جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16550
منتشر شده در جمعه, 26 دی 1399 13:23
تعداد دیدگاه: 0
در گفت و گو با همراز مطرح شد:
تشریح پنج محور تحقیق و تفحص از استانداری اصفهان

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دلیل احضار استاندار به مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی همراز، با بیان این که استان اصفهان به استان خاصی تبدیل شده که در آن سرمایه گذار باید یکسال و نیم لابلای کاغذ بازی و بروکراسی اداری مارپیچ حرکت کند، گفت: همان کار را در استانی دیگر برای همان سرمایه گذار ظرف مدت کمتر از یک هفته انجام داده اند.

سید ناصر موسوی لارگانی ادامه داد: در خصوص مواردی که پیرامون عملکرد تیم اجرایی استان اصفهان مطرح می باشد، چند نکته حائز اهمیت است و اولین نکته این که یک صندوقی در استانداری به منظور ایجاد سازگاری با خشکسالی تشکیل شده که قرار بر این بوده تا صنایعی که آب بر بوده و به نوعی حق آبه کشاورزان را استفاده می کنند، پول آب را به قیمت تمام شده پرداخت کنند و سهم دولت را پرداخت و ما بقی آن را به صندوق ذخیره واریز کنند تا به عنوان حق آبه کشاورزان و خسارت نکشت به کشاورزان پرداخت شود.

وی ادامه داد: در سال 97 به حق آبه داران شرق اصفهان که حق مسلم آن ها هم بود و خسارت سنگینی هم دیده اند، در دو مرحله مبلغ 93 میلیارد تومان پرداخت شد، اما کشاورزان غرب اصفهان به طور کلی از این موضوع محروم بودند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیگیری های زیادی برای این موضوع داشتیم ولی متاسفانه حاضر نشدند این پولی که سهم و حق کشاورز هست را به کشاورزان غرب پرداخت کنند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: چندین مرتبه با آقایان رضایی(استاندار)، غلامی(معاون استاندار) و ... صحبت کردم و در جلسه ای که در اواخر بهمن 98 در استانداری بود که تعدادی از کشاورزان شرق و غرب در آن حضور داشتند، کشاورزان عصبانی شدند و کار به تنش کشید، من آنجا از کشاورزان خواهش کردم بروند تا مشکل حل شود و آقای غلامی هم قول داد تا دو هفته آینده موضوع را حل می کند، ولی هیچ اتفقای نیفتاد.

وی اظهار داشت: مسئولان اجرایی استان قول آن را برای بعد از انتخابات دادند و گفتند پرداخت هر وجهی قبل از انتخابات شائبه کار سیاسی ایجاد می کند، ولی بعد از انتخابات دوباره ما طی چند نوبت مراجعه کردیم و گفتیم که شما به کشاورزان قول دادید، اما متاسفانه کشاورزان هیچ حقی دریافت نکردند از این موضوع، اما پاسخ قانع کننده ای نگرفتیم و اراده ای در این زمینه ندیدیم، لذا وقتی دیدم کاری از پیش نمی بریم موضوع تحقیق و تفحص از استانداری اصفهان را مطرح کردم.

* بودجه کرونا کجا هزینه شد


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: موضوع دیگری که درباره آن تحقیق و تفحص خواهد شد، کرونا و عملکرد استانداری در ستاد کرونا است.

موسوی لارگانی اظهار کرد: استان اصفهان حداقل دوبار پیک قرمز کرونان را هم رد کرد و جان مردم به شدت در خطر افتاد، در حالی که بودجه های خوبی هم از صندوق توسعه ملی که با اجازه مقام معظم رهبری برداشت شد، هم توسط خیرین و هم توسط صنایع به استان اصفهان اختصاص یافت و مسئولان اجرایی باید پاسخگوی این موضوع باشند که این بودجه های کجا هزینه شد؟

وی با تاکید بر این که چرا باید کادر درمان در استان اصفهان به دلیل عدم پرداخت کارانه و حقوق مشخص شده، دست به اعتصاب بزند، افزود: کادر درمانی در کشور و استان اصفهان از جان مایه گذاشت و چندین شهید تقدیم انقلاب و مردم کرد و چندین نفرشان نیز یکبار و دوبار درگیر این ویروس منحوس شدند، لذا ما سئوالمان این است که این ستاد به غیر از پولی که از تهران تخصیص یافته، چقدر پول دریافت کرده و کجا هزینه شده است؟

*اصفهان، هفت خوانی برای سرمایه گذاری

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن انتقاد از عدم تسهیل سرمایه گذاری در استان اصفهان، گفت: سئوال دیگری که محور این تحقیق و تفحص را شکل داده است، پیچیدگی های اداری در استان و بروکراسی اداری است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده و بر استفاده از تولید ملی تاکید دارند، اما ما می بینیم که استان های دیگر به راحتی سرمایه گذار جذب می کنند و حتی سرمایه گذارهای اصفهانی را هم جذب می کنند، ولی ما در این موضوع بسیار ضعیف عمل کردیم.

وی تصریح کرد: استان اصفهان در این زمینه هیمشه پیشرو بوده و همیشه این استان الگوی دیگر استان ها بوده است، ولی الان سرمایه گذاران از این استان فراری هستند.

* حلقه مدیران همسو

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: سئوال بعدی در این تحقیق و تفحص، در ارتباط با برخی رفتار هایی که در استان اصفهان انجام می گیرد، خواهد بود.رفتارهایی مانند انتخاب مدیرانی برای استان اصفهان که چون با سلیقه استاندار و تیم استاندار جور در نمی آیند، بایکوت می شوند و اجازه ورود به جلسات را ندارند، نامه های آن ها را پاسخ نمی دهند،که به طور نمونه باید به آقای مشایخی ، مدیر سابق مخابرات استان اصفهان اشاره کرد که چون مورد سلیقه آقایان نبود، تغییر کرد.

وی خاطر نشان ساخت: نمونه دیگر ریاست بنیاد شهید است، آقای احمدیان چند ماهی است که منصوب شده ولی متاسفانه سنگ اندازی هایی پیش پای ایشان ایجاد می کنند، حتی آقای اوحدی الان در استان ها به شدت فعال است، مشکلات ایثارگران و خانواده های آن ها را بررسی و پیگیری می کند، ولی به اصفهان سفر نمی کند، وقتی سئوال می کنیم می گوید استاندار شما حتی رئیس بنیاد شهید اصفهان را به جلسات شورای اداری دعوت نمی کند، آنوقت ما چطور بیاییم اصفهان

* برادر فلان مدیر آقای خوبی است!

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سئوال دیگری که داشتیم در خصوص معاونت اقتصادی استاندار بود ، جالب است که آقای استاندار از برادر ایشان که نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید است تعریف می کند، اما در نظام جمهوری اسلامی که ملاک خوب بودن افراد نیست، ملاک توانمندی افراد در رفع مشکلات اقتصادی سرمایه گذاران است، دخالت هایی در امور اقتصادی و صنایع استان صورت می گیرد که در هیچ استانی نمی شود، یعنی در یک کلام در بسیاری از استان ها باری از دوش صنعتگران و سرمایه گذاران بر می دارند، اما در این استان برخی مواقع باری هم روی دوش این افراد می گذارند.

وی در خصوص چگونگی این تحقیق و تفحص نیز توضیح داد: طبق قانون، ما از وزارت کشور سئوال می پرسیم و وزارت کشور که استانداری زیر نظر آن است، باید درخواست گزارش درباره سئوالات ما را می کرد و ظرف 15 روز پاسخ سئوالات را به کمیسیون اعلام می کرد. ولی استان پاسخی به وزارت کشور نداده بود که ما موضوع تحقیق و تفحص را مطرح کردیم.

البته کمیسیون شوراها و امور داخلی یک هفته فرصت گرفت تا بتواند پاسخ این سئوالات را از استانداری اصفهان بگیرد، اگر این گزارش قانع کننده باشد و امضا کنندگان از پیگیری منصرف شوند، همین جا تمام می شود ولی اگر قانع نشویم این گزارش در صحن علنی مطرح می شود و اگر نمایندگان به این موضوع رای بدهند، گروه تحقیق و تفحص 6 ماه فرصت دارند که این کار را انجام دهند و گزارش تحقیق و تفحص خود را در صحن علنی قرائت کنند و مواردی که خلاف قانون بوده است، حتی ترک فعل هم قابلیت پیگیری دارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: دنبال مسائل سیاسی نیستم، ولی وقتی بحث حق مردم باشد کوتاه نمی آییم.

بنا بر این گزارش، هفته پیش اخبار تائید نشده ای از احضار استاندار اصفهان به مجلس به گوش رسیده بود.

دیدگاه‌ها  
  +1
سلام جناب صالحی پژو خدا قوت انشاالله که همواره در کار خطیر و شریف اطلاع رسانی موفق باشید و سربلند
نوشتن دیدگاه