جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17719
منتشر شده در دوشنبه, 09 فروردين 1400 23:37
تعداد دیدگاه: 0

تنها 80 روز به برگزاری انتخابات شوراهای شهر در کشور باقی مانده و دسته بندی ها در شهر اصفهان نشان از عزم جزم جناح ها و احزاب و اشخاص برای رسیدن به 13 کرسی این شورا دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، به قلم پارسا فرزین، یکی از جناح های فعال برای رسیدن به کرسی های حداکثری ، جناح اصلاحات است که این روزها و بر اساس پیش بینی ها از بعد از سال 76 تاکنون، در نگران کننده ترین وضعیت سیاسی خود قرار دارد و بسیاری این وضعیت خاکستری را نتیجه دوری رهبران این جناح سیاسی از شعارهایی می دانند که حتی حاضر نشدند به بخش حداقلی آن شعارها که جوانگرایی بود، جامه عمل بپوشانند.

اصلاح طلب های اصفهانی نیز که این روزها میانگین سنی اعضای شورای هماهنگی آن بالای 65 سال است، از این رویه به خوبی تبعیت کردند و نه تنها در دوران مسئولیت خود در مدیریت شهری،جوانان کارآمد را وارد عرصه کادرسازی نکردند، که تلاش نمودند بیش از هر چیزی پست های اداری را با سفارش و توصیه و یا سیاسی نگری تقسیم کنند تا شایسته سالاری و به غیر از چند مورد از حدود 200 پستی که دستخوش تغییر شد، عنصر خلاقیت در مابقی، حلقه مفقوده ای بود که همچنان زیر انبوهی از پرسش های بی جواب مدفون شده است.

از این رو به نظر می رسد اصلاح طلبان پا به سن گذاشته فعلی که اتفاقا بر سریر قدرت هم هستند، در شرایط کنونی نه تنها از اقبال خاصی برخوردار نیستند، که علاوه بر ورود لاجرم به کارزار انتخابات، قرار است با یک انقلاب ناخواسته از سوی جوانان این طیف سیاسی تحت عنوان "تحول خواهان" نیز دست و پنجه نرم کنند.

اقدامی که پیش بینی می شد در دوره های قبلی انتخابات اتفاق بیافتد و وقوع آن در شرایط کنونی نیز نشان از حجب و حیای بیش از اندازه جوانان این طیف دارد، اما در عمل و در این برهه زمانی می تواند درس عبرتی باشد برای آن هایی که شعاراشان با عمل اشان فرسنگ ها فاصله دارد.

اما همانطور که کارشناسان خبره سیاسی هم به آن اشاره دارند، چیدن تخم مرغ های یکدست در یک سبد از سوی هر کدام از جناح های سیاسی، نتیجه ای شبیه نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد داشت که به رغم انگیزه بالا، در مواقع بحرانی فاقد عنصر تجربه و تصمیم گیری در شرایط واکنش سریع هستند.

لذا پیش بینی می شود لیست تحول خواهان اصلاح طلب از وجود حداقل سه نفر از اعضای کنونی شورای اسلامی شهر اصفهان بهره بگیرد که هریک از این سه نفر دارای ویژگی های خاصی هستند و می توانند در جذب آرای غیر اصلاح طلبان نیز به یاری این لیست بیایند.

در زیر به راوابط این سه نفر خواهیم پرداخت:

علیرضا نصر اصفهانی:
او دبیر بازنشسته ای است که علاوه بر رای بدنه اصلاحات، آرای بخش زیادی از مردم اصفهان به ویژه محلات غربی را نیز دارد.

نصر اصفهانی با عضویت در چند دوره شورای شهر از تجربه خوبی در این زمینه برخوردار است، اما نقش موثرتر آن را می توان در استیضاح شهردار اسبق اصفهان در دوره قبلی شورای شهر دید که از او به عنوان تئوریسین اتحاد موقت اصلاح طلبان و پایداری های شورای شهر برای برکناری شهردار نزدیک به راست سنتی یاد می کنند.

نصر اصفهانی در دوره کنونی نیز انتقاد هایی به مدیریت شهری اصفهان داشت و بعد از یک دوره ضعیف دوساله، وی برای تغییر در راس شورای شهر اصفهان که تا آن لحظه با حواشی کمرشکنی از جمله اقدامات غیرقانونی که زمینه حذف یکی از اعضا را فراهم کرده بود، کمر همت بست و با پشتیبانی طیف موسوم به اردستانی های شورا که از ابتدا مخالف شهردار شدن "قدرت اله نوروزی" در اصفهان بودند، توانست برای دوسال باقیمانده این دوره از شورای شهر اصفهان، شاه مهره ای به نام "فتح اله معین" که از سیاسیون کارکشته جناح اصلاحات بود را کنار زده و خودش روی صندلی ریاست شورای شهر بنشیند.

نصر اصفهانی که در بین اصلاح طلب های سنتی نیز از وجهه خوبی برخوردار است، نسبت به بسیاری از اقدامات مدیریت شهری انتقاد هایی داشت، ولی هرگز تمایل به رسانه ای شدن آن نداشته و در منظر عمومی تلاش می کند تا به اتحاد شورای شهر با مدیریت شهری اصفهان خدشه ای وارد نشود، اما مدت هاست که نصر اصفهانی کارهای مهم و اساسی شهرداری این کلانشهر را با یکی از معاونین شهردار هماهنگ می کند.

امیراحمد زندآور:
او نیز از سیاسیون سابقه دار اصلاح طلب و دبیر حزب مردمسالاری در استان اصفهان است که همواره بر اصول سیاسی خود پایبند بوده و در دوره کنونی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مسئولیت کمیسیون حمل و نقل را بر عهده دارد.

زندآور را می توان رهبر دسته موسوم به اردستانی های شورای شهر اصفهان دانست که همواره در اقلیت نسبت به 7 نفر دسته موسوم به نجف آبادی های شورای شهر اصفهان بودند.

زندآور همچنین از منتقدین سرسخت انتخاب قدرت اله نوروزی به عنوان شهردار اصفهان به شمار می آمد تا جائیکه نوروزی چندین بار با حضور درب منزل وی آن هم به صورت شبانه توانست موافقت وی را جلب کند. زندآور معتقد بود "فردی باید کلیددار شهر اصفهان شود که با مردم صادق باشد و چطور می توان فردی را که در مصاحبه رسمی خود با اهالی رسانه بعد از پیروزی لیست موسوم به لیست امید در تیرماه 1396 صراحتا گفت شهردار اصفهان نخواهد شد، به این سمت منصوب کرد؟"

البته در حالی که در سال دوم مدیریت اصلاح طلبان بر شهر اصفهان با توجه به مخالفت هایی که با ریاست فتح اله معین بر شورای شهر از سوی اعضای این شورا می شد، احتمال ریاست زندآور بر این شورا وجود داشت، وی به نفع نصر اصفهانی در این انتخابات درون سازمانی شرکت نکرد تا علیرضا نصر اصفهانی مطمئن تر از هر زمان دیگری بتواند کرسی ریاست شورا را فتح کند.

البته نباید از وجهه مردمی زندآور نیز چشم پوشی کرد و این نکته را باید لحاظ کرد که زندآور از پشتوانه رای مردمی بالایی برخوردار است.

با این مناسبات به نظر می رسد زندآور یکی از سه عضو فعلی شورای شهر اصفهان باشد که شانس راه یابی به لیست تحول خواهان اصلاحات که قطعا شانس بیشتری نسبت به لیست اصلی اصلاح طلبان دارند را داشته باشد.

کوروش محمدی:
کوروش محمدی نیز یکی از اعضای شورای شهر اصفهان است و از پایگاه مردمی و اجتماعی خوبی برخوردار بوده و یکی از نقاط قوت وی، انتقاد های مداوم از نوع مدیریت شهری در اصفهان است.

محمدی از عنصر نسبتا جوانی نیز برخوردار است و می تواند به عنوان عضوی با انگیزه و از سویی با تجربه به کمک لیست تحول خواهان بیاید. همچنین وابستگی قومی او می توان پشتوانه رای بالایی برای لیست تحول خواهان خریداری کند.

البته بر اساس نظرسنجی های میدانی، اوضاع اصولگرایان و مستقلین تا این لحظه به مراتب بهتر از وضعیت اصلاح طلبان بوده و این طیف سیاسی در بخش اصلی و تحول خواهان باید برگ برنده ای بزرگتر از آنچه تاکنون رو کرده اند، رو کنند تا بتوانند در مناسبات کارزار 28 خرداد قرار گیرند.

 

تحلیل از پارسا فرزین

نوشتن دیدگاه