پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 13087
منتشر شده در پنج شنبه, 29 خرداد 1399 21:16
تعداد دیدگاه: 0
معاون وزیر صمت خبر داد:

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: ۱۰۰ معدن غیرفعال در اصفهان داریم، امیدواریم با ظرفیتی که در اختیار این حوزه قرار می‌گیرد این معادن فعال شوند تا در کنار ۴۳۰ معدن فعال استان به اقتصاد کشور کمک کنند.

نخستین بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور با حضور خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و جمعی از مسؤولان استانی در ارگ جهان نمای اصفهان افتتاح شد.

خداداد غریب‌پور در مراسم افتتاحیه این بازار اظهار داشت: امروز اولین گام در حوزه سنگ‌های قیمتی در سطح کشور برداشته می‌شود که از آینده‌ای درخشان برای فعالان این حوزه حکایت دارد.

وی با بیان این که رویکرد ایمیدرو ارزش‌آفرینی به کمک بخش خصوصی است تصریح کرد: دیگر قرار نیست در هر طرح و پروژه‌ای سازمان‌های دولتی صفر تا صد آن را انجام دهد؛ ایمیدرو وظیفه احصا ظرفیت‌های معدنی کشور را بر عهده دارد، می‌تواند در خصوص اصلاح تعرفه‌ها برای استفاده از ظرفیت واردات اقدام کند و نیز مراکز علمی و استاندارد را پای کار بیاورد اما بخش خصوصی باید میدان‌دار باشد.

معاون وزیر صمت با اشاره به افتتاح نخستین بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی عنوان کرد: در ادامه بازار تخصصی سنگ‌های قیمتی را در مشهد و بازارچه مرزی تایباد ایجاد می‌کنیم، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۵۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم تا سال ۱۴۰۵ در حوزه سنگ‌های قیمتی و صنایع وابسته آن به وجود خواهد آمد.

غریب‌پور در خصوص غیرفعال بودن ۹۰۰ معدن در کشور عنوان کرد: از این تعداد بالای ۱۰۰ معدن غیرفعال در اصفهان داریم، امیدواریم با ظرفیتی که در اختیار این حوزه قرار می‌گیرد این معادن فعال شوند تا در کنار ۴۳۰ معدن فعال استان به اقتصاد کشور کمک کنند.

هوشنگ شیشه بران رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در ادامه این مراسم با تاکید بر این که امروز شاهد تحویل در حوزه طلا و جواهر هستیم، گفت: بیست سال بود که در فکر چنین کاری بودم.

وی یادآور شد: استان اصفهان با در اختیار داشتن ۵ هزار واحد فعال در حوزه طلا و جواهر، رتبه اول ساخت النگو در جهان و رتبه ۶ مصرف طلا در کشور این لیاقت را داشت که چنین بازارچه‌ای در آن افتتاح شود.

شیشه بران با بیان این که تراش سنگ‌های رنگی باید آغاز شود، عنوان کرد: دوره تولیدات قدیمی در صنعت طلا و جواهر گذشته و به شکل سنتی نمی‌توانیم سهمی از بازار جهانی داشته باشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به آسیب قاچاق به فعالان این حوزه اظهار داشت: تا زمانی که گمرک تعرفه بالای ۱۰ درصدی تعیین می‌کند نمی‌توان جلوی قاچاق را گرفت، تعرفه یک تا دو درصدی می‌تواند کمک کننده در بحث صادرات باشد، کاری که امارات با تعرفه ۱ تا ۲ درصد انجام می‌دهد.

ایرج موفق رئیس سازمان صمت اصفهان با تاکید بر ظرفیت توسعه سنگ‌های قیمتی، خاطرنشان کرد: کشور ما نیاز به کار دارد، آقای استاندار به درستی گفتند که باید دست به هم بدهیم از این فرصت کم استفاده و هم به تولید و هم به اشتغال کمک کنیم.

نوشتن دیدگاه