جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16369
منتشر شده در سه شنبه, 16 دی 1399 18:06
تعداد دیدگاه: 0
تقی پور:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت تحول در وزارت خارجه برای افزایش رایزن‌های اقتصادی، گفت: توسعه دیپلماسی اقتصادی لازمه جهش تولید بوده و ذات تولید به صادرات گره خورده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، رضا تقی‌پورانوری در مورد کمبود رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور، گفت: در این خصوص تحولی باید در وزارت امور خارجه صورت گیرد، متاسفانه وزارت خارجه علی رغم داشتن دانشکده‌ای برای تربیت نیروهای خود، در این زمینه و سایر زمینه‌ها یک محیط بسته‌ای درست کرده و از نیروهای ماهر در امر دیپلماسی به ویژه دیپلماسی اقتصادی بی بهره است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: کمبود رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی کاملا یک امر جدی است، ما وقتی از جهش تولید در کشور صحبت می‌کنیم، اگر جهش در تولید اتفاق بیفتد که امیدواریم با برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت اتفاق می‌افتد، حتما یک حلقه اصلی آن موضوع صادرات خواهد بود و عدم توجه به صادرات، جهش تولید را با موانع مواجه می‌کند.

وی یادآور شد: ظرفیت داخلی کشور برای استفاده از تولیدات داخلی محدود است، از سوی دیگر ذات تولید در تعامل با دیگر کشورها به ویژه همسایگان و کشورهای منطقه که جمعیت 400 میلیونی را شامل می‌شوند، گره خورده و لازمه آن هم وجود رایزن‌های کافی و فراوان اقتصادی و بازرگانی است.

تقی‌پور با اشاره به وجود نیروهای توانمند داخلی در کشور، گفت: فقط کافی است شایسته گزینی از میان نیروهای داخلی انجام گیرد، یک دوره کوتاهی هم می‌توان برای آنها برگزار کرد. این تفاق ظرف دو یا سه سال آینده می‌تواند عملیاتی شود لذا وزارت خارجه باید در گام اول با شایسته گزینی از نیروهای موجود رایزن‌هایی را انتخاب کند و در گام دوم با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت، نیروهای شایسته و ماهر را آموزش دهد و ضمن تربیت، به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور اعزام کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی کمبود رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور را نقص جدی وزارت امور خارجه دانست و افزود: وزارت خارجه علی رغم تاکیدات فراوان تاکنون گامی را در این مسیر بر نداشته است و دنبال این موضوع نیست. این در حالی است که در ضرورت افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی ایران در سایر کشورها تردیدی وجود ندارد. ما بازار 400 میلیون نفری در منطقه داریم که باید از ظرفیت آنها برای بهبود وضعیت اقتصاد داخل استفاده کنیم.

وی یادآور شد: کمبود رایزن‌‍‌های اقتصادی یا بزرگانی مرتبط با مشکلات بودجه‌ای دستگاه دیپلماسی نیست، توسعه رایزن‌ها نه تنها منابع لازم برای همین بخش را تامین می‌کند بلکه ده‌ها برابر آورده برای دستگاه دیپلماسی خواهد داشت. وزارت خارجه باید این موضوع را با اصرار در هیات دولت مطرح کند و حداقل به عنوان پروژه اجرا کند زیرا در افزایش صادرات داخلی تاثیر فراوان دارد. این به منظور تبدیل کار وزارت خارجه به بنگاه داری نیست، دستگاه دیپلماسی می‌تواند در تسهیل صادرات و ثروت سازی نقش پررنگی داشته باشد.

 

خانه ملت

نوشتن دیدگاه