کد خبر: 22907
منتشر شده در سه شنبه, 22 آذر 1401 10:23
تعداد دیدگاه: 0

چند ماهی است در شیپور جنگ روسیه و اوکراین دمیده شده و برخی منابع رسمی در سازمان های بین المللی تا سال 2025 نیز افقی برای پایان کارزار جنگ بین این دو کشور اروپایی متصور نیستند. از این رو می توان رد پای آثار جنگ را بین این دو کشور در اخبار مربوط به انرژی و تولید محصولات کشاورزی آن هم به صورت سطح اثر...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به قلم رضا صالحی پژوه: بازار انرژی به رغم داغ شدن در اخبار، زمینه یخ زدگی اروپا را فراهم کرده و با قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، حالا اروپا نگران سرمای وحشتناک زمستان است و کاهش تولیدات غله در اوکراین نیز دنیا را نگران کرده است.

بی شک بازارهای مرتبط با این دو کشور نیز متاثر از آتش جنگ، دچار تحول می شوند و کشوری در حوزه صادرات موفق عمل می کند که علاوه بر کیفیت و عبور از موانع بروکراتیک، بتواند خلاقیت را نیز چاشنی کار خود کند.

روسیه با وسعیت و جمعیت استثنایی که در دنیا دارد، بی شک بازار هدف مناسبی برای کشورهای تولید کننده و در حال توسعه است ؛ این در حالی است که بر اساس آما،ر واردات روسیه به زیر 2 درصد رسیده و به نوعی نه اروپایی ها و آمریکا تمایلی دارند با آن مراوده و بده بستان داشته باشند، نه خود روسیه تمایلی دارد تا وقتی می تواند منابع مورد نیاز خود را از کشورهای غیر اروپایی تامین کند، خود را وابسته آن ها بداند و به این موضوع تحریم های غربی علیه روس ها را نیز اضافه کنید.

حالا با این توضیح به نظر می رسد پنجره طلایی بین بازرگانان ایرانی و روسی و همچنین بین صنایع ایران و روسیه گشوده شده که البته هیچ چک سفید امضایی برای بازماندن این پنجره آن هم در بازار رقابتی چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و ... داده نشده و ممکن است اگر از این فرصت پیش آمده به خوبی استفاده نشود، سریع این پنجره بسته و کشور دیگری جایگزین آن گردد.

پنجره ای استثنایی به سمت پنجمین اقتصاد ملی اروپا و یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان با گوناگونی ویژه که حدود 30 درصد منابع انرژی جهان به مبلغ تخمینی 75 تریلیون دلار را در اختیار دارد، با توجه به مشترکات زیاد با کشورمان مانند منابع وسیع گازی، دومین تولید کننده نفت جهان، تولید کننده موشک های بالستیک و ... در حالی به روی ایران گشوده شده که خطوط انتقال محصولات ایرانی به روسیه نیز یکی از ایمن ترین خطوط ارتباطی و همچنین کم هزینه ترین خطوط می باشد.

از این رو به نظر می رسد حضور بازرگانان، تجار، صنعتگران و مدیران اصفهانی در سن پطرز بورگ در هفته گذشته به همین منظور بوده و به بررسی وضعیت بازار و دامنه همکاری های بین دو کشور دلالت داشته است.

حال با این افت میزان واردات روسیه از اروپاو آمریکا و لزوم در دست گرفتن بازار روس توسط ایران ، این اصفهانی ها هستند که پیش قدم شدند و این پیشگامی در صورت وجود عنصر خلاقیت می تواند افق های روشنی را برای کشور عزیز اسلامی امان روشن کند.

اصفهان علاوه بر این که دارای صنایع مادر همچون فولاد سازی، پتروشیمی و ... است، می تواند به قطب تولید دارو در منطقه نیز تبدیل شود.

اصفهان جایگاه بالایی در مبل کشور دارد و می تواند با نیم نگاهی به بازار روسیه خود را در این بخش ارتقا داده و به تولید کننده برتر مبل منطقه نیز تبدیل شود.

اصفهان با بیشترین آثار ثبت جهانی شده، قطب گردشگری منطقه بوده و باید در راستای جذب گردشگران و تسهیل در روند گردشگری گام های موثر بردارد.

اصفهان قطب تولید لوازم خانگی کشور است که هرچند بخشی از آن نیز صادر می شود، ولی هنوز نتوانسته بازار جهانی اثربخشی پیدا کند و به نظر می رسد نادیده گرفتن کیفیت در تولید، زمینه ساز این مسئله شده که با ارتقاء بخش کیفی خود در تولید لوازم خانگی می تواند به بازار های هدف دست یابد.

از دیگر بازارهای موثر جهانی که می تواند محملی برای صادرات محصولات ایرانی تلقی شود و آغاز آن از روسیه شکل بگیرد، می توان به بازار فرش و پوشاک، دام و طیور، گوشت و تخم مرغ، عسل و پسته، کاشی و سرامیک و ... اشاره کرد.

علی ایحال باید سفر هفته گذشته مسئولان اصفهانی به روسیه را به فال نیک گرفت و به این نکته نیز توجه داشت که کشورهایی همچون چین، مالزی، ژاپن و کشورهای در مسیر راه ابریشم به آسانی از کنار بازار روسیه عبور نخواهند کرد و بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و سهولت در دسترسی ، کشوری در این میان موفق خواهد بود که بتواند استمرار در تولید، ارتقاء کیفیت و خلاقیت را در دست بگیرد./ انتهای پیام