جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1772
منتشر شده در یکشنبه, 09 فروردين 1394 01:59
تعداد دیدگاه: 0
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:

همراز: عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: حمله سعودي‌ها به يمن بيانگر خشم عربستان از سياست‌هاي ايران و آمريكا است. احمد بخشايش عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به درگيري‌هاي صورت گرفته ميان عربستان و حوثي‌هاي يمن و تأثير احتمالي آن بر روند مذاكرات هسته‌اي...


همراز: عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: حمله سعودي‌ها به يمن بيانگر خشم عربستان از سياست‌هاي ايران و آمريكا است.

احمد بخشايش عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به درگيري‌هاي صورت گرفته ميان عربستان و حوثي‌هاي يمن و تأثير احتمالي آن بر روند مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ گفت: اين دو موضوع بي ارتباط باهم نيست. عربستان سعودي يمن را به عنوان حياط خلوت خود مي‌دانست و علاقه‌اي به تصرف اين منطقه توسط حوثي‌ها نداشت.
وي افزود: عربستان در مرحله نخست از هادي منصور درخواست كرد كه به عدن آمده و در آنجا حكومت تشكيل دهد تا ميان عدن؛ يمن جنوبي و صنعا؛ يمن شمالي اختلاف ايجاد شود و بنابراين با بهره‌گيري از تكتيري‌ها، ناامني را بر يمن حاكم كند.

  • سرعت عمل حوثي‌ها، شكست كودتاي سعودي‌ها را درپي داشت

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به سرعت عمل حوثي‌ها در يمن اشاره كرد و اظهار داشت: اين سرعت عمل موجب شد تا كودتاي مدني سعودي‌ها با شكست روبه‌رو شود؛ اقدامي كه خشم عربستان و در نتيجه حمله اين كشور به يمن را درپي داشت.
نماينده مردم اردستان در مجلس شوراي اسلامي ضمن مقايسه حمله عربستان به يمن با حمله اسراييل به جنوب لبنان،‌ گفت: حوثي‌ها در اين درگيري‌ها تلاش دارند تا ضمن حفظ انسجام، خود را به باب المندب برسانند. عرض تنگه باب المندب به حدود ۳۵ كيلومتر مي‌رسد كه يك پنجم انرژي جهان نيز از اين منطه عبور مي‌كند، بنابراين تسلط ايران بر خليج فارس؛ و تسلط حوثي‌ها بر اين تنگه نگراني مصر، عربستان و اسراييل را به همراه داشته است.
بخشايش تصريح كرد: عربستان اگر به دنبال تسلط بر يمن باشد تنها بايد از طريق زميني به اين منطقه وارد شود كه اين مسئله نيز باتوجه به قدرتمند بودن حوثي‌ها عملا غيرممكن است.
وي از تأثير اين حوادث بر روند مذاكرات هسته‌اي ايران و غرب نيز سخن گفت و افزود: اين حركت عربستان نشان مي‌دهد كه سعودي‌ها از طرفي با سياست ايالات متحده در موضوع پرونده هسته‌اي ايران ناراضي هستند و از سويي ديگر،‌ اقدامات ايران در حمايت از حوثي‌ها نيز آنان را خشمگين ساخته است.
بخشايش اظهار داشت: عربستان بر اين باور است كه در صورت حصول توافق هسته‌اي،‌ ايران بر منطقه مسلط خواهد شد. ايران به دليل مسايل مربوط به حج، خواهان برقراري ارتباطات بيشتر با عربستان است، اما عربستان سعودي به دليل آنكه آمريكا را پشتوانه خود قرار داده است،‌ نمي‌تواند بپذيرد كه ايران قدرت برتر منطقه باشد.
وي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي خواهان همزيستي مسالمت آميز با عربستان است و اين كشور نيز بايد نسبت به اين مسأله به فهم مشترك برسد.
وي با بيان آنكه ائتلاف اعراب حاشيه خليج فارس، ائتلافي ساختگي است و عربستان تنها بازيگر اصلي آن است، گفت: اگر حوثي‌ها مخازن نفتي عربستان را نشانه روند،‌ اين كشور عملا زمين گير خواهد شد.
بخشايش به اظهارات اخير رييس جمهور تركيه در خصوص لزوم خروج ايران از يمن نيز گريزي زد و افزود: تركيه علاقمند بود تا امپراتوري عثماني را در سوره مستقر سازد كه با حمايت ايران از بشار اسد، اين طرح شكست خورد و عصبانيت تركيه از ايران را به همراه داشت؛ به همين جهت مقامات اين كشور اكنون چنين اظهاراتي را مطرح مي‌كنند.

  • مذاكرات هسته‌اي نوعي پازل است

اين عضو كميسيون امنيت ملي به اين دور از مذاكرات هسته‌اي كه در حال حاضر در شهر «لوزان» جريان دارد نيز اشاره كرد و گفت: چشم‌انداز اين مذاكرات مثبت است ولي همه طرف‌ها تلاش دارند كه تا لحظه آخري از هم امتياز بيشتري بگيرند، به ويژه آمريكا و فرانسه.
وي درخصوص سنگ اندازي‌هاي فرانسه در دورهاي اخير مذاكرات هسته‌اي نيز گفت: اسراييل در موضوع برنامه هسته‌اي ايران تا حدي از آمريكا نااميد و اين بار براي نيل به اهداف خود دست به دامان فرانسه شده است.
بخشايش در پايان ابراز داشت: از سويي ديگر اين مسأله به نوعي يك پازل و در حقيقت تقسيم كار ميان كشورهاي غربي است؛ فرانسوي‌ها در لحظه آخر سروصدايي برپا مي‌كنند تا بتوانند امتيازاتن بيشتري را از جمهوري اسلامي ايران بگيرند.

 

منبع:همراز

نوشتن دیدگاه