چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1653
منتشر شده در سه شنبه, 05 اسفند 1393 08:52
تعداد دیدگاه: 0

همراز | احمدرضادلیران فیروز : اختلاف بین اعضاء اتحادیه اروپا بعد از سرنگون شدن هواپیمای بوئینگ777 خطوط هواپیمایی مالزی در منطقه ای تحت کنترل جدایی طلبان هوادار روسیه در اوکراین بر سر افزایش تحریم های اقتصادی علیه روسیه تشدید شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر از بررسی روش های قانونی برای...

 

همراز | احمدرضادلیران فیروز: اختلاف بین اعضاء اتحادیه اروپا بعد از سرنگون شدن هواپیمای بوئینگ777 خطوط هواپیمایی مالزی در منطقه ای تحت کنترل جدایی طلبان هوادار روسیه در اوکراین بر سر افزایش تحریم های اقتصادی علیه روسیه تشدید شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر از بررسی روش های قانونی برای گسترش تحریم های این اتحادیه علیه روسیه و وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا ازتهیه فهرست سیاه از سازمان ها و سیاستمداران روسی حامی جدایی طلبان هوادار روسیه و طرح ممنوعیت هرگونه همکاری بانکهای اتحادیه اروپا با روسیه خبر دادند.
اما آنچه در این بین مشهود است بعضی از کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند که با در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود میزان تحریم های علیه روسیه را از حوزه اقتصادی به سمت حوزه سیاسی و روابط خارجی سوق دهند و حتی فرانسه در اقدامی ناگهانی و از پیش اعلام نشده و به طور یک جانبه تحریم های علیه روسیه را دور زده و در آستانه اجلاس وزاری امور خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم های بیشتر علیه روسیه محموله کشتی های جنگی فرانسه را تحویل آن کشور داده که این اقدام با انتقادات زیادی همراه شده است.
هر چند کشورهایی همانند انگلستان، سوئد، دانمارک، لهستان و چک خواهان هرچه بیشتر شدن میزان تحریم های اقتصادی علیه روسیه هستند،اما حجم بالای روابط اقتصادی کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، یونان، قبرس واتریش با روسیه و همچنین بحران اقتصادی در این کشورها باعث شده که آنها تمایل چندانی به کاهش روابط اقتصادی خود با روسیه نداشته باشند.
نیاز ایتالیا به سرمایه گذاران روسیه در بخش صنعت، صادرات اسلواکی در بخش خوردور به روسیه، وابستگی شدید قبرس اروپایی به سرمایه گذاران روسی در صنعت گردشگری، ضربه صنعت حمل و نقل آلمان از تحریم های روسیه، کاهش گردشگران روسی در کشورهای شرق اروپا و البته قرارداهای مهم اقتصادی بلغارستان و مجارستان و تا حدودی لیتوانی با روسیه نشان دهنده آن است که وابستگی اقتصادی اروپا به روسیه چیزی فراتر از نفت و گاز آن کشور است.
روسیه نیز در این بین هم تمایل به پیگیری ماجراجویی های بلند پروازانه اش در شرق اوکراین دارد و هم از آثار و تبعات منفی تحریم ها بر اقتصاد خویش در درازمدت آگاه است.
ولی روسیه با در نظر گرفتن اقتصاد شکننده کشورهای اروپایی و البته وابستگی شدید تعدادی از آن کشورها به گاز وارداتی از آن کشور که جایگزین عملی و مقرون به صرفه ای هم در کوتاه مدت برای آن وجود ندارد بدنبال ایجاد شکاف در بین اعضاء اتحادیه اروپا و خرید زمان برای روشن تر شدن فضای غبار آلود اوکراین و البته تحکیم موقعیت خود در بین هوادارانش درشرق اوکراین است.
گذر زمان نشان خواهد کرد که آیا عزم جدی در اتحادیه اروپا برای وضع تحریم های بازدارنده اقتصادی علیه روسیه وجود دارد و یا آنها با در نظر گرفتن شرایط شکننده اقتصادی خود تمایل به تحریم های سیاسی و دیپلماتیک روسیه خواهند داشت.

نوشتن دیدگاه