال 99 با ظرفیت 300 هزار تنی شاهد رشد در ظرفیت تولید شمش آلومینیوم کشور بودیم.

در واقع این فلز بیشترین رشد تقاضا را در میان فلزات صنعتی در جهان داشته و کشورمان نیز از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین نقش آفرینان بازار این کالا در جهان برخوردار است.

اما در سال های اخیرموضوعات متفاوتی همچون افزایش قیمت‌های خارجی، داخلی، تورم و مهم‌تر از همه بی توجهی دولت کمر این صنعت را در کشورخم کرده است.

رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم تهران اخیرا در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفته: در چند ماهه گذشته شاهد رشد بی وقفه قیمت آلومینیوم به صورت جهانی و داخلی بوده‌ایم که مسلما هیچ افزایش قیمتی به سود هیچ کالایی به خصوص فلزات اساسی نیست، در این بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز متضرر می‌شود وعملکرد طبیعی فعالیت چرخه تولید مختل می‌شود. به گفته علی فاضلی گاهی اوقات رشد قیمت داخلی بیش از تاثیرات خارجی بوده ودر این صورت تولیدات کارخانه‌های ما تحت تاثیر قرار گرفته و برای سازندگان مقرون به صرفه نیست، بنابراین سرمایه در چرخش آن‌ها در این زمان فقط کفاف خرید مواد اولیه را می‌دهد.

یک کارشناس اقتصادی در این باره معتقد است عامل موثر در رشد فلزات در ایران در درجه اول نرخ ارز است و عوامل دیگر فرع ماجرا هستند. مهران ممقانی یکی از دلایل افزایش قیمت آلومینیوم در کشور را خاموشی های فصل تابستان دانست وگفت: از آنجا که عمده کارخانجات تولید آلومینیوم با برق کار می کنند بنابراین در این مدت که کشور مشکل کم بود برق داشت و برق کارخانجات قطع می شد با افت تولید مواجه شدیم به گفته وی افت تولید موجب کاهش عرضه در بازار و نهایتا افزایش قیمت ها شد.

این کارشناس افزود: چنین اتفاقی در مورد سایر فلزات اساسی نیز در کشورافتاده است. به گفته کارشناس اقتصادی شرکت" آهن آن لاین" قیمت جهانی آلومینیوم در دو سال گذشته تحت تاثیر تحولات ناشی از شیوع کرونا افزایش صعودی داشته است چرا که از زمان شیوع کرونا تا کنون هیچ افتی در قیمت فلزات اساسی در بازار های جهانی نداشته ایم و همچنان قیمت ها رو به افزایش بوده است، وی در پاسخ به این سوال که چنانچه افزایش قیمت آلومینیوم مربوط به بی برقی های فصل تابستان است چرا شاهد افزایش قیمت در یکی دو هفته اخیر هستیم گفت: تاثیر قطعی های برق خیلی اوقات در همان لحظه نیست.

وی ادامه داد زمان می برد تا بازار با کسری های ناشی از عوامل کاهش تولید روبرو شود. ممقانی همچنین در پاسخ به این که چرا وقتی در کشورما قیمت ها به شدت تحت تاثیر افزایش دلار افزایش می یابد با کاهش دلار شاهدکاهش قیمت ها نیستیم گفت: بازار نسبت به ارز دیرتر واکنش نشان می‌دهد، وقتی کاسبی جنسی را با دلار 27 هزار تومان خریداری می کند چنانچه قیمت دلار مثلا به 22 هزار تومان برسد به دلیل اینکه انتظار می رود روند کلی ارز افزایش داشته باشد حاضر نیست کالایش را با قیمت ۲۲ دلار بفروشد و ضرر کند .

به گفته مهران ممقانی همین عامل باعث می‌شود قیمت ها کاهش نیابد، این تحلیل گر اقتصادی در مورد آینده قیمت فلزات گفت: نیمه دوم سال نیمه افت تقاضا وکاهش قیمت هاست چون ساخت وسازها متوقف می شود و مشکل بی برقی ها نیز تا حدود زیادی مرتفع می شود.

اما رئیس اتحادیه آلومینیوم اصفهان در این باره می گوید: در روزهای اخیر در حالی ترمز قیمت جهانی آلومینیوم اندکی کشیده شده است که اقتصاد دانان پیش بینی می کنند این قیمت به سه هزار دلار نیز در بورس جهانی برسد.

انصاری دلیل افزایش قیمت آلومینیم در کشور را تحت تاثیر قیمت جهانی این فلز دانست و در توضیح گفت: کشور های چین، روسیه وهند بزرگترین تولید کنند گان آلومینیوم در دنیا هستند. به طوری که ۶۰ درصد مواد اولیه بوکسیت آلومینیوم در چین تولید می شود واز آنجا که کشور آفریقایی گینه که مواد اولیه کارخانجات چین را تامین می کرد درگیر کودتا شده است بنابراین با کاهش تولیدات در چین مواجه شده ایم.

محمد انصاری با اعلام اینکه در 13 سال اخیر بیشترین تورم جهانی را در بورس فلزات لندن داشته ایم گفت: بازار داخلی ما نیز تحت تاثیر قیمت های جهانی است و تولید کنندگان داخلی یعنی شرکت های ایرالکو، هرمزال، آلومینیوم جاجرم و آلومینیوم سالکو چون با کمبود مواد اولیه در داخل مواجه شدند عرضه در بورس را کاهش دادند. به گفته رئیس اتحادیه آلومینیوم اصفهان این عوامل دست به دست هم داده تا بازار داخل نیز با شرایط پیش رو مواجه شود.

به گفته وی شرکت هرمزال هفته پیش در بورس عرضه نداشته و اعلام کرده قصد صادرات دارد. محمد انصاری در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان انتظار داشت با شروع فصول سرد وکاهش ساخت وساز قیمت این فلز در کشور کاهش یابد گفت: در گذشته در بورس تنها مصالح ساختمانی استفاده می شد ولی مدتهاست صنایع خودروسازی، دفاع و برخی دیگر از صنایع مواد اولیه آلومینیوم خود را از بورس خریداری می کنند .

بنابراین نمی توان انتظار داشت تنها با سرد شدن هوا شاهد تاثیر در قیمت ها باشیم. انصاری همچنین در مورد اینکه چرا با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش قیمت ها در کشورنیستیم گفت: در هر شغلی مواد اولیه در دست تعدادی دلال است و صنعت آلومینیم کشور نیز از این امر مستثنی نیست.به گفته وی روند کار دلالان آلومینیوم این است که وقتی قیمت مواد اولیه افزایش می یابد مدتی فروش را قطع می کنند و زمانی که قیمت ها در بورس بالامی رود، ابتدا مواد اولیه خود را می فروشند وبا خالی شدن انبارهایشان اقدام به پایین کشیدن قیمت ها می کنند. رئیس اتحادیه آلومینیوم اصفهان معتقد است در این آشفته بازار تنها فروشنده متحمل ضرر و زیان می شود./

 

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه