شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21482
منتشر شده در دوشنبه, 22 فروردين 1401 16:04
تعداد دیدگاه: 0
قاب رسانه‌ای رئیسی؛

«گفتم آقای رئیسی! در نقد شما هم نوشتیم. گفتند چه اشکالی دارد؟». این جمله بُرشی از روایت «محمد قوچانی» درباره ضیافت صمیمانه شب گذشته فعالان رسانه‌ای از طیف‌ها و جناح‌های مختلف با رئیس‌جمهور است که آیت‌الله رئیسی قریب سه ساعت با سعه صدر پای حرف‌ها، نقدها و درددل‌های آنها نشست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شب گذشته (یکشنبه) مراسم ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه برگزار شد. ضیافتی که مسئولان رسانه‌ها از برگزاری آن خرسند بوده و انتقادپذیری رئیس‌جمهور وسعه صدر او را در مستمع بودن اظهارات مسئولان رسانه‌ها ستودند.

«محمد قوچانی» مدیرمسئول نشریه «آگاهی نو» درباره این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: جلسه افطاری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه از جلسات معمول دولت‌هاست که خوشبختانه آقای رئیسی با تداوم این سنت، روز گذشته میزبان مدیران رسانه‌ها از طیف‌های مختلف و متنوع اصلاح‌طلب و اصولگرا بود.

وی یادآور شد: نکته‌ای که برای من از همه جالب‌تر بود، حضور آقای شریعتمداری (مدیرمسئول روزنامه کیهان) در این جلسه بود که پیش از این در جلسات مشابه حضور نمی‌یافت.

قوچانی درباره اظهارات خود در این نشست، گفت: خطاب به رئیس‌جمهور گفتم که به شما رأی ندادیم اما معتقدیم اگر دولت چند کار مهم انجام دهد، همه از وی پشتیبانی می‌کنند. در درجه نخست مسأله مردم معیشت و مشکلات سخت زندگی‌شان است که به لحاظ اقتصای مشکلات زیادی دارند و به نظرم در نگاه دراز مدت دولت باید سه اقدام انجام دهد.

وی ادامه داد: آقای رئیسی با این سرمایه سیاسی که دارد، حاکمیت پشت اوست، سه قوه باهم همراه هستند و صدا و سیما هم حمایت می‌کند، می‌تواند این سه اقدام را انجام دهد که یکی اصلاح نظام انتخاباتی کشور تا اتفاقات بعد از انتخابات که قبلاً رخ می‌داد، دیگر شکل نگیرد. این ربطی به این جناح و آن جناح ندارد و می‌تواند موجب اصلاح اساسی در نظام انتخاباتی شود؛ چه بسا خود ایشان هم در دولت قبل به رد صلاحیت برخی چهره‌های سیاسی معترض بود.

واکنش رئیس‌جمهور به مطالب انتقادی علیه دولت

مدیرمسئول مجله آگاهی نو، نکته دوم را اتحاذ راهبرد سیاست‌های خارجی و تحقق راهبرد نه شرقی، نه غربی و نه ایجاد موازنه منفی شرق و غرب برشمرد و در ادامه خواستار جلوگیری از تنش‌های اجتماعی همانند حوادث تلخ ورزشگاه مشهد شد و ابراز امیدواری کرد دولت بتواند فارغ از نگاه‌های متنوع بیرونی مسیر اصلی خود را در این عرصه پیش ببرد تا شاهد بروز چنین مسائلی نباشیم.

قوچانی مهم ترین حُسن دولت آقای رئیسی را ادامه دادن اقدامات خوب دولت‌های قبل عنوان کرد و گفت: در کشور هر جناحی که در انتخابات به قدرت رسید تصور می‌کرد انقلاب شده و اقدامات گذشتگان را به‌طور مطلق انکار می‌کرد اما آقای رئیسی این کار را نکرد و از اقدامات خوب قبلی مانند سفرهای استانی و مذاکرات حمایت کرده و آن را ادامه داد که این بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی نشریه‌ام را تقدیم رئیس‌جمهور کردم به ایشان گفتم آقای رئیسی در نقد شما هم نوشتیم و ایشان گفتند چه ایرادی دارد؟ رئیس‌جمهور لطف کرد حرف‌ها را خوب شنید و از انتقادات نرنجید و حتی تشکر کرد که این جای تقدیر دارد.

«مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق از جمله مهمانان ضیافت افطاری شب گذشته رئیس جمهور بود که دراین باره اظهار داشت: در این فرصت کوتاهی که آقای رئیسی روی کار آمده ارتباطش با رسانه‌ها خوب و این دومین جلسه بود که در نشست‌های ایشان حضور داشتیم. آقای رئیسی همیشه تلاش دارد ارتباط خود را با رسانه‌ها حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: البته مسأله، مهمتر از این جلسات است و اتفاقی هم باید در کنار آن بیفتد.

تسری قاب همدلی در سطح جامعه موجب ایجاد تعادل می‌شود

رحمانیان حُسن نشست دیروز را قابی خواند که در آن، آقای رئیسی وسط نشسته بود و آقایان دعایی و شریعتمداری دو طرف او بودند که بسیاری از دوستان به رئیس‌جمهور گفتند این قابی که درست کردید اگر در سطح جامعه هم توسعه یابد و بر فضای سیاسی کشور حاکم شود، تعادل ایجاد می‌شود و جریانات و رویکردهای متفاوت می‌توانند کنار هم بنشینند و گفت‌وگو کنند.

وی افزود: به نظرم این ظرفیت در دولت فعلی است با توجه به اینکه قوا و دستگاه‌های دیگر با او همراه هستند، آقای رئیسی می‌تواند از یک موضع پدرانه جناح‌های مختلف را جمع کرده و از آنان کمک فکری بگیرد و در مدیریت‌ها استفاده کتد. این فرصت خوبی است که رئیس‌جمهور می‌تواند از این افراد به عنوان عقل متصل و منفصل بهره ببرد.

«محمدعلی وکیلی» مدیرمسئول روزنامه ابتکار هم برگزاری دومین نشست رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه در مدت هفت ماه استقرار دولت سیزدهم را اقدام ارزشمند برای تعامل دولت و نمایندگان افکارعمومی عنوان کرد و به خبرنگار حوزه دولت ایرنا گفت که این کار اقدام مثبت و قابل توجهی در تقویت ارتباط دولت با رسانه‌ها به حساب می‌آید.

وی افزود: مسئولان وزارت ارشاد سعی کردند توازنی در دعوت بین دو جریان سیاسی اتفاق بیفتد و به همین دلیل تقریباً حضور دو جریان رسانه‌ای سیاسی، متوازن بود.

همپوشانی دیدگاه‌ها در موضوع اقتصادی وجود داشت

وکیلی با بیان اینکه همکاران وقت کافی برای اظهار نظر داشتند، خاطر نشان کرد: هر کسی از منظر خود مسائل کشور را درک کرد و البته در این میان حرف‌های مشترک هم زیاد بود؛ به‌رغم این که دو جریان سیاسی بودند اما همپوشانی دیدگاه‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی کشور و ضرورت برون‌رفت از شرایط اقتصادی موجود حرف‌های مشترکی زده شد.

وی با اشاره به صمیمی بودن فضای نشست، ادامه داد: درباره رفع ضعف‌های اطلاع‌رسانی درباره سیاست‌های کلی کشور هم دیگاه‌های مشترکی مطرح شد و آقای رئیسی هم توصیه‌ها و تأکیداتی درباره حوزه رسانه و میزان اهتمام دولت به این حوزه داشتند و به ویژه درباره ضرورت اطلاع‌رسانی پیرامون منطق تصمیم‌گیری‌های نظام در مسائل راهبردی گفتند که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام مسئول اطلاع‌رسانی به حوزه رسانه است.

رئیس‌جمهور بر مسائل مطبوعاتی اشراف خوبی داشت

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی با حوصله زیادی به سخنان اصحاب رسانه گوش می‌داد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور حتی در طولانی مدت بعد از افطار هم ایستاد و با تک‌تک همکارانی که می‌خواستند با ایشان صحبت کنند، صحبت کرد و به اسم اکثر آقایان را می‌شناخت.

وی افزود: آقای رئیسی به برخی یادداشت‌ها، مقالات و گزارش‌های ما هم اشاره کرد که نشان از اشراف خوب ایشان بر مسائل مطبوعاتی داشت.

وکیلی با اشاره به محورهای سخنان خود در این نشست، گفت: من در خصوص آلودگی این چند روز هوا و ریزگردها صحبت کردم که در دولت قبل در خوزستان برای اجرای طرح تثبیت ریزگردها هزینه زیادی شده که باید این موضوع با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: موضوع ریزگردها از یک موضوع محیط زیستی خارج و به یک مسأله چندوجهی تبدیل شده و ابعاد امنیتی هم پیدا می‌کند و لذا درخواست کردم با دیپلماسی فعال در حوزه ریزگردها با کشورهای همسایه و هم داخل، مجموعه‌ای از اقدامات انجام شود تا شاهد فاجعه اخیر نباشیم./ ایرنا

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه