سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17296
منتشر شده در دوشنبه, 11 اسفند 1399 10:02
تعداد دیدگاه: 0
پاسخی به بیانیه شورای هماهنگی اصلاحات استان اصفهان:

اخیرا شورای هماهنگی اصلاحات استان اصفهان طی بیانیه ای با شاره به این که "سنگ‌اندازی‌ها نمی‌تواند مانع خدمات‌رسانی مدیریت شهری شود" تمام قد پشت مدیریت شهری اصفهان ایستاده و اقدامات این مدیریت را از صدر تا ذیل تایید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، این دست بیانیه ها که بیشتر از هرچیزی آن هم نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر اصفهان، کارکرد سیاسی داشته و خیلی نمی توان به محتوای آن دلخوش کرد، آدم را یاد اتفاقات دهه 60 مدارس می اندازد.

روزی یکی از دوستان که معلم مدرسه ابتدایی بود، تعریف می کرد که وقتی کارنامه ثلث دوم دانش آموزان را دادیم، از نفرات برتر هم تقدیر کردیم و به آن ها بالای صف در یک برنامه صبحگاه جوایزی اهدا کردیم.

هنوز مراسم تمام نشده بود که دیدیم یکی از دانش آموزانی که تاحالا نمره بالای 13 در کارنامه اش ندیده بود، هق هق گریه کنان آمد درب دفتر مدرسه و گفت من هم جایزه می خواهم.

هرچه کارنامه وی را بالا و پایین کردیم، دیدیم هیچ نقطه روشنی ندارد که حائز چنین تشویق و تمجیدی باشد، لذا پدرش را به مدرسه دعوت کردیم و از پدرش خواستیم تا یک هدیه ای برای پسرش تهیه کند تا به یک بهانه ای سر صف به او بدهیم، اما پدرش خندید و گفت: آخر من چگونه می توانم وقتی پسرم نمره بالای 13 نداشته ، برای او هدیه تهیه کنم؟ من خودم به زور می توانم شکم خودم و 4 سر عائله را سیر کنم، این قرتی بازی ها را کجای دلم بگذارم؟ و بدون توجه به درخواست ما مدرسه را ترک کرد.

ولی فردای آن روز دیدیم که همان دانش آموز با یک جعبه خالی کفش آمد دفتر و گفت آقا اجازه اگر می شود این جعبه را کادو بگیرید و سر صف به خودم بدهید...

تعجب ما از این بود که هم ما، هم خود وی می دانست که این جعبه کفش پر از خالی است، ولی برای چه این کار را کرد؟ شاید می خواست با این کار برای خودش جلوی بقیه دانش آموزان ابهت بخرد

حالا شده حکایت برخی بیانیه هایی که به حمایت برخی افراد صادر می شود.

بد نیست نیم نگاهی به شورای هماهنگی اصلاحات استان اصفهان بیاندازیم تا ببینیم چه افرادی از مدیریت چه افرادی تقدیر و حمایت کرده اند؟

رئیس شورای هماهنگی اصلاحات استان اصفهان را فردی به نام سید علی نکوئی زهرایی بر عهده دارد، وی باجناق فتح اله معین و از سیاسیون و اصلاح طلب های خوش نامی است که البته داماد وی تا چندی پیش یکی از معان های شهردار اصفهان و دختر برادرش یکی از مسئولان فرهنگی معاونت فرهنگی شهرداری می باشد.

نواب رئیس این شورا نیز یکی مرتضی طهرانی است که معاون شهردار اصفهان و به نوعی شهردار در سایه این کلانشهر است و دیگری نیز فتح الله معین است که رئیس سابق و عضو کنونی شورای اسلامی شهر اصفهان بوده و همانطور که در بالا گفته شد، باجناق رئیس شورای هماهنگی اصلاحات نیز می باشد.

همچنین دبیر این شورا محمود ابراهیمی ، مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری و مدیر کل سابق غله استان اصفهان بوده که نسبت خویشاندی نزدیک و سببی با یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان دارد.

اما سخنگوی این شورا حیدرعلی حجتی، از دبیران خوش نام و باسابقه اصفهان است که فرزند وی اکنون مسئولیت مدیرکلی ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان را برعهده دارد.

مدیر اجرایی این شورا نیز امیر احمد زندآور است که او نیز عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می باشد.


حال با این توضیح مثال بالا را بهتر می توان لمس کرد

البته در بخشی از این بیانیه به عملکرد مدیران قبلی شهر نیز هجمه ای به نظر غیر منصفانه وارد شده که شهر را با انباشت بدهی و حقوق های معوقه و کندی سرعت پروژه های شهری تحویل مدیریت جدید داده اند که آن نیز در جای خود قابل دفاع بوده که مختصر پاسخ این کشف الشهود! شورای هماهنگی اصلاحات استان اصفهان این که آقای معین در روز معارفه شهردار پا به سن گذاشته اصفهان از بدهی 3 هزار میلیارد تومانی شهرداری سخن به میان آورد، اما این مبلغ هیچ گاه ثابت نشد و همان روزها بسیاری از کارشناسان گفتند که عمده بدهی های شهرداری اصفهان به پیمانکاران بوده و بدهی معوقه در بخش جاری چشمگیر نیست، این بدان معنی است که پیمانکاران در قبال خدماتی که ارائه می کنند، همواره طلبکار بخشی از خدمات خود هستند و این بدهی در بخش عمرانی محاسبه می گردد، این مسئله یعنی این که شهری که به پیمانکاران خود بدهکار است، در حال پوست اندازی و اجرای پروژه های مختلف ریز و درشت بوده و مدیران شهری نباید نگران این میزان از بدهی باشند، بلکه بدهی ها زمانی نگران کننده می شود که در بخش جاری انباشته گردد و بخواهد برای حقوق و دستمزد کارکنان هزینه شود.

در این بخش نیز هرچند شورای هماهنگی اصلاحات مدعی شده که شهر با حقوق های معوقه کارکنان تحویل تیم مدیریتی جدید شده است، اما بد نیست این شورای اثر بخش! نیم نگاهی به اعتراض های اخیر کارکنان شرکت های وابسته به شهرداری، تجمع کارکنان آتش نشانی، صفه و ... بیاندازد، بعد کلاه خود را قاضی کند و ببیند حقوق معوقه در کدام مدیریت بیشتر بود؟

اما نکته نگران کننده آن جا است که در این بیانیه به مسئله اهانت به شهدا، به عنوان یک موضوع پیش پا افتاده نگاه شده و منتقدین به چنین اقداماتی را افرادی توصیف کرده اند که کودکانه به قطار در حال حرکت سنگ پرانی می کنند.

موضوعی که باید از مدیران شهری پرسید با این شیوه نظارت اگر این مسئله اطلاع رسانی نمی شد و اعتراض عمومی را در بر نداشت، قرار بود تا کجا پیش رود و کجای این مدیریت روزی روزگاری متوجه این اقدام سهوی می شد و آن را اصلاح می کرد؟

وقتی هنوز شهردار اصفهان حاضر به یک عذرخواهی ساده از فرزندان شهدا نشده و تنها به یک ابراز تاسف آن هم در پاسخ به نامه استاندار اصفهان بسنده می کند، اگر چنین مسائلی از نگاه تیز بین رسانه ها نیز جا بیافتد، آنوقت چیزی غیر از یک جیفه متعفن از کلانشهر اصفهان باقی می ماند؟

و سئوال پایانی این که، معترضان به مدیریت شهری کودکانی هستند که به قطار در حال حرکت شهر سنگ پرانی می کنند، ما هم قبول می کنیم، حرکت سخیف توهین به شهدا هم سهوی بود، ما هم قبول می کنیم که اگر شکی در عمدی بودن آن بود، مردم شریف اصفهان که بیتشرین شهید کشور را تقدیم انقلاب و نظام کرده و این آمار هرازچندی دستمایه همین مسئولین نیز می شود، می دانستند با عاملان این اقدام چگونه برخورد کنند، ولی لطفا شما هم پاسخ دهید بر چه معیار و ملاکی پیمانکارانی انتخاب می کنید که چنین اهمال بزرگی را در کارنامه یک شهر فرهنگی مذهبی ثبت می کنند؟

لطفا پاسخ دهید که به رغم توصیه بزرگان شهر اصفهان مبنی بر معرفی متخلف یا متخلفین، چند نفر به مراجع قضایی معرفی و چند نفر به طور جدی توبیخ شدند؟

نقش معاون خدمات شهری اصفهان در طراحی و اجرای این اپیلیکیشنی که مدعی هستید یک پیمانکار آن را طراحی و اجرا کرده است چه بود؟

در پایان این که، شفافیت موضوعی نیست که بتوان با چنین بیانیه هایی آن را منسوب به یک یا چند نفرکرد، شفافیت مطالبه ای عمومی است که به نظر می رسد جای خالی آن در این روزها، پایان خرداد ماه 1400 با رای تک تک مردم پر می شود.

 

به قلم رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه