پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2308
منتشر شده در یکشنبه, 19 مهر 1394 12:10
تعداد دیدگاه: 0
تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحی+عکس

مجلس در خلال صحبت‌های صالحی عضو تیم مذاکره کننده برای دقایقی متشنج شد. در جریان بررسی طرح کلیات طرح اجرای برجام علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا صحبت‌هایی را مطرح کند اما نمایندگان مخالف، مانع از رسیدن صدای او به سایر نمایندگان شدند. در این هنگام صالحی چندین بار با...

 

مجلس در خلال صحبت‌های صالحی عضو تیم مذاکره کننده برای دقایقی متشنج شد.

در جریان بررسی طرح کلیات طرح اجرای برجام علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا صحبت‌هایی را مطرح کند اما نمایندگان مخالف، مانع از رسیدن صدای او به سایر نمایندگان شدند.

در این هنگام صالحی چندین بار با فریاد از نمایندگان تقاضا کرد که به صحبت‌های او گوش بدهند و اجازه بدهند او صحبت کند اما این اتفاق نیفتاد و لحظاتی بعد در میان فریادهای نمایندگان تعدادی از نمایندگان مخالف از جمله ابراهیم کارخانه‌ای، دخیل عباس زارع‌زاده و فرج‌الله عارفی به سمت تریبون مجلس هجوم بردند که این اقدام با همراهی تعداد دیگر از نمایندگان همراه شد و برخی نمایندگان از جمله کاظم جلالی، عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن سعی کردند فضای مجلس را آرام کرده و اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.

در ادامه فضای مجلس برای دقایقی دیگر ادامه پیدا کرد و در نهایت با دخالت رئیس مجلس که از نمایندگان خواست روی صندلی‌های خود قرار بگیرند تشنج پایان یافت. با این حال برخی نمایندگان هنوز به فریادهای خود ادامه دادند.

  • صالحی: اگر مذاکره کردیم در چارچوب بوده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر مذاکره کردیم در چارچوب بوده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست علنی امروز مجلس طی سخنانی گفت: ما بر اساس اصولی مذاکره کردیم.

وی ادامه داد: اگر مذاکره کردیم در چارچوب بوده است

صالحی همچنین در ادامه گفت: همین امروز در مجلس به منگتند روی تو سیمان می ریزیم، این در حالی است که در شهادت می دهم در تمام طول مذاکرات ما دست بالا را گرفته بودیم و هرگز در این دوره از مذاکرات ایران از اوج قدرت خود پایین نیامد.

وی با اشاره به برنامه ای که چند روز قبل از صدا و سیما پخش شد خاطرنشان کرد: برخی از آقایان مجلس آرزوی مرگ من را می کنند، به گونه ای که در آن برنامه کارشناس آن برنامه داشت برای 10 سال دیگر می گفت صالحی دیگر زنده نخواهد بود که این وضعیت را ببیند، نعوذبالله مگر این آقایان جای خدا نشسته اند که برای بندگان خدا تکلیف تعیین می کنند؟

  •  طلا: با توافق مخالف نیستیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با توافق مخالف نیستیم، گفت: ما به دنبال گرفتن حق قانونی ملتیم و از این رو

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، به بیان تفاوت‌های نگاه مقاومت و سازش پرداخت.

وی با بیان اینکه آنچه برگ برنده آقای ظریف در پای میز مذاکرات جریان مقاومت بود، خاطرنشان کرد: ما در سال 82 به توافق نرسیدیم و در آن زمان تجهیزات خود را پلمپ کردیم اما امروز همین برگ برنده ما را در این مسیر یاری کرد.

وی این سوالات را پرسید که امروز برنامه جامع اقدام مشترک چگونه به مجلس آمده؟ شماره چاپ و تاریخ آن کجاست؟ پیوست آن کجاست؟

طلا با بیان اینکه ما چیزی را بررسی می‌کنیم که نمی‌دانیم کجاست و چه پیوست‌هایی دارد، خاطرنشان کرد:‌آقای روحانی پیشتر گفته‌اند ما چیزی را امضا نکرده‌ایم پس در چنین وضعیتی ما امروز چه چیزی را بررسی می‌کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری اینکه در دوره قبل گفتند ترجمه توافق اشتباه دارد، خاطرنشان کرد: همین باعث شد ترجمه ها را جمع کرده و متن جدیدی را توزیع کنند، در چنین شرایطی ما چگونه به این متن اطمینان داشته باشیم؟

وی با تأکید بر اینکه ما مخالف توافق و رفاه مردم نیستیم، خاطرنشان کرد: ما مخالف این طرحیم زیرا این طرح اصول اصلی ما و دغدغه‌های نظام را محقق را نمی‌کند.

طلا اضافه کرد: ما مخالف این پرینتیم چون گفتمانی را حاکم می‌کند که با اصول انقلاب در تضاد است، مخالفیم چون به استقلال کشور لطمه می‌زند،

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد که با توافق انجام شده ما 15 سال وارد محدودیت می‌شویم و این برای کشور مفید نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری درباره برجام دو نکته اصلی را بیان کرده‌اند، در بیان این دو نکته گفت: اول اینکه ایشان تأکید کردند توافق بررسی شود که از همین رو کمیسیون ویژه تشکیل و نهایتا گزارش آن قرائت شد. دوم اینکه تأکید کردند من در رد یا قبول توافق دخالتی نمی‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید مجدد اینکه با توافق و رفاه مردم مخالف نیست، خاطرنشان کرد: ما امروز به دنبال گرفتن حق قانونی مردمیم. ما مخالف اینیم که عزت و شرف ملت زیر سوال برود. البته باید بگویم منظورم این نیست که طرح همکاران باعث این موضوع شده اما باید همکاری بیشتری برای جمع‌بندی در این زمینه داشته باشیم.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: در آن حادثه چیزی که مؤثر بود دیپلماسی خنده نبود بلکه صلابت و مواضع حیدرگونه مقام معظم رهبری بود؛ در آن روزها که افراد نمی‌دانستند چه باید بکنند مقام معظم رهبری با صلابت حیدرگونه قصه را برگرداند و اگر امروز به عزیزان ما توهین نمی‌شود به خاطر این است نه به خاطر دیپلماسی خنده.

  • توضیحات لاریجانی درباره روند تدوین طرح برجام

زاکانی مدعی شد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه امنیت ملی مخالف این طرح است و گفتند این طرح را از دستور خارج کنید. اما باز هم با اصرار لاریجانی این طرح در مجلس مطرح شد.

در پاسخ به این ادعاها علی لاریجانی خاطر نشان کرد‌: این که گفته می‌شود طرح از دو ماه پیش تدوین شده و در اختیار رهبری قرار گرفته نادرست است. چرا که خود رهبری فرمودند من دخالتی در موضوع بررسی برجام در مجلس نمی‌کنم و فقط تاکید داشتم که مجلس در مورد برجام کنار گذاشته نشود و قطعا باید اظهار نظر کنم، اما آیا مقصود رهبری فقط گزارش کمیسیون برجام بود؟ ظاهرا این نیست.

وی افزود: ما بر اساس قانون و صلاحدید طرح را با دبیرخانه کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم. همین آقای زاکانی نیز از سوی مجلس به همراه آقای جلالی برای بررسی این طرح به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مامور شدند و این که ادعا می‌شود نظرات دبیرخانه در این طرح دیده نشده کذب است.

 

منبع:تابناک

salehimajles1

 

salehimajles2

نوشتن دیدگاه