پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3921
منتشر شده در شنبه, 20 خرداد 1396 23:52
تعداد دیدگاه: 0

بریتانیا بعد از رای سال گذشته اکثریت رای دهندگان آن به برگزیت(خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)وضعیت غیرقابل پیش بینی را پشت سر می گذارد.


وضعیت نامشخص زندگی بسیاری از اتباع اتحادیه اروپا در بریتانیا و بالعکس شهروندان بریتانیایی در کشورهای اروپایی, وضعیت مبهم بسیاری از طرحهای اقتصادی و تجاری میان اتحادیه اروپا و بریتانیا, وضعیت مبهم جبل الطارق که اسپانیا نیز ادعای مالکیت آن را دارد, رای منفی اکثریت اسکاتلندی ها به عدم خروج از اتحادیه اروپا و رای بالای جوانان بریتانیایی که مخالف خروج بریتانیا ازاتحادیه اروپا بودند و ... این پادشاهی را در وضعیت مبهم سیاسی و اقتصادی قرار داده که نه برای آن می توان پیش بینی دقیقی کرد و نه نمونه مشابهی برای آن میتوان پیدا کرد.
شاید به همین دلیل بود که شاخص های بورس لندن با افت شدید روبرو شد و پوند واحد پول این کشور نیز با شدیدترین کاهش ارزش خود روبرو شد و سرمایه گذاری های خارجی در این کشور شیب نزولی قابل توجهی پیدا کرد.
این موضوع باعث شد دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا که توانسته بود در سال 2015 با کسب اکثریت کرسی های پارلمان بریتانیا مجددا به قدرت برسد را متقاعد به استعفا کند زیرا کامرون بر خلاف اکثریت حزب محافظه کار(Conservative and Unionist Party)در جهت ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا تلاش میکرد اما موفق نشد.
او که تجربه موفق همه پرسی عدم جدایی اسکاتلند از بریتانیا را در سال 2014 سپری کرده بود در ژویئه 2016 در پی اعلام نتیجهٔ همه‌پرسی دربارهٔ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، از نخست‌وزیری بریتانیا کناره‌گیری کرد و جای خود را به هم حزبی اش ترزا می از موافقان برگزیت و دومین نخست وزیر زن تاریخ بریتانیا داد.
ترزا می در صورتیکه میتوانست تا سال 2020 با حفظ اکثریت پارلمان در قدرت بماند با اشتباهات محاسباتی و با پیش بینی اینکه برای رهبری مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می تواند با کسب کرسی های بیشتر پارلمان دست بالاتری داشته باشد, 3 سال زودتر از موعد دستور انتخابات زودرس را صادر کرد و البته ایده وی مبتنی بر نظرسنجی هایی بود که نشان می‌دادند حزب محافظه کار اکثریت بیشتری را در پارلمان نسبت به حزب کارگر به دست خواهد آورد اما نتایج امروز نشان داد برخلاف نظرسنجی ها حزب محافظه کار اکثریت را در پارلمان از دست داده و با این خود زنی محافظه کاران بریتانیا اکنون با پارلمانی معلق و با حزب کارگر قدرتمند تری روبروست.
بعد از اعلام نتایج امروز و نتیجه همه پرسی خروج یا عدم خروج بریتانیا(Brexit)از اتحادیه اروپا که برخلاف نظرسنجی ها بود دیگر نمیتوان به نظرسنجی های انتخاباتی این کشور اتکای قابل ملاحظه ای داشت.
نتایج امروز نشان می‌دهد ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در کسب اکثریت شکست خورده است و حزب محافظه‌کار که در پارلمان قبلی اکثریت را در اختیار داشت، اکنون این اکثریت را از دست داده و برای باقی ماندن در قدرت مجبور به ائتلاف است و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر(The Labour Party)که کرسی های بیشتری را نسبت به انتخابات قبل به دست آورده خواهان استعفای ترزا می شده است.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بر خلاف پیش بینی ها توانست در انتخابات موفق ظاهر شود.
ترزا می اکنون میتواند نخست وزیر بماند اما با ائتلاف با دیگر احزاب و این یعنی یک شکست حیثیتی برای حزب محافظه کار بریتانیا.
عده ای معتقدند می که اکنون عملکرد و محبوبیتش به چالش کشیده شده و با رهبری وی حزب محافظه کار اکثریت را در پارلمان از دست داده بهتر است که استعفاء بدهد.
هماهنگونه که پل ناتال، رهبر حزب استقلال بریتانیا (UKIP)گفته است که از مقامش کناره گیری می کند زیرا این حزب نتوانست که در انتخابات هیچ کرسی بدست بیاورد.
اکنون محتمل ترین گزینه پیش روی حزب محافظه کار برای به دست آوردن نصف به علاوه یک کرسی های پارلمان و تشکیل دولت ائتلاف با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلندشمالی(Democratic Unionist Party (DUP))است.
نتایج امروز به نوعی به چالش کشیدن برگزیت بود. برگزیتی که فعلا حاصلی جز سردرگمی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا در پی نداشته است.
آنچه مشخص است ماه عسل حزب محافظه کار و موافقان برگزیت امروز به پایان رسید

احمدرضا دلیران فیروز-رییس کمیته تشکیلات حزب آبادگران جوان ایران اسلامی

دیدگاه‌ها  
  +19
عالی بود
  +20
استفاده کردم. موفق باشید
  +18
یادداشت خوبی بود جناب دلیران فیروز عزیز
  +12
مثل همیشه از مقاله های جناب دلیران لذت بردپ
نوشتن دیدگاه