جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22751
منتشر شده در شنبه, 05 آذر 1401 11:14
تعداد دیدگاه: 0
وزیر علوم:

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۳۵ درصد تولیدات علمی کشور با مشارکت بین‌المللی است، این بدان معناست که مراجع علمی جهان، مرجعیت علمی کشورمان را پذیرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدعلی زلفی‌گل در همایش پیشگامان رهایی و گردهمایی سراسری دانشجویان بسیجی استان همدان در دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: با وجود تاکید رهبر فرزانه انقلاب به جهاد تبیین، اما داشته ها و توانمندی های کشور تاکنون به خوبی منعکس نشده است.

وی اضافه کرد: برای نمونه شمار دانشجویان کشور از ۱۷۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دهه چهارم انقلاب رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشمندان کشورمان یک درصد از دانشمندان مطرح جهان را تشکیل می دهند در حالیکه تا سال ۸۳ چهار دانشمند مطرح جهانی داشتیم و هم اینک تعداد دانشمندان بین المللی یک درصد جهان به ۸۴۰ نفر رسیده است.

زلفی‌گل ادامه داد: بسیاری از اساتید ما کتاب‌هایی نوشتند که هم اینک در دانشگاه‌های مطرح جهان در حال تدریس است یعنی نظریه های اندیشمندان این کشور مورد قبول مجامع علمی و بین المللی است.

وی ادامه داد: در حالی‌که زمانی حتی یک پارک علم و فناوری در کشور نداشتیم هم اینک ۵۰ پارک علم و فناوری در کشور فعال است که تعداد زیادی از آنها هسته های فناور دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: زمانی هیچ دوره دکترا در کشور دایر نبود اما امروز دوره های پسا دکترا داریم و ۴۰۰ مجله بین المللی چاپ می شود و محققان دیگر کشورها در مجلات ما یافته هایشان را چاپ می کنند.

زلفی‌گل گفت: نظام جمهوری اسلامی بحران‌های سختی نظیر هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته است و در دوران دفاع مقدس تمامی دنیای سلطه و استکبار به حمایت از رژیم بعثی پرداختند در حالیکه ایران اسلامی تنها بود.

وی اضافه کرد: در آن دوران جوانانی زیادی به ویژه از قشر دانشجویان و نخبگان علمی با دست خالی در برابر دشمن بعثی و حامیان آنها ایستاده و با دفاع از کیان و آرمان های انقلاب به دشمن اجازه تعرض به این خاک را ندادند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نسل جدید انقلاب وارثان شهدا و جانبازان هستند اظهار داشت: معتقدیم جوانان با وجود داشتن سلایق مختلف در صورت بروز بحران‌، اجازه دخالت و ورود دشمن و بروز خلل در امنیت کشور را نمی دهند.

زلفی‌گل یادآوری کرد: در آغازین روزهای انقلاب دشمنان در صدد تبدیل وحدت، وفاق و همدلی ملت ایران به تفرقه بودند و در آن زمان موضوع خودی و غیرخودی مطرح شد که بنده عنوان کردم کسی که از پیشرفت ایران، شنیدن موفقیت ها خرسند و دوستدار ایران و ایرانیها هستند در جمع خودی ها هستند.

وی ادامه داد: هر کسی که نتیجه رفتار، گفتار و کردارش دوام و یکپارچگی ایران باشد بسیجی محسوب شده و بسیج شبکه ای از فضایل بوده که همه خوبی های در آن تجلی پیدا می کند.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ویژگی‌هایی نظیر معرفت، مدارا، محبت، وجدان، آزادگی، علم، دانش، فرهیختگی، همه خوبی ها و شبکه ای از فضایل باید در فرهنگ بسیجی بروز و ظهور یابد.

زلفی‌گل با بیان اینکه بسیج هم اینک نیرویی مظلوم و مقتدر است افزود: امام حسین(ع) به عنوان علمدار آزادگی در جهان نیز مظلوم مقتدر بود با این وجود زمانه اجازه نداده که چنین فردی فراموش شود به گونه ای که هنوز فرهنگ عاشورا جاری است.

وی تاکید کرد: برنامه کنونی دشمن برجسته‌سازی نقاط ضعف و استفاده از بحران‌های ترکیبی برای هدف قرار دادن نقاط قوت کشور از جمله فرهنگ غنی بسیج است، این در حالیست که ایران اسلامی در جریان هشت سال جنگ تحمیلی با وحدت ملی بین اقوام مختلف تُرک، لر، عرب و کرد از کیان و ناموس دفاع کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مشکلات کنونی کشور را بیکاری دانست و گفت: ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار باید به یک طرح ملی تبدیل شده و با بسیج کردن همه امکانات و بهره گیری از توان و ظرفیت های موجود برای خلق فرصت های جدید شغلی تلاش و امید را به جامعه به خصوص جوانان تزریق کرد.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه فرهنگ بسیج و بسیجی باید آرام بخش و ملجا امن باشد اضافه کرد: بسیجیان برای اثر بخش بودن در جامعه باید نسبت به افزایش کارایی خود و ارتقای علمی و اخلاقی تلاش کنند و به عنوان فرد معتمد و نماینده برای طیف‌های مختلف مطرح باشند.

وی اضافه کرد: بسیجیان در عصر کنونی آماج هدف دشمنان قرار گرفتند بنابراین باید برای پیشگیری از تبدیل شدن وحدت به تفرقه و قرار نگرفتن مردم و جوانان در برابر هم با بهره گیری از منطق، عقل، علم، گفت‌وگو و درک همدیگر تلاش کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در صورت اعتراض به مدیریت با هر سلیقه و تفکری باید در گام نخست نسبت به ارتقای علمی خود تلاش و مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کنید.

زلفی‌گل یادآوری کرد: در جریان شیوع کرونا به منظور پیشگیری از ایپدمی این ویروس مجبور به برگزاری غیر حضوری و مجازی کلاس ها شدیم و امروز بعد از سه سال با وجود مشکلات و مشقت هایی نظیر تغییر کاربری برخی خوابگاه‌های دانشجویی، ولی با فرهیختگی و فرزانگی خانواده فهیم دانشگاهی کمبودها روز به روز اصلاح و دوباره آموزش حضوری در دانشگاه ها آغاز شد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه