کد خبر: 17087
منتشر شده در سه شنبه, 28 بهمن 1399 12:54
تعداد دیدگاه: 0
نقدعلی در تذکر شفاهی:

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در موضوع انتقال آب قصور می‌کنند در صورتی که مقام معظم رهبری فرموده‌ اند بحث آب را به میان مردم نکشید و اینکه برخی اعلام می‌کنند در صورت عدم اقدام وزارت نیرو خودمان اقدام خواهیم کرد، یک مشکلی را به وجود خواهد آورد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدتقی نقدعلی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 28 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه ما نمایندگان اصفهان از سخنان حکیمانه آیت‌الله مهدوی عضو خبرگان رهبری در محکومیت برخی سوء مدیریت‌ها حمایت می‌کنیم، با استناد به ماده (75) آیین‌نامه گفت: یکی از نمایندگان در بحث آب نام من را مطرح کرد که به وی می‌گویم بنده مجوز زیست‌محیطی انتقال آب بِن به بروجن را مطالعه کرده‌ام.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سازمان محیط زیست می‌پرسم چگونه می‌شود بر اساس یک مجوز استانی که اداره محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرده که لوله‌گذاری در مسیر مشکل محیط زیستی ندارد، بدون مطالعه برای انتقال آب بین دو حوزه مجوز صادر کرده‌اید اما برای طرح بهشت‌آباد که سالها توسط شرکت‌های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته مجوزی صادر نکرده و آن را با یک بهانه متوقف کرده‌اید.

وی تصریح کرد: برخی به برداشت‌های آب استشهاد کرده‌اند، یک سال آبی در سال‌های 98- 97 داشته‌ایم که تمامی آمارها بر اساس این سال اعلام می‌شود و کل آبی که پشت سد زاینده‌رود جمع شد 700 میلیون متر مکعب بود، آیا می‌شود تنها یک سال پرآب را به عنوان الگو برای سایر سال‌ها در نظر گرفت؟ در صورتی که باید بر اساس اعداد و ارقام و برداشت‌هایی که از بالادست زاینده‌رود انجام می‌شود، صحبت کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: آیا مجاز است در حالی که در خشکسالی به سر می‌بریم و چندین ماه است که بارندگی انجام نشده و حتی آب کف زاینده‌رود هم خشک شده است، تنها برای آب شرب، آب باز شود و بقیه سامان با مجوز، بی‌مجوز و با تانکر در حال برداشت آب هستند. چگونه می‌شود بالادست در منطقه سامان انواع برداشت‌های آب را به صورت قانونی و نزدیک 300 میلیون مترمکعب داشته باشد اما در دیگر فصول سال آب در منطقه رها شده است.

نقدعلی تأکید کرد: 5.5 میلیون نفر جمعیت شهر اصفهان را تشکیل می‌دهد، چرا دولت می‌خواهد دعوا میان خود را بین مردم بیندازد، حقابه‌های مردم اصفهان با سابقه هزاران ساله برای یزد، کاشان، دلیجان و تپه‌های سامان برداشت کرده است. بزرگواری کنند و این حق آب هزاران ساله را به ما پس دهند. قرار نیست توپ را به زمین مجلس بیندازند تا نمایندگان با هم بحث کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در این موضوع قصور می‌کنند در صورتی که مقام معظم رهبری فرموده‌ اند بحث آب را به میان مردم نکشید و اینکه برخی اعلام می‌کنند در صورت عدم اقدام وزارت نیرو خودمان اقدام خواهیم کرد، یک مشکلی را به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: آب انفال بوده و یک موضوع ملی است، آیا می‌شود یک استان هم اعلام کند که ما نفتمان را به سایر مردم نمی‌دهیم، بنابراین تقاضا داریم نمایندگان بر اساس واقعیات و اعداد و رقم گفت‌وگو کنند اما پوپولیستی کردن مسائل یک اقدام ناصواب است.

نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار کرد: موضوع آب را باید به حاکمیت و دولت سپرد و درباره آن نباید بحث کرد.

 

 

خانه ملت