کد خبر: 6936
منتشر شده در چهارشنبه, 22 خرداد 1398 23:09
تعداد دیدگاه: 0
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با همراز:
اروپا کمتر از یکماه دیگر فرصت دارد

در حالی که "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن با استقبال رسمی وزیر امورخارجه کشورمان وارد فرودگاه شد و برخی روزنامه های همسو با یک جریان خاص معتقدند سفیر صلح پا روی فرش قرمز ایران گذاشته و باید از این فرصت استفاده کرد، برخی کارشناسان سیاسی بر این باور هستند که عقب نشینی های پی در پی "ترامپ" نشان از...


در زیر گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز با حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را از نظر می گذرانیم:
امروز شاهد حضور نخست وزیر ژاپن در ایران بودیم، برخی روزنامه ها از وی به عنوان سفیر صلح و حامل پیام مقام های آمریکایی یاد کرده اند، آیا ایشان می تواند ایران را به مسیر مذاکره با آمریکا بازگرداند؟
البته که من معتقد هستم مسئولان کشورمان در صورتی که آقای "شینزو آبه" برای وساطت و میانجی گری به ایران آمده باشد، به او یادآوری می کنند که این آمریکا بود که بد عهدی کردو با خروج از برجام مشکل آفرین شد، و همچنین خواهند گفت: اروپا که باید ظرف مدت یک هفته موضع قاطع در این زمینه می گرفت، هنوز هیچ اقدامی انجام نداده، پس مسئله مشخص است و این ایران نیست که باید تصمیم بگیرد، بلکه اروپا و آمریکا هستند که باید به معاهده بین المللی احترام بگذارند. 40 سال از زمان آنکه استکبار جهانی برای ایران تصمیم بگیرد گذشته است، این پیامی است که روزنامه های زنجیره ای که این روزها تصور می کنند "اگر یک پیام واحد به جامعه، مبنی بر این که اگر پیام صلح آقای "شینزو آبه" پذیرفته نشود، این ایران بوده که سرسختی نشان داده است"، باید درک کنند. بی شک اگر این افراد و برخی سیاسیون داخلی و خارجی دل به این طور اقدامات خوش کرده اند، سخت در اشتباه هستند، چرا که ایران فشارهای استکبار جهانی را نمی پذیرد.

پیش از این پادشاه عمان نقش میانجی را بازی می کرد، ولی به تازگی شاهد آن هستیم که این نقش تغییر کرده و اکنون ژاپن - یک کشور آسیای شرقی- این وظیفه را بر عهده گرفته است. به نظر شما دلیل این تغییر چیست؟

خب البته که استکبار جهانی روی رفتار عمومی مردم ایران، خواست ها و ارزش های آن ها مطالعه کرده و یک لحظه هم از وضعیت ایران و انقلاب اسلامی غافل نبوده است، آمریکا به خوبی می داند که عوامل واسطه بین آن ها و ایران از اهمیت بالایی برخوردارند و روی این موضوع مطالعات زیادی انجام داده و این تغییر نگرش به تازگی شروع نشده، بلکه از مدت ها قبل روی نقش ژاپن به عنوان میانجی بررسی کرده و مطالعه داشته اند. چرا که دیگر نقش عمان و دیگر کشورهای منطقه برای سیاستمداران ایرانی کم رنگ شده و آمریکایی ها می دانند که نمی توانند به اهداف خودشان از این طریق دست پیدا کنند، از این رو به سمت کشوری مانند ژاپن رفته اند و اگر ژاپن هم بخواهد همان حرف ها و موارد قبلی را تکرار کند و شیوه قدیم را پیش بگیرد، بی شک این طرفندشان راهی به جایی نمی برد.

پس یعنی ممکن است آقای "شینزو آبه" حامل پیام از سوی شخص آقای "ترامپ" باشد؟
بله ممکن است، ولی اگر اینچنین باشد راه به جایی نمی برد و من مطمئن هستم که سران دولت کشورمان در صورت طرح این موضوع پاسخ قاطع و قانع کننده ای به وی می دهند. پاسخی که بر بد عهدی طرف مقابل دلالت دارد و بی شک مسئولان و سران دولت ایران در این زمینه با مقام معظم رهبری هماهنگ هستند.من شخصا زمانی که "کاپوچی" حامل پیام آقای "کارتر" برای امام راحل(ره) بود ، حضور داشتم وشاهد بودم که "کاپوچی" درخواست کرد حضرت امام(ره) و آقای "کارتر" در کشور ثالثی با هم دیدار و مذاکره کنند، آنجا امام(ره) مشتشان را گره کردند و با اقتدار گفتند: "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند." آن هم زمانی که انقلاب نوپا بود و ایران در حال جنگ. اکنون که مولفه های قدرت سیاسی را می توان به خوبی در ایران دید.

پس به نظر می رسد شما از آن دسته مسئولانی هستید که به طور کلی با مذاکره با آمریکا در این زمینه مخالف هستید؟

ببینید، اصل مذاکره از نگاه دین مبین اسلام، در چارچوب دستیابی به منافع اسلام ناب محمدی(ص) قابل دفاع است و پیامبر اکرم (ص) نیز در مقطعی آن را انجام دادند، مقام معظم رهبری نیز با همین نگاه برای مذاکره کنندگان 1+5 چارچوب تعیین کردند و اجازه آن را دادند، پس کسی ما را به مخالفت ریشه ای و محض با مذاکره متهم نکند، ولی ما می گوئیم مذاکره در هر زمینه ای نیاز به محتوا دارد، نیاز به چارچوب دارد، باید مشخص شود چه کسی در یک مذاکره محتوا را تامین می کند، اگر جمهوری اسلامی آن هم در راستای اهداف اسلام عزیز محتوا ایجاد کند، مذاکره خیلی هم خوب است و ما از آن دفاع می کنیم، ولی اگر قرار باشد با محتوای استکبار جهانی مانند 2030 یا FATF مذاکره شود، ما مخالف آن هستیم، چرا که با دست خودمان زمینه اجرا شدن محتوای استکباری و آمریکایی و سلطه گران در ایران را رقم زده ایم.

پس باید سئوالمان را اصلاح کنیم و بپرسیم شما مذاکره در شرایط کنونی را چطور ارزیابی می کنید؟
مذاکره در شرایط فعلی و اوضاع و احوال زمانی و مکانی به تعبیر مقام معظم رهبری "سم" است. چرا که وقتی ایشان می فرمایند مذاکره نمی کنیم، به این دلیل است که آمریکا به صراحت دروغ می گوید، نیرنگ می کند و به تعهدات خود عمل نمی کند. اروپا هم درعمل دنبال رو آمریکا است و از چنین رفتاری دفاع می کند که همین موضوع باعث شده تا این نگاه ایجاد شود که اروپا نیز نه تنها قابل اعتماد نیست، که بدتر از آن هم هست. با این توضیح باید گفت که آمریکا و اروپایی ها خودشان راه را برای مذاکره بسته اند، چون بد عهدی کرده اند. حالا وقتی مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین می فرمایند "مذاکره سم است"، به این دلیل است که مذاکره در شرایط کنونی ما را وابسته به قدرت های خارجی می کند، در حالی که خودمان قدرتمند هستیم و در این زمینه دکترین و استراتژی داریم. مقام معظم رهبری مذاکره را با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی به سم تشبیه کردند، چون باید با پذیرفتن مذاکره امتیاز بدهیم، سلطه را بپذیریم، زیربار سلطه گران برویم در حالی که 40 سال است روی پای خودمان ایستاده ایم و توانسته ایم اسلام حقیقی و اصول انقلاب اسلامی را به دیگر کشورهای جهان نیز صادر کنیم.

فکر نمی کنید فشارهای بین المللی در شرایط کنونی باعث می شود تا ایران تضعیف شود؟
اصلا چنین تصوری نداریم، چون اگر امروز آقای "ترامپ" از مواضع خود کوتاه می آید، به خاطر این است که از قدرت ایران در منطقه و جهان با خبر است، این قدرت هم روز به روز در حال افزایش است، پس چنین موضوعی را قبول ندارم. شما وضعیت جهان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را ببینید، دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود که گاهی آن بلوک به قلمرو بلوک دیگر می تاخت و تصاحب می کرد، گاهی هم برعکس، اما بعد از پیروزی انقلاب این جایگاه به دو قطب اسلام ناب و استکبار تغییر موضع داد با این تاکید که خداوند در قرآن کریم وعده پیروزی اسلام بر کفر و شرک را داده و مستکبرین به ویژه آمریکایی ها به خوبی این موضع را می دانند. "مایکل براون"، شیعه شناس آمریکایی و مامور CIA حدود 30 سال است که روی این موضوع مطالعه کرده و مطالعات خود را در قالب تحقیق و تحلیل در اختیار مسئولان آمریکایی قرار داده و خودشان هم خیلی خوب می دانند که بر اساس اصول دینی، سیاسی، مولفه های قدرت نظامی و جغرافیایی شکست سختی از ایران می خورند، به همین جهت ترامپ اکنون در موضع ضعف است و برای همین است که دائم مواضع خود را تغییر می دهد. او خوب می داند که مردم کشورهای مختلف جهان به سوی اسلام حقیقی متمایل شده اند و منشور بیداری اسلامی منطقه و تغییرات کشورهایی چون مصر، لیبی، تونس و ... و همچنین مقاوت مردم مظلوم یمن سند محکمی بر این ادعا است. پس شک نکنیم که مقاومت در ایران نه تنها باعث تضعیف این کشور نمی شود، که باعث تقویت نظام نیز خواهد شد.


به نظر شما تکلیف برجام و این بدعهدی ها به کجا ختم می شود؟ آمریکا که خارج شده ، ایران با اروپا چه برخوردی خواهد کرد؟
اروپا کمتر از یکماه دیگر فرصت دارد تا تصمیم بگیرد، او باید به طور جدی تصمیم بگیرد. آنها خودشان هم می دانند که ایران می تواند در چارچوب قانون اقدامات بازدارنده خود را دنبال کند و همین توان بازدارندگی است که آن ها را ترسانده و باعث شده تا به ایران واسطه بفرستند. آنها از قدرت ایران ترسیده اند و می شود این را در رفتارهای آنها درک کرد، البته ایران این بار خیلی جدی روی اولتیماتوم خود استوار ایستاده و این فرصت قابل تمدید نیست.

ممنون از این که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید

گفت و گو از رضا صالحی پژوه