کد خبر: 4235
منتشر شده در سه شنبه, 17 بهمن 1396 16:21
تعداد دیدگاه: 0
رئیس جمهور در نشست با اصحاب رسانه:

رئیس جمهور با اعلام این که جوانان زیادی در کشور در انتظار شنیده شدن حرف هایشان هستند، گفت: اکنون جمعیت جوان کشور خیلی بیشتر از زمانی است که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات گفت: دولت دوازدهم همواره به دنبال رفع فقر مطلق بوده و در این زمینه اقداماتی نیز انجام گرفته که بسیار امید بخش بود.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در زمینه افزایش نرخ ارز در ایران اظهار کرد: آینده ما از امروز خیلی بهتر خواهد بود، چرا که 10 ماهه سال جاری نشان می دهد که درآمدهای کشور بر اساس لایحه بودجه بوده و در این زمینه مشکلی نداریم. توصیه من به مردم این است که در این مسیر پر ریسک گام برندارند و قدم های خیلی بهتری نسبت به ارز هست که بتوانند سرمایه خود را افزایش دهند.

روحانی تاکید کرد: مردم به توصیه های مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند، مطمئن باشند ضرر نمی کنند.

دولت توصیه های مهمی به سازمان تامین اجتماعی دارد واین سازمان باید از بنگاه های اقتصادی دست بردارد، چرا که هرچقدر پول به این سازمان تزریق کنیم، باز هم نمی تواند با شرایطی که دارد موفق باشد.سازمان تامین اجتماعی و همه بخش های دولتی باید بنگاه های اقتصادی خود را واگذار کنند که این کار تنها راه نجات اقتصاد کشور است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران افزود: از بعد از انقلاب تاکنون به خوبی مسیر رشد را طی کرده ایم، سال گذشته حتی رشد اقتصادی ایران دو رقمی شد و امسال نیز این رشد شرایط خیلی خوبی دارد و قول می دهم تاپایان دولت دوازدهم، شاهد رشد همه جانبه در ایران باشیم.

روحانی افزود: وقتی رسانه ها خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می کشانند، این معنی نشنیدن صدای مردم است، ولی اعتراض مردم در همه بحث ها است، در مباحث سیاسی، اجتماعی، روابط خارجی و ... و گوش مسئولان باید کاملا شنوا باشد و بدانند مردم چه می خواهند. از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون تورم ما رو به پایین بود و وقتی که ما آمدیم نرخ تورم در ایران 40 بود، وقتی شروع کردیم رشد اقتصادی ما منهای 7 بود و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی بود، این نشان دهنده این است که دولت مسیر رو به رشدی را طی کرده است.

روحانی اضافه کرد: سال 96 نسبت به سال 95 مستمری افراد مستمری بگیر در سازمان هایی مانند بهزیستی را تا 3 برابر و حتی بیشتر افزایش داده است.

وی ادامه داد: ما به طور جدی به موضوع فقر مطلق زدایی از مردم اهتمام داریم و این که دولت شعارش را اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق قرار داده و بین دولت های گذشته، رسا ترین سخن را دولت من زده است که اعتراض را می پذیرد و قبول می کند.من بسیار خوشحالم که همه می گویند صدای مردم را باید شیند، این روز بسیار مبارکی است که صدای مردم شنیده شود.

رئیس جمهور ایران در ادامه این نشست خبری افزود: ما همواره در منطقه پیچیده ای هستیم و مشکلات زیادی داریم، راه حل اساسی این موضوع راه حل سیاسی و مذاکره با کشورهای منطقه است، ولی از حرف زدن با کشورهای غیر منطقه هم ابایی نداریم و هیچ ملاقات خارجی نداشتم مگر این که یکی از مباحث ما در ارتباط با منطقه بوده و همیشه گفته ایم هدف ما ایجادثبات از طریق مبارزه با تروریسم بوده و اینکه امور مردم را به ب عهده خود مردم منطقه بگذارند و در این زمینه دخالت نکنند.

روحانی ادامه داد: تاکنون از بسیاری از سران کشورهای دنیا خواسته ام که تمام توان خودشان را به کار بگیرند تا بمباران مردم مظلوم یمن پایان پذیرد.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران، مبنی بر امیدبخشی در جامعه خاطر نشان ساخت: ما باید به آینده خودمان امیدوار باشیم. من وقتی به استان کرمان می روم و می بینم 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می شود، به این معنی است که سرمایه گذاری های خارجی ما بیشتر شده و این یعنی پیشرفت. بسیاری از موارد مهم سرمایه گذاری که فناوری پیچیده می خواهد با کشورهای خارجی در حال مذاکره است.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما در حال طراحی و تولید اوتومبیلی هستیم که تا سال آینده باید 30 درصد آن صادر شود، هرچند که نیاز داخلی این اجازه را به سخی به ما می دهد و همه این موارد به معنی امیدواری است. این حرف درست است که اگر می خواهیم سرمایه جذب کنیم، راه آن این است که تریبون ها و رسانه ها هم همصدا با دولت باشند. سرمایه و سرمایه دار مانند آهو می ماند و خیلی زود می گریزد، ما نباید آن ها را گریز دهیم.

 روحانی همچنین در خصوص حمله ترکیه به سوریه و تغییر موضع ایران در این زمینه گفت: برای مسائل منطقه به ویژه سوریه روابط خیلی خوبی بین ایران-ترکیه و روسیه بود و امروز با آقای پوتین در این زمینه صحبت می کردیم که احساس می کرد در آینده نزدیک باید نشست سران سه کشور را در منطقه داشته باشیم و این روند را ادامه می دهیم امروز روابط خوبی با روسیه و ترکیه داریم، اما این موضع اصلی ما است که ورود یک ارتش به داخل خاک یک کشور با رضایت آن دولت و مردم آن کشور باشد، برای همین ما دلمان می خواهد عملیات ترکیه هرچه زودتر خاتمه یابد، چرا که معتقدیم این عملیات ثمری نخواهد داشت. البته این موضع ما در برابر تمام کشورها است و ما ورود آمریکایی ها که اتفاقا اهداف ناصوابی هم در منطقه دارند را محکوم می کنیم.

روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تخصیص ارقامی برای ساخت زیرساخت های فرهنگی و ساخت فیلم های فاخر افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد یکی از مسئولیت های مهمی که دارد پیگیری انتشار ابنای فرهنگی از جمله رسانه ها است، چرا که ارتباط دولت با مردم رسانه ها هستند. برخی از استان ها هنوز سینما ندارند، باید آن ها را یاری کرد تا ابنای فرهنگی در آن استان ها نیز تقویت شود.

وی در پاسخ به خبرنگار یومی یوری ژاپن که پرسید اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران چه عکس العملی انجام می دهد، تصریح کرد: آقای ترامپ بعد از یکسال که به کاخ سفید رفته است، هنوز نتوانسته به فریاد هایی که در دوره انتخاباتش می زد و می گفت برجام را پاره می کند، عمل کند. کسی رفتارهای دولت آمریکا را پیش بینی نمی کند، حتی دوست های نزدیک این دولت، حتی دولت های بزرگ درباره قراردادهای تجاری و زیست محیطی هم نمی دانند ترامپ چکار می کند، اما ما اصولی داریم که بر اساس آن ادامه می دهیم. برجام اضافه و کم نخواهد شد، مسایل دیگر را نیز مرتبط با برجام نمی دانیم و برجام یک توافق بین المللی 7 جانبه است که شورای امنیت نیز آن را تضمین کرده است، آقای ترامپ تصور می کند تعهد حزب دموکرات آمریکا است، اما این چنینی نیست، برجام تعهد دولت آمریکا است، پس اگر آريالای ترامپ زیر برجام بزند، دولت آمریکا را مخدوش کرده است. ما تا زمانی که منافعمان در برجام تامین شود، در این تعهد می مانیم.

رئیس جمهور همچنین درباره دغدغه های دولت در زمینه قشر دانشگاهی گفت: دانشگاه های کشور دنبال تقویت آزمایشگاه ها و وسایل کمک آموزشی آن ها هستند، ما نیز خواستیم حدود 400 میلیون دلار از صندوق ذخیره استفاده کنیم که چون این صندوق پیچیدگی های خودش را دارد، تلاشمان این است که مشکلات دانشگاه ها را حل کنیم.

روحانی اظهار کرد: ما پیش بینی می کنیم سال 97 بیش از یک میلیون و 300 هزار شغل ایجاد شود و پیش بینی بودجه ای است که به مجلس ارایه دادیم، البته تبصره اصلی اشتغال تبصره 18 لایحه بودجه بود، ولی اینطور که اخبار به گوش ما رسیده است، کمیسیون تلفیق این تبصره را خیلی محدود کرده است. تبصره تاکنون مطابق با پیشنهاد دولت نیست و اگر اصلاحاتی در صحن علنی مجلس روی آن انجام بگیرد، بحث دیگری است. سال گذشته اشتغال ما حدود 700 هزار نفر بود و سال آینده این تعداد قطعا بیشتر خواهد بود، من نمی توانم صراحتا بگویم که این رقم به یک میلیون عدد می رشد. البته اگر لایحه آن طور که به مجلس ارایه شده، تصویب شود، ما می توانیم همان یک میلیون و 300 هزار شغل را عملیاتی کنیم.

وی درزمینه جدول شماره 17 لایحه بودجه که به بودجه 59 دستگاه فرهنگی اشاره دارد خاطرنشان ساخت: جدول 17 این اشکال را داشت که دستگاه هایی به عنوان کمک پولی از دولت دریافت می کردند و این که این پول ها کجا هزینه می شود، نامشخص بود، اساس این تغییر نیز همین بود که می خواستیم بودجه امسال برای دولت و مردم شاف باشد. مردم باید بدانند که این بودجه ها کجا هزینه می شود. ما بحث کم کردن یا زیاد کردن بودجه را نداریم، ما دنبال این هستیم که شاهد عملکرد این سازمان ها و بخش ها باشیم.

روحانی در پاسه به این که طرف آمریکایی در صدد گره اندازی در برنامه های ایران است، افزود: این که آمریکا به دنبال گره افکنی برای مردم و ملت ایران است، بحث نیست و دولت فعلی آمریکا با تمام توان خود وارد عمل شده تا اخلال در فعالیت های ایران وارد کند، اما این که چقدر موفق است یا خیر؟ باید به موضوع ارجاع اعتراض های مردم ایران در ماه های اخیر به شورای امنیت اشاره کرد که نه تنها موفق نشد، بلکه باعث شکست این کشور هم شد. تاکنون سابقه نداشت آمریکایی ها به سفرای کشورهای دیگر ناهار بدهد، اما این کار را کرد، باز هم همه به جای پرداختن به موضوعی که آمریکا می خواست، همه به مسئله برجام و چرایی کارشکنی های آمریکا در این زمینه پرداختند.

وی افزود: روابط امروز ما با کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه خیلی بهتر از سال 2005 است و ما می خواستیم تروریسم زمینگیر شود، آمریکایی ها این را نمی خواستند، اما ما توانستیم اهداف خودمان را پیاده کنیم و آمریکا شکست خورد.

رئیس جمهور درباره اهمیت شبکه های رسانه ای و شبکه های اجتماعی افزود: فضای مجازی و اینترنت، یک فضای بسیار مهمی است و برای ما که می خواهیم به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم و از دانش و اطلاعات روز دنیا استفاده کنیم، این موضوع برای ما اهمیت بسیاری دارد. د دو سال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده است و ایران در حال گسترش نسل 3 و 4 موبایل است. اهدافی که ما داریم، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است، پس باید در این زمینه به خوبی استفاده کنیم. این فضا در دنیای سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسایل اقتصادی و ... یک بازیگر بزرگ شده است و دولت مصمم است هم در زمینه زیرساخت و هم محتوا  به سمت توسعه حرکت کند.

وی ادامه داد: هم باید شبکه های پیام رسان را توسعه و گسترش داد و هم این که انحصار را از بین برد، این که بگوییم تنها یک پیام رسان در ایران فعال باشد، فکر درستی نیست. در فضای مجازی عمدتا محتوا را خود ما تولید می کنیم و نسل جوان و مردم ما همه آن هایی که معتقد به انقلاب هستند، با همه توان به این فضا بیایند. وقتی با همه توانمان از این فضا استفاده کردیم، دیگر شبکه های مجازی برای ما تهدید نیست، دوره ای که دیش ها را از پشت بام ها پایین بیاندازیم، شبکه ها را ببندیم و ... گذشته است، بلکه باید به گونه ای عمل کنیم که مردم خودشان در این زمینه بهترین ها را استفاده کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به این که فرصت گفت و گو با ترامپ خیلی هم فرصت خوبی نبوده که از بین برود یا نرود، گفت: برجام قابلیت بازنویسی یا توافق مجدد نیست، سازمان ملل متحد آن را تایید کرده و هیچ معنی ندارد که راجع به برجام مذاکره و گفت و گو کنیم. در باره امکانات دفاعی کشور نیز باید بگویم که هرچه برای دفاعمان نیاز داریم تامین می کنیم، البته ما تعهدی به فتوای دینی رهبر معظم انقلابمان داریم که هرگز دنبال استفاده از سلاح های کشتار جمعی نمی رویم. ما برای تامین سلاح های متعارف خود با هیچ کسی تعامل و مذاکره نمی کنیم، موشک های ایران برای تهاجم نیست، برای دفاع است و هیچ گاه موشک ما برای سلاح کشتار جمعی ساخته نشده است. در این زمینه با هیچ کس مذاکره نداریم، آمریکایی ها اگر می خواستند فرصتی برای مذاکرات بعدی ایجاد کنند، بهتر بود از فرصت برجام استفاده بهینه را می بردند، ولی متاسفانه سران این کشور این فرصت را از بین برد.

رئیس جمهور همچنین در زمینه اقتصاد نفتی و صادرات تک محصولی، با تاکید بر این که باید اتکای بودجه ای به نفت خام را کاهش دهیم گفت: اداره کشور باید توسط مالیات صورت بگیرد و البته نباید به قشری که مالیات پرداخت می شود، فشار آوریم، بلکه باید مالیات را در سطح گسترش دهیم تا آن افرادی که از این موضوع فرار می کنند، مجبور به پرداخت مالیات شوند.مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید داشتند که باید مالیات برای همه فراگیر شود. ما نباید استثنا در پرداخت مالیات داشته باشیم، وقتی بگوییم یک دستگاه مالیات ندهد ودیگران مالیات بدهند، یعنی این که رانت ایجاد شده و همین مسئله جلوی چابکی و تحرک را می گیرد.البته ما در دولت دوازدهم اتکایمان را به نفت کم کرده ایم.

روحانی ادامه داد: در حال حاضر مهاجرت معکوس به ایران آغاز شده و امیدواریم روزی برسد که جوانان عزیز که برای تحصیل از ایران خارج شده اند، به ایران بازگردند و باید کمک کنیم، خیلی از استارت آپ هایی هم که اکنون در حال برگزاری است، توسط همین جوان هایی صورت می گیرد که برای تحصیل از کشور خارج شده و اکنون به ایران بازگشته اند.

وی همچنین ادامه داد: در بحث اجتماعی هم نباید به موضوع احزاب متکی باشیم، باید سمن ها را هم تقویت کنیم، احزاب ما متاسفانه تنها موقع انتخابات فعال می شوند، باید احزاب در طول سال فعال شوند و امیدوارم همه تشک ها، احزاب و جامعه مدنی و سمن ها به میدان بیایند و فعالیتشان را ادامه دهند، در این صورت می توان امیدوار بود که مردم برای مسایلی که در زندگی آن ها اهمیت دارد وارد شوند و گفتمان سازی کنند.

روحانی بیان کرد: در برخورد با آلودگی هوا ما ساده ترین راه را که تعطیلی مدارس است انتخاب می کنیم، در حالی که این بدترین راه است، در حالی که باید خودروها و وسایل مصرف کننده انرژی را اصلاح کینم، البته این طرح ها بودجه می خواهد./