جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1919
منتشر شده در سه شنبه, 12 خرداد 1394 01:03
تعداد دیدگاه: 0
بررسی عملکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم؛

همراز: وزارت اطلاعات از جمله دستگاه هایی است که عملکرد آن به دلایل مختلف و از همه مهم تر عدم دسترسی به آمار و مستندات کمتر در معرض نقد و بررسی همگان قرار می گیرد. این روزها هم به مناسبت هفته سرباز گمنام فرصتی فراهم آمده که عمدتا وزیر و مسئولان این وزارتخانه به ارائه گزارش و عملکرد و در حقیقت به...

همراز: وزارت اطلاعات از جمله دستگاه هایی است که عملکرد آن به دلایل مختلف و از همه مهم تر عدم دسترسی به آمار و مستندات کمتر در معرض نقد و بررسی همگان قرار می گیرد. این روزها هم به مناسبت هفته سرباز گمنام فرصتی فراهم آمده که عمدتا وزیر و مسئولان این وزارتخانه به ارائه گزارش و عملکرد و در حقیقت به دفاع از شیوه عملکرد خود بپردازند. به همین مناسبت حجت الاسلام علوی در جمع فرمانداران کشور سخنانی را مطرح کرده است. سخنان او به ویژه اشاره به تلاش مخالفان دولت برای تغییرات در وزارت اطلاعات بازتاب گسترده ای یافت.روز گذشته نیز وزارت اطلاعات طی بیانیه ای گزارش ها و تحلیل های برخی روزنامه ها را در جهت تلاش دست اندرکاران انتخابات برای تغییر وزیر را رد کرد و این سخنان را منسوب به وزیر اطلاعات ندانست.
واقعیت این است که حضور علوی در وزارت اطلاعات به سبک و روشی متفاوت از وزرای پیشین از روز اول موضوعی قابل هضم برای جریان های مخالف دولت نبود. علوی راهبرد امنیتی خود را بر مدار تعامل با جامعه مدنی ایران تعریف کرده بود و بدیهی بود که به همان میزان که فعالان سیاسی و رسانه ها از آن استقبال می کنند جریانات تندرو به مخالفت و ضدیت با آن برمی خیزند.
در ماجرای انتخابات پیش رو اگر فرض بر بررسی صلاحیت نامزدها بر اساس گزارش مراجع قانونی و به ویژه وزارت اطلاعات باشد بدیهی است که این امر به کام بسیاری از کسانی که به هر حال در رانت ها و فسادها و سرکوب ها و بورسیه هاو اخراج ها دستی داشته اند خوش نخواهد آمد.ملاک انتخابات بعد طبق قانون اساسی ، باید تنها خود نفس قانون باشدو آنچه مشخص است این است که قانون گریزان در روزهای آتی این سید آرام را آرام نخواهند گذاشت.در ادامه مروری از عملكرد و فعاليت هاي علوي در وزارت اطلاعات را پی مي گيريم:

  • روز تهديد وزير

« سه شنبه 20/12/92 مجلس شوراي اسلامي» وزير اطلاعات در نشستي غير رسمي به دعوت چند تن از نمايندگان مجلس شركت كرد تا به سوالات مختلف پاسخ دهد. در اين نشست تعدادي از نمايندگان از جمله رسايي، نبويان و آقايان كريمي قدوسي، پژمان فر، زارعي به شیوه متعارف سوالاتي را طرح و حجت الاسلام علوي نيز به سوالات مرتبط با حوزه مسئوليتش پاسخ گفت.اما اعتراض مهدي كوچك‌زاده به حضور يكي از همراهان وزير به مشاجره اي تبديل شد و جلسه را به تشنج كشيد. بر اساس شنيده‌ها وزير اطلاعات در پاسخ به اعتراض وي مي‌گويد: ايشان از همراهان بنده هستند و من حق قانوني دارم ايشان را با خود به جلسه بياورم. كوچك‌زاده كه اين سخنان در وي تاثيري نداشته شروع به اتهام زني به همراه وزير مي‌كند و خطاب به وي مي‌گويد: چرا اين فرد را به همراه خودتان آورده‌ايد؟ با اين كار به همه توهين كرديد و اين يك نكته منفي در ذهن بنده مي ماند و در آينده هر كجا بنشينم، مي گويم.كوچك زاده در ادامه و با همان روش خاص خودش اتهامات زننده اي را به فرد همراه وزير اطلاعات نسبت مي دهد و مي‌گويد: بنده اين فرد را در جاهاي نامناسب ديده‌ام، مي‌خواهيد رو كنم؟! وزير در پاسخ به تهمت‌هاي كوچك زاده مي‌گويد: ايشان يك فرد مسلمان و داراي شخصيت هستند. نبايد به ايشان توهين كنيد و شايد بنده ايشان را براي ماموريت به محلي بفرستم شما چرا بي احترامي مي‌كنيد؟ ايشان در جلسه هستند شما به صحبت هايتان ادامه دهيد. و اگر قرار باشد ايشان را از جلسه بيرون كنيد بنده نيز بيرون مي روم.حميد رسايي كه قصد داشت جلسه را آرام كند خطاب به كوچك زاده گفت: شما اگر اعتراضي داريد جلسه را ترك كنيد و آقاي وزير حق دارند همراهاني با خود بياورند ولي كوچك زاده در ادامه با پرخاش مي‌گويد: مملكت رو به قلدري رفته است كه وزير اينگونه برخورد مي كند.كوچك زاده با تهديد وزير ادامه مي‌دهد: من از اين جلسه مي‌روم و از راه هاي ديگر سوالات را مطرح مي‌كنم. حجت الاسلام علوي نيز با متانت پاسخ داده: بنده از شما سلب اختيار نمي‌كنم. كوچك زاده نيز ادامه مي‌دهد: اگر رفتار خارج از ضابطه ديديد ريشه آن اينجاست. من حاضرم مثل يك مخبر براي وزارت اطلاعات كار كنم ولي از اين به بعد اين طوري نيست. بايد بگويم برخي‌ها فكر مي كنند كه قرار است در كشور كودتا شود، به خدا در اين كشور كودتا شده است وگرنه رئيس جمهور نمي‌گويد خزانه خالي است، وزير خارجه نمي گويد با يك بمب همه چيز را از كار مي اندازد، چرا در اين شرايط سبد كالا مي دهند و اين هم رفتار وزير اطلاعات است. شك نكنيد از اين به بعد رويه‌ها عوض مي شود.

  • شایعه پراكني علیه خانواده علوی

« سه شنبه 21بهمن 93تهمت به فرزند وزير اطلاعات» آن روزها كه تندروها براي ضربه زدن به دولت از هيچ اقدامي دریغ نمی کردند، به فرزند علوي اتهام زدند. وزير اطلاعات هم درمجلسي كه مناسبت پيروزي انقلاب سخن مي گفت در پاسخ به بولتن‌هايي كه به دست اين وزارتخانه رسيده و در ارتباط با شخص وزير و فرزند اوست،توضيح داد. او مطالب اين بولتن‌ها را «صددرصد دروغ» دانست و گفت: «می‌گویند که جلسه‌ای میان فلانی، دکتر روحانی و فلان وزیر صورت گرفته که فلان صحبت‌ها بیان شده است، به این کلام‌ا... مجید، به این قرآن اصلا چنین جلسه‌ای نبوده است که چنین صحبت‌هایی بیان شود؛ من نمی‌دانم اینها چگونه می‌خواهند با دروغ گفتن ولایت، انقلاب و اسلام را حفظ کنند.»حجت‌الاسلام علوي در ادامه به موضوعي اشاره مي‌كند كه هنوز جزیياتي از آن در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است. اين احتمال وجود دارد اخباري كه وزير اطلاعات آنها را دروغ‌پردازي عليه خود و خانواده‌اش مي‌خواند در بولتن‌هايي كه به دست اين وزارتخانه رسيده است منتشر شده باشد. در عين حال مشخص است كه اين اطلاعات مربوط به فرزند وزير اطلاعات است. وي مي‌گويد: «پسر بنده نیز به کارهای وزارت هیچ کاری ندارد، فقط وزارت بنده باعث دردسر او شده است، وکیل پایه یک دادگستری است که بیچاره شده است و به من می‌گوید پدر کدام کار را بپذیرم و کدام را نپذیرم، گفتم هر کاری مربوط به وکالتت است بپذیر و هر کاری که به سبب پسر فلانی بودن مراجعه کردند قبول نکن، گفت منم این اساس را قرار داده‌ام؛ گفتم تحمل کن، این‌ها برای خدمت است؛ بعدش از پسرم پرسیدم گفت من نه چنین کسی را می‌شناسم و نه چنین حوزه‌ علمیه‌ای را بلدم و نه چنین دیداری بوده است.»

  • اینجا مکانی جناحی نیست

«سه‌شنبه 14 بهمن ماه 93 نشست شوراي اداري ايلام» وزير اطلاعات: فرزندان این ملت در مجموعه وزارت متعلق به تمامی آحاد مردم بوده و تنها هدف سربازان گمنام امام زمان (عج) ایجاد آرامش و امنیت خاطر برای مردم و مسئولان است تا با فراغ بال در راستای وظایف خود که همانا تلاش برای توسعه و پیشرفت کشور است، گام بردارند. وی افزود: این وزارتخانه مکانی برای انجام فعالیت‌های جناحی و گروهی نیست و کارکنان این نهاد انقلابی زیر سایه رهبری معظم انقلاب تمام تلاش خود را برای ارتقای شاخص‌های امنیتی به کار بسته اند.

  • برنامه هاي وزير در روز راي اعتماد

رویکرد ملی و سازمانی در حوزه‌های خارجی، ضد جاسوسی و امنیتی و در عرصه‌های امنیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فنی.
تلاش برای تحقق جامعه امن و اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌اي امام(س) در صیانت از حقوق مردم و فرمان هشت ماده‌اي مقام معظم رهبری در مبارزه مفاسد اقتصادی.
تعامل سازنده میان جامعه اطلاعاتی کشور، هماهنگی کامل ارکان دولت با نظام و ارائه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، تلاش برای افزایش اعتماد جامعه به وزارت اطلاعات، دفاع از حقوق عامه و عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن فضای کشور، توسعه هدفمند همکاری اطلاعاتی و به کارگیری هوشمندانه دیپلماسی پنهان در سیاست خارجی با هماهنگی دستگاه دیپلماسی رسمی کشور و به کارگیری ظرفیت‌های مردمی برای تقویت امنیت ملی.
حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی آن در پرتو هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری.
حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیر پذیری آن از جریان‌های سیاسی، تقویت نگاه ملی، فرا جناحی و حرفه‌اي در سطح وزارت.
رعایت موازین شرعی، قانونی و ارزش‌های اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی.
صیانت از کارکنان سازمان و همچنین سازمان در مقابل تهدیدات و آسیب‌های حفاظتی.
تدوین منشور اخلاق حرفه‌اي در وزارت اطلاعات، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، بهره گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه‌های فنی و ابزارها در فرآیند اطلاعاتی.
ایجاد نشاط و امید در میان کارکنان از رهگذر توجه به تعالی معنوی آنان و نیازهای بحق معیشتی و رفاهی از جمله رویکردهای درون سازمانی.
پاك نگاه داشتن وزارت از سوء ظن ، تهمت ،دروغ ‌، افترا و انتقام جویی به وزارت راه نیافته.
تعامل و همکاری با مدیران کارآمد و سایر کارکنان.
مرزبندی وزارت در هر زمینه‌اي از جمله خودی و غیر خودی ، دوست و دشمن ، فتنه و انحراف سازه‌اي از مهندسی مقام معظم رهبری.
قرار دادن اصل ممنوعیت تجسس از پایه‌های بنیادین وزارت مگر آنجا که احتمال توطئه باشد.
تلاش برای اينكه وزارت حساس را در جهت تحکیم پیوند برادری میان بزرگان نظام و پیشگیری از واگرایی آنها مدیریت وجلوگيري کند.
صيانت از کادرهای نظام از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
جایگزینی امنیت نرم به جای امنیت سخت.

  • فهرست عملکرد موفق وزارت اطلاعات در دولت اعتدال

تامين امنيت برای جامعه نه بر جامعه برای عرصه فرهنگ نه بر عرصه فرهنگ، برای فعالان اقتصادی، حوزه، دانشگاه و عرصه هنر و نه بر آنها.
استرداد هزارها هکتار از زمین‌های بیت‌المال توسط وزارت اطلاعات.
شناسایی مفاسد اقتصادی و برخورد با آنها با تدبیر لازم.
دستگیری تیم‌های مرتبط با داعش توسط وزارت اطلاعات.
مهار توطئه عملیات انتحاری در راهپیمایی راهپیمایان روز قدس در شیراز و زاهدان که نفرات آن دستگیر شدند و برخی از آنها نیز به هلاکت رسیدند.
آزاد سازي یک شمشیرباز بین‌المللی كه توسط یک گروهک تروریستی در جنوب شرق کشور برای اخاذی به گروگان گرفته بودند.
خنثي سازي برنامه چندین عملیات انفجاری در مشهد مقدس و كشف و ضبط تمام تجهیزات و وسایل بمب سازی آنها.
انهدام تيم عبدالرئوف ریگی برادر عبدالمالک ریگی، دامادش و تیمی که شهید ماموستا،‌شیخ‌الاسلام نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان را به شهادت رسانده بودند.
شناسايي عناصر تکفیری که قصد مسموم کردن غذای یکی از هیئت‌های بزرگ تهران را داشتند.
از بين بردن عناصر تکفیری و تروریستی که برنامه سرقت مسلحانه در تهران و انفجار بمب در حرم حضرت معصومه(س) در قم را داشتند .
عملیات عليه یک جریان ضد انقلابی و تروریستی در غرب کشور وهلاكت نفرات مؤثر آنها.
ضربه زدن به سردسته گروهک تروریستی انصارالفرقان به نام هشام عزیزی معروف به ابوحفص بلوچی در جنوب شرق کشور.
برخورد با گروهک تروریستی که چندین معلم را در بلوچستان و چندین بسیجی را در 22 و 16 بهمن سال گذشته به شهادت رسانیده بودند و همچنین كشف و ضبط350 کیلوگرم مواد منفجره.
دستگيري تروریست‌هایی که با یک عملیات ناجوانمردانه چادر خدماتی نیروی انتظامی را در حمیدیه استان خوزستان هدف قرار داده و سه تن از این عزیزان را به شهادت رسانده بودند و دو تن را نیز زخمی کرده بودند در مدتی کمتر از 10 روز.
تلاش در روند آزادسازی چهار سرباز که به گروگان گرفته شده بودند و در شناسایی پیکر شهید دانایی‌فر.
آزادسازي دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در یمن که توسط تروریست‌ها به گروگان گرفته شده بود در طي عملیات پیچیده.

 

منبع : قانون

نوشتن دیدگاه