پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16500
منتشر شده در سه شنبه, 23 دی 1399 14:04
تعداد دیدگاه: 0

مجلس شورای اسلامی امروز ضمن بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه غیررسمی خود، کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار و سوال دو نفر از نمایندگان را از وزرای علوم و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت لایحه بودجه سال 1400 کل کشور نشست امروز (سه‌شنبه 23 دی ماه) خود را به صورت غیررسمی از ساعت 7 و 50 دقیقه صبح آغاز و بعد از گذشت حدود نیم ساعت، جلسه علنی را در ساعت 8 و 26 دقیقه و با حضور 239 نفر از نمایندگان آغاز کرد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش از آغاز نشست علنی

دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال آینده پیش از آغاز رسمی نشست گفت: در این فرصت نیم ساعته، نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 و رئیس کمیته درآمد، گزارشی را از پیشرفت کار این کمیسیون ارائه کردند.

سوال از وزرای علوم و راه در دستور کار

در ادامه صحن علنی مجلس کار خود را در حالی آغاز کرد که گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سوال رحمت‌اله نوروزی نماینده علی‌آباد از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سوال علی بابایی‌کارنامی نماینده ساری و میاندرود از وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار قرار داشت و بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم نمایندگان مجلس با بررسی سوال نوروزی از وزیر علوم و تحقیقات به عنوان اولین دستور کار خود را آغاز کردند.

نوروزی: مشکلات وزارتخانه مانع پیشرفت علم شده است

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس در ابتدای سوال خود خطاب به غلامی ضمن انتقاد از نحوه رسیدگی وزیر علوم و معاونان وی به مجموعه کارمندان و اساتید وزارت علوم که باعث کندی پیشرفت علم شده است، گفت: سوال من درباره علل عدم اقدام برای افزایش 50 درصدی حقوق و مزایای 50 هزار نفر از کارمندان وزارت علوم و مراکز وابسته به آن است که علی‌رغم پیگیری‌ها، از سال 98 تاکنون اقدامی نشده است.

غلامی: درصدد تأمین منابع بیشتر هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به سوال نماینده مردم علی‌آباد با بیان اینکه افزایش حقوق و مزایای کارکنان وزارت علوم طی یک مرحله انجام شده و بنابراین برای پرداخت بیشتر درصدد تأمین منابع بیشتر هستیم، گفت: با توجه به اینکه درخواست افزایش حقوق بعد از تصویب بودجه سالانه انجام شده، مکاتبه‌ای در تاریخ 5 آبان ماه سال جاری با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت تا منابع لازم اختصاص یابد، همچنین در تاریخ 11 آبان ماه سال 99 نیز نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد تا کارگروهی بین دو وزارتخانه به عنوان مسئول همسان‌سازی حقوق کارکنان تشکیل شود.

وزیر علوم ششمین کارت زرد خود را دریافت کرد

اما پاسخ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای نوروزی نماینده مردم علی‌آباد در مجلس قانع کننده نبود و براین اساس پاسخ غلامی به رأی گذاشته شد و نمایندگان هم با 69 رأی موافق، 146 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های وزیر قانع نشدند. این اولین کارت زرد غلامی در مجلس یازدهم بود اما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این هم در دور قبلی مجلس شورای اسلامی 5 کارت زرد دیگر دریافت کرده بود.

ضرورت تعیین تکلیف نیروهای راهداری

اسلامی وزیر راه و شهرسازی وزیر بعدی بود که برای پاسخ به سوال علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس حضور یافت. بابایی‌کارنامی با قرار گرفتن در پشت تریبون ضمن تشریح سوال خود درباره مشکلات ۲۰ هزار نفر کارمند و کارگر حوزه راهداری گفت: براساس اسناد موجود نیروهای شرکتی راهداری که باید از هزینه های جاری در سرفصل بودجه بهره مند شوند، از محل تملک دارایی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه علی رغم وجود 20 هزار میلیارد تومان منابع بودجه ای در بخش نیروهای انسانی وزارت راه و راهداری با کمبود منابع مواجهند، تصریح کرد: متاسفانه منابع بودجه ای در محلی غیر از محل ضروری هزینه می شود. نیروهای انسانی اعم از کارگران و کارمندان مجموعه راهداری کشور بیش از 15 سال است که بلاتکلیف هستند و حتی عنوان شغلی قراردادی و شرکتی هم ندارد، از این رو نمی دانیم که اینها در کدام دسته از گروه های شغلی قرار دارند و وزیر باید وضعیت استخدام 12 هزار و 500 نیروی بلاتکلیف 15 ساله راهداری را در بودجه 1400 تعیین تکلیف کند.

اسلامی: حوزه راهداری باید از شکل تصدی‌گری خارج شود

وزیر راه و شهرسازی بعد از تشریح سوال این نماینده در پاسخ به سوال وی ضمن تاکید براینکه بالغ بر 20 هزار نفر در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند، گفت: 11 هزار و 500 نفر از نیروهای شرکتی یا قراردادی محسوب می شوند که با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور و به ویژه شرایط اقلیمی بارش کار سخت و طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: این نیروها در مسیر بهره‌برداری 300 هزار پل بزرگ و کوچک، 3 هزار دستگاه تونل، 22 هزار کیلومتر محافظ جاده‌ای و 5 هزار کیلومتر روشنایی را به صورت مستمر نگهداری می‌کنند. با شرکت هپکو قراردادی منعقد شد تا بتوانیم ماشین آلات تولید داخل خریداری کنیم اما به دلایل گوناگون این اتفاق نیفتاد، باید ساماندهی، تعیین تکلیف نیروهای انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راهسازی رقم بخورد و یک بار برای همیشه وضعیت نگهداری از راه‌ها ساماندهی شود تا از شرایط ناهمگون رها شویم.

قانع شدن مشروط نماینده ساری از پاسخ های وزیر راه

علی بابایی‌کارنامی در ادامه از توضیحات وزیر راه و شهرسازی به صورت مشروط قانع شد و خواست تا اسلامی در یک مهلت زمانی یک ماهه نیروی انسانی این وزارتخانه را ساماندهی کند. دکتر قالیباف رئیس مجلس هم بعد از سخنان این نماینده با اشاره به مهلت یک ماهه نماینده سوال کننده به وزیر مربوطه، گفت: وزیر باید در یک ماه آینده به این موضوع رسیدگی کرده و مشکل کارگران و کارمندان راهداری را حل کند و با هماهنگی کمیسیون اجتماعی طرحی برای حل این مشکل ارائه کند.

گام اول مجلس برای قطع دست رانتخواران از بازار فولاد کشور

مجلس پس از بررسی سوال از وزرا وارد دستور کار رسیدگی به کلیات طرح طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار شد و وکلای ملت بعد از استماع اظهارات شش نماینده موافق و مخالف و با وجود جنجال‌آفرینی‌ها و حملات سوادگران و حامیان آنها به مجلس، برای قطع دست رانتخواران و کنترل قیمت‌ها با کلیات این طرح با 186 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان، رضا تقی‌پور انوری نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به عنوان موافقان و علیرضا نظری نماینده مردم خمین، الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه به عنوان مخالفان کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار در صحن علنی صحبت کردند.

آشفتگی بازار محصولات فولادی ناشی از ناتوانی دولت

حجت‌اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس قبل از سخنان موافقان و مخالفان درباره طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار ضمن اشاره به اینکه آشفتگی بازار محصولات فولادی ناشی از ناتوانی دولت است، گفت: این طرح موجب اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار خواهد شد، در سال 98 حدود 22 میلیون تن محصولات فولادی تولید شد که از این میزان 18 میلیون تن میزان مصرف داخلی بود و 10 میلیون تن مازاد تولید وجود داشت.

موافقان: جلوگیری از رانت ۱۸۰ هزار میلیاردی دلالان با طرح توسعه زنجیره فولاد

بعد از پایان قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره این طرح، موافقان کلیات آن با اشاره به اینکه حجم بالای گردش مالی بازار فولاد بالغ بر 900 هزار میلیارد تومان در سال است، اعلام کردند: این مبلغ دو برابر بودجه عمومی دولت است که نسبت به سال گذشته جهش داشته ولی هزینه‌های آن افزایش نیافته بنابراین برای ساماندهی زنجیره فولاد با توجه به کاربرد وسیع آن در ساختمان، وسایل خانگی و ... نیازمند ساماندهی هستیم.

موافقان طرح، گردش مالی فولاد را در سال بسیار بالا دانسته و اعلام کردند؛ 80 هزار میلیارد تومان آن رانت است که باید جلوی این رانت عظیم گرفته شود و برای تولید فولاد گاز یارانه‌ای به میزان 40 هزار میلیارد تومان در سال تعلق می‌گیرد که بیش از یارانه توزیعی میان مردم است. 17 میلیون تن شمش، هر کیلو 5 هزار تومان به فروش رفته یعنی 85 هزار میلیارد تومان گران‌تر فروخته شده که به جیب دلالان رفته است و ما قصد داریم جلوی این روند را بگیریم.

مخالفان:عرضه فولاد در بازار بورس مشکل ساز است

اما مخالفان طرح در این مورد بیان کردند که طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، راهکاری را برای جلوگیری از رانت اطلاعاتی و ارتباطی مسئولان ذی ربط توسط سوداگران و عرضه شمش مازاد بر نیاز بازار در بورس را پیش بینی نکرده است.

همچنین آنها تاکید کردند؛ بحث صادرات که در این طرح از عرضه هفتگی و صادرات ماهانه صحبت کرده باید کاملا مشخص شود که این هفتگی و ماهانه چگونه تطبیق داده می شود، بنابراین ابهامات طرح باید رفع شود و در ادامه از نمایندگان خواستند، ضمن مخالفت با کلیات این طرح در صورت امکان آن را به صورت دو شوری مطرح کنند تا ابهامات طرح مرتفع شود.

تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت پروتکل های بهداشتی

بعد از پایان رای‌گیری درباره طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، با اعلام دکتر قالیباف و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، نیم ساعت تنفس اعلام شد تا بعد از آن مجلس رأس ساعت 11 جلسه علنی خود را ادامه دهد.

بعد از گذشت حدود 30 دقیقه، مجلس ساعت 11 و 13 دقیقه به ریاست سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس و با حضور 144 نفر از نمایندگان مجدداً جلسه خود را آغاز و با قرائت اسامی سیدحمزه امینی نماینده هشترود و چاراویماق، عادل نجف‌زاده نماینده خوی و چایپاره، بهزاد علیزاده نماینده دهلران و دره شهر، محمدصفائی‌دلوئی نماینده گناباد و بجستان و حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا به عنوان ناطقان امروز به کار خود ادامه داد.

نجف زاده: معاش مردم را به معادلات پیچیده بودجه گره نمی‌زنیم

نماینده مردم خوی و چایپاره به عنوان اولین ناطق در نشست امروز نمایندگان، مجلس یازدهم را به جهاد، تلاش شبانه روزی در جهت اصلاح امور و رفع موانع توسعه در شرایط سخت کشور، فراخواند و گفت: آقای رئیس جمهور! هرچقدر نفت بفروشید نه تنها بارک‌الله، قطعا هزاران آفرین خواهیم گفت اما معاش مردم را به معادلات پیچیده بودجه گره نخواهیم زد.

امینی: انتقاد از فشار بانک ها نسبت به کشاورزان

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس هم در نطق خود با انتقاد از وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور گفت: وضعیت بد اقتصادی، نبود درآمد و تعطیلی کسب و کار در این شرایط کرونایی از یک طرف و فشار بی امان بانک ها از طرف دیگر به بدهکاران بانکی به خصوص کشاورزانی که به بانک ها بدهی دارند موجب نگرانی کشاورزان و ناراحتی آنان شده است. بانک ها حق ندارند مطالبات خود را تا زمانی که محصولات کشاورزی و احشام آنان قیمت واقعی خود را پیدا نکرده اند از بدهکاران درخواست کنند.

صفایی: وزارت امور خارجه باید روابط با همسایگان را بازتعریف کند

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس در نطق میان دستور خود از وزارت امور خارجه خواست تا با همکاری تنگاتنگ استانداران استان‌های مرزی روابط با همسایگان را بازتعریف نموده و معاونت اقتصادی وزارت خارجه را فعال نماید و از ظرفیت‌‎های منطقه‌ای بهره ببرد و وقت مردم و کشور را صرف دیپلماسی با چند واحد سیاسی متخاصم نکند.

گودرزی: کمیته احیای جنگل‌های بلوط زاگرس تشکیل شود

نماینده دورود و ازنا دیگر نماینده ناطقی بود که در سخنان امروز خود ضمن تاکید بر اینکه جنگل‌های زاگرس 40 درصد آب شیرین کشور، حفاظت از آب و خاک، تعدیل هوا و 50 درصد از خوراک دام و همچنین امنیت و سلامت کشور را تامین می‌کنند، اظهار کرد: با این وجود بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در 10 سال اخیر بیش از 1و نیم میلیون هکتار و یا 18 میلیون اصله درخت بلوط از 25 تا 100 درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند که البته دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز اقدام در خوری تاکنون در این راستا انجام نداده‌اند؛ بنابراین چنین موضوع مهمی نیازمند عزم ملی و تشکیل کمیته نجات جنگل های زاگرس است.

علیزاده:سوداگران و رانت خواران را از ضیافت تصمیم سازان خارج کنیم

نماینده مردم ایلام در مجلس هم در نطق میان دستور خود اعلام کرد که مردم از مجلس انقلابی در این شرایط سخت و حساس،انتظار اقدامات به موقع و کارشناسی شده برای کم کردن بخشی از نگرانی‌هایشان را دارند.

اعضای ناظر مجلس در شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها انتخاب شدند

با پایان نطق نمایندگان مجلس، وکلای ملت با انجام رای‌گیری جواد نیک‌بین، حبیب‌الله دهمرده، علیرضا عباسی، محمدرضا دشتی اردکانی، سید حمزه امینی، محمد موحد، علی‌اکبر بسطامی و کاظم موسوی را به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها با 128 رأی اخذ شده، انتخاب کردند.

انتخاب نمایندگان ناظر مجلس در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ تصمیمات حمایتی محصولات اساسی

همچنین نمایندگان عباس جهانگیرزاده و منصورعلی زارعی کیایی را به عنوان نمایندگان ناظر در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ تصمیمات سیاست های حمایتی محصولات اساسی در اجرای جزء 8 بند ب ماده یک قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی انتخاب کردند.

انتخاب نمایندگان ناظر مجلس در کمیته‌های هماهنگی اشتغال استان ها

حسین حاتمی، صفایی دلویی، ولی اسماعیلی، بهزاد علیزاده، حسینعلی شهریاری، روشنفکر و محمدرضا صباغیان هم بعد از انجام رای‌گیری به عنوان اعضای ناظر در کمیته‌های هماهنگی اشتغال استان ها انتخاب شدند.

ضرورت اجرای کامل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

هیئت رئیسه مجلس همچنین در نشست امروز بیانیه 190 نفر از نمایندگان مجلس را در حمایت از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم از سوی سازمان انرژی اتمی ایران قرائت کرد، نمایندگان در این بیانیه ضمن تاکید دوباره بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و نیز لزوم رفع همه تحریم‌های ظالمانه، از اقدام مدیران و کارکنان صنعت هسته‌ای برای تولید اورانیوم 20 درصدی قدردانی کردند.

دهمرده: رمز موفقیت سردار شهید سلیمانی کارخالصانه برای خدا بود

با نزدیک شدن به دقایق پایانی صحن علنی، تذکرات شفاهی وکلای ملت آغاز شد.نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در تذکر شفاهی خود خطاب به روسای قوای سه گانه گفت: به یاد می آورید در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چه می گفتید؟ هرگز فکر می کردید که روزی هر سه نفر شما رئیس قوه شوید؟ از زنده باد و مرده باد بپرهیزید! سردارسلیمانی چه کرد که امروز مورد تعظیم انس و جن جهان می شود، رمز موفقیت او، خالص و مخلص برای خدا کار کردن بود. دنبال همان روش باشید.

دشتی‌اردکانی: واردات صد درصدی الکترود گرافیتی به کشور تهدیدی برای صنعت فولاد

نماینده مردم اردکان دیگر نماینده‌ای بود که طی تذکر شفاهی اعلام کرد؛ به طور میانگین سالانه 800 میلیون دلار الکترود گرافیتی وارد کشور می‌شود و این میزان معادل65 هزار تن است که به صورت صددرصد واردات شناخته می‌شود از این رو تهدیدی برای اقتصاد کشور خصوصا صنعت فولاد است.

وی در ادامه تاکید کرد: چرا بعد از 20 سال هنوز کارخانه مربوطه در اردکان یزد با پیشرفت 50 درصدی به نتیجه نرسیده است؛ چه پشت پرده و دستی در کار است که این کارخانه نتوانسته شروع به کار کند.

روح‌الامینی: ضرورت حمایت از تولیدکنندگان واکسن ایرانی کرونا

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم در این جلسه ضمن تشکر از کلیه فعالان حوزه دانش بنیان برای تولید واکسن کرونا به خصوص ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، دانشگاهیان و صنعت داروسازی، تاکید کرد: دست اندرکاران این خیزش بزرگ نیازمند حمایت هستند و همچنین باید از طرح شهید سلیمانی در راستای کنترل کرونا که تاکنون بالاترین خاصیت را داشته حمایت شود.

پورابراهیمی: تعیین ارز ۴۲۰۰ به قبل از تشکیل شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بازمی‌گردد

نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در تذکر شفاهی امروز خود با بیان اینکه تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از تشکیل شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده است، گفت: آدرس غلط به مردم ندهید، برخی تصمیمات شما هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.

بدری: دستگاه عریض و طویل وزارت جهاد چه سودی برای کشاورزان دارد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس هم با تذکری به وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای باغ‌دار اردبیلی که به اجبار محصولاتی که با امید برداشت کرده را به دلیل مازاد در بازار دور می ریزد بود و نبود دستگاه عریض و طویل وزارت جهاد کشاورزی چه سودی دارد. نمی‌شود، سوءمدیریت وزارت کشاورزی را با انداختن توپ به زمین کشاورزان پوشاند و عدم رعایت الگوی کشت از سوی آنان را همچون پتک بر سر کشاورزان کوبید، شما برای مدیریت مازاد تولید، ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و کاستن از آلام کشاورزان چه کرده اید.

سلیمی: مسئولی که اموال نامشروع دارد، باید به سرعت عزل شود

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در تذکری به دولت تاکید کرد: دولت در امر کمک معیشتی درست عمل نکرد و بعضی‌ها که ذی‌حق هستند، این کمک معیشتی به آنها داده نشد. در خصوص مبارزه با اموال نامشروع مسئولان از آقای رئیسی تشکر می‌کنیم که فرمودند اموال نامشروع مسئولین برمی‌گردد اما توقع این است که آن مسئولی که اموال نامشروع دارد و لیاقت مسئولیت نیز ندارد، باید سریع عزل شود.

میرمحمدی: حمایت از جوانان کشور در راستای تولید واکسن کرونا ضروری است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس هم در تذکر شفاهی خود ضمن تاکید بر حمایت از تمام جوانانی که در مسیر تولید واکسن ورود کرده و به دنبال تهیه واکسن برای نابودی این ویروس منحوس هستند، گفت: لازم است تمام حمایت‌های لازم در این خصوص وجود داشته باشد تا بتوان این واکسن را به تولید انبوه رساند.

جلسه بعدی فردا (چهارشنبه ۲۴ دی ماه)

مجلس شورای اسلامی نشست امروز خود را ساعت 12 و 15 دقیقه با اعلام نیکزاد نایب رئیس مجلس به پایان رسانید و براساس اعلام رئیس جلسه، نشست بعدی ساعت 7:45 صبح فردا (چهارشنبه، 24 دی ماه) خواهد بود.

 

خانه ملت

نوشتن دیدگاه