جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21479
منتشر شده در یکشنبه, 21 فروردين 1401 17:12
تعداد دیدگاه: 0
معاون استاندار اصفهان:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: طرح انتقال آب بن-بروجن از زاینده‌رود غیرقانونی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مهران زینلیان با تاکید بر اینکه استان اصفهان مخالف اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن از حوضه زاینده‌رود است، اظهار داشت: درباره این طرح نیز دوباره از تهران دستور دادند و ما از این موضوع متاسفیم.

وی افزود: طی مکاتباتی با وزرای کشور و نیرو مخالفت خود را اعلام کردیم. این طرح انتقال آب را غیرکارشناسی و غیر قانونی می‌دانیم و باید متوقف شود. مدیریت استان هرکاری بتواند برای این مهم انجام می‌دهد اما گاهی وقت‌ها برخی امور خارج از اراده ما پیش می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان طرح انتقال آب بن-بروجن مجوز زیست محیطی ندارد، تصریح کرد: این طرح انتقال آب حتی مصوبه شورای عالی آب نیز ندارد. پیش‌تر نیز شورای عالی امنیت کشور گفته بود اگر این طرح قرار است انجام شود پس از طرح‌های انتقال آب به حوضه زاینده‌رود اجرا شود اما متأسفانه به این موضوع توجه نشده و این طرح در حال پیش‌روی است.

انتقال آب بن-بروجن از زاینده‌رود طرحی غلط است

زینلیان افزود: انتقال آب بن-بروجن از زاینده‌رود طرحی غلط است و همه نمایندگان، مسئولان و ارگان‌ها باید به این موضوع ورود کرده و از ادامه این طرح جلوگیری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان ابراز داشت: من با دیدن این خبرها و اتفاقات یاد صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره پروژه نفوذ می‌افتم و آنقدر بهره‌برداری از این طرح انتقال آب را غلط و بی منطق می دانم که فکر می‌کنم تنها پشت آن نفوذ است که احتمالاً می‌خواهند با این موضوعات بین مردم اختلاف افکنی کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بهره برداری از خط اضطرار انتقال آب بن-بروجن از زاینده‌رود به بهره‌برداری از خط اضطرار تونل سوم کوهرنگ ارتباط دارد؟ گفت: طرح تونل سه کوهرنگ مربوط به ۲۳ سال پیش و مصوبات آن مربوط به دو دهه قبل است. تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد جزو مصوبات و تعهدات دولت به مردم اصفهان بوده است و باید این اتفاق بیافتد و این‌ها هیچ ارتباطی با طرح بن- بروجن ندارند؛ اجرای طرح بن- بروجن از حوضه زاینده‌رود پروژه خلافی است.

بنا بر این گزارش، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته از بهره‌برداری از خط اضطرار انتقال آب بن-بروجن از زاینده‌رود خبر داد.

بنا به اظهارات مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن، سالانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز زاینده رود با طی مسافتی به طول ۱۲۸ کیلومتر به حوضه آبریز کارون منتقل می‌شود.

مسئولان چهار محال و بختیاری، معتقدند در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد منابع آب مصرفی این استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود، بهره‌برداری از این طرح، آب آشامیدنی و بهداشتی بیش از نیمی از مردم در ۱۳ شهر و ۱۱ روستای در مسیر رودخانه را در این استان تأمین خواهد کرد. خط لوله‌ای که از بن آغاز می‌شود و شهرهای سامان، فرخشهر، سفیددشت، شهرکرد، فرادنبه و بروجن را سیراب می‌کند.

این پروژه اولین بار در سفر رئیس دولت نهم به چهارمحال و بختیاری در جلسه هیئت دولت به عنوان یک پروژه ملی تصویب و در دولت دهم رسماً کار لوله‌گذاری آن آغاز شد. طرح انتقال آب بن بروجن در حالی پیشروی می‌کند که براساس بند چهارم مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف این حوضه ممنوع است. مانند پروژه‌های بر زمین مانده بهشت آباد و کوهرنگ سه که قرار بود در ازای انتقال آب زاینده رود به یزد و کاشان منابع آن را تأمین کنند اما سال‌هاست محل مناقشه سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان شده و بلاتکلیف است.

از سوی دیگر ۲۶ بهمن ماه سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان بین دیوان عدالت اداری و کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیر زمینی استان در مورد پرونده شکایت کشاورزان، فعالان محیط‌زیستی و مدنی از وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری و اصفهان، قاضی این کمیسیون در نهایت به توقف هرگونه تخصیص و برداشت آب در حوضه زاینده رود به ویژه عملیات پروژه بن_ بروجن تا زمان تأمین منبع جدید، رأی داد اما استاندار وقت چهارمحال و بختیاری مدتی بعد اعلام کرد که مصوبه شواری عالی امنیت کشور مبنی بر تأمین امنیت تکمیل این پروژه به دست او رسیده و به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ خواهد شد و هیچ حکمی که مغایر این مصوبه باشد وجهه قانونی ندارد و هیچ قاضی نمی‌تواند جلو تکمیل این پروژه را بگیرد./ مهر

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه