جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 10053
منتشر شده در چهارشنبه, 13 آذر 1398 09:19
تعداد دیدگاه: 0

فولاد مبارکه در آبان ماه موفق به تولید 630 هزار تن انواع محصولات فولادی شده که این عدد در قیاس با ماه قبل، 5 درصد رشد را نشان می‌دهد و بر همین اساس، کل تولیدات فولاد مبارکه در سال 98 به 5.3 میلیون تن رسیده است.

فولادسازان کشور با وجود گذشت یک سال از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین بروز مشکلات ناشی از دخالت مستقیم دولت در بازار فولاد، همچنان بر مدار رونق باقی‌ مانده و به مدد رشد صادرات خود به کشورهای مختلف، روند صعودی سودآوری خود را تقویت کرده‌اند. این در حالی است که در طی ماه‌های اخیر، در بالادست زنجیره فولاد و در بخش سنگ‌آهن، مشکلات متعددی ایجاد شد و واحدهای بزرگ فولادی از جمله ذوب‌آهن با مشکل تأمین سنگ‌آهن مواجه شدند و این مشکلات به سایر بنگاه‌ها نیز سرایت کرد. اوج این مشکلات در اواخر مرداد و همچنین شهریور ماه مشاهده شد و پس از آن با پیگیری مدیران فولاد و همراهی رسانه‌ها، دولت مجبور به رفع این کسری و جلوگیری از خام فروشی صادراتی سنگ‌آهنی‌ها شد.

رشد 5 درصدی تولید در آبان ماه

حال با انتشار آمار عملکرد تولید و فروش فولادی‌ها می‌توان رونق مجدد تولید در این صنعت را مشاهده کرد و با نظر به این اصل مهم که تولید فولاد، بهترین شاخص برای سنجش وضعیت صنعت در یک کشور است، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده از سوی فولاد مبارکه، این شرکت در آبان ماه موفق به تولید 630 هزار تن انواع محصولات فولادی شده که این عدد در قیاس با ماه قبل، 5 درصد رشد را نشان می‌دهد و بر همین اساس، کل تولیدات فولاد مبارکه در سال 98 به 5.3 میلیون تن رسیده است.

این شرکت همچنین در بخش فروش نیز موفق عمل کرده و توانسته در آبان ماه، 3 هزار و 200 میلیارد تومان فروش انجام دهد تا مجموع فروش شرکت در 8 ماهه سال 98 به 26 هزار و 600 میلیارد تومان برسد. محصولات گرم، بیشترین سهم را سبد فروش آبان ماه فولاد مبارکه داشته و این شرکت در این ماه بیش از 345 هزار تن محصولات گرم تولید کرده که این مقدار، 5 هزار تن از ماه قبل بیشتر است.

گزارش عملکرد 6 ماهه این شرکت نشان‌دهنده بهبود وضعیت فروش داخلی و رشد 104 درصدی مبلغ ریالی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است. میزان فروش فولاد مبارکه در حالی 104 درصد رشد داشته که بهای تمام شده آن نیز به دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن 85 درصد رشد را تجربه کرده و نتیجه این دو اتفاق، رشد 125 درصدی سود ناخالص و دو برابر شدن سود عملیاتی بوده است. از نکات مثبت صورت سود و زیان شش ماهه فولاد مبارکه می‌توان به کنترل موفق هزینه‌های مالی و نهایتاً رشد 91 درصدی سود خالص شرکت اشاره کرد تا در نهایت، فولاد مبارکه 626 ریال سود به ازای هر سهم خود محقق کند.

برنامه برای توسعه تولید

فولاد مبارکه در ماه‌های اخیر، احداث خط دوم نورد گرم را به عنوان استراتژی اصلی خود در نظر گرفته و اعلام داشته که قصد دارد با سرمایه‌گذاری جدید و تا پایان دی ماه 1400، این طرح را به پایان برساند. به گفته رئیس هیأت عامل ایمیدرو، با احداث این خط تولید جدید، تکمیل نورد گرم 2، علاوه بر بی نیازی کشور به ورق‌های جدید و جلوگیری از خروج ارز از کشور، موجب خواهد شد ظرفیت سه میلیون تنی معطل تولید در میان خط فولاد مبارکه نیز کامل و به محصول نهایی تبدیل شود.

نوشتن دیدگاه