کد خبر: 15024
منتشر شده در جمعه, 25 مهر 1399 22:00
تعداد دیدگاه: 0
اقتصاد-ایران-بیمار-است-احیای-معادن-به-عنوان-منبع-درآمد-ضروری-است

صومعه سرا- نماینده صومعه سرا با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به دلیل وابستگی بودجه به یک منبع بیمار...

صومعه سرا- نماینده صومعه سرا با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به دلیل وابستگی بودجه به یک منبع بیمار است، گفت: احیای معادن و جذب سرمایه گذار باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر سیدکاظم دلخوش امروز (جمعه) در نشست خبری با اعضای بسیج رسانه صومعه سرا اظهار کرد: بسیج رسانه باید تخصصی با مسئولان تراز اول کشور تعامل داشته باشد.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه کشور به چند قلم کالا وابستگی است، گفت: به دلیل ساختار سنتی بودجه با مشکلات مختلفی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بودجه کشور وابسته به نفت، مالیات، عوارض، فروش املاک دولتی و … است، افزود: از این میان بالاترین بودجه از نفت و مالیات به دست می‌آید.

دلخوش به بیانات مقام معظم رهبری در چشم انداز ۲۰ ساله که تمام نکات را برای حرکت در مسیر درست ارائه شده، اشاره و تصریح کرد: عدم وابستگی بودجه کشور به نفت یکی از این چشم اندازها است.

۸۵ درصد ارز کشور در اختیار دولت است

نماینده صومعه‌سرا در مجلس با اشاره به اینکه ۸۵ درصد ارز کشور در دست دولت است، خاطرنشان کرد: این کمبود ارز ناشی از نفت و پتروشیمی است.

وی بخش اعظم مشکلات اقتصادی فعلی کشور را ناشی از تحریم دشمنان دانست و با بیان اینکه ضعف مدیریتی سه قوه و دستگاه‌های اجرایی از دیگر عوامل هستند، تصریح کرد: متأسفانه ضعف مدیریتی و تصمیم گیری‌های نادرست سبب شده که ما از منابع غیرنفتی همانند ذخایر معدنی به درستی استفاده نکنیم.

دلخوش همچنین در ادامه با بیان اینکه متأسفانه انتخاب‌های نادرست مردم در انتخابات‌ها از دیگر عوامل مشکلات کشور است، تأکید کرد: مجلس یازدهم با همه تلاش‌ها هنوز جای خود را پیدا نکرده که این نشان می‌دهد جایگاه تخصصی مجلس ضعیف شده است. مجلس یازدهم با همه تلاش‌ها هنوز جای خود را پیدا نکرده که این نشان می‌دهد جایگاه تخصصی مجلس ضعیف شده است.

وی با بیان اینکه امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که نه بخش خصوصی و نه دولتی عملکرد مناسبی از خود به نمایش نگذاشته‌اند، افزود: ایران یکی از کشورهای غنی در معادن بوده و دارای سنگ‌های گرانیتی است که متأسفانه به درستی از آن بهره‌وری نشده و باید به جای خام فروشی با فرآوری ارزش افزوده برای آن کسب کنیم.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر معادن ما احیا و امتیازات ویژه‌ای به سرمایه گذاران داده شود می‌توان آن بودجه را جایگزین نفت کرد.

دلخوش در ادامه به ناسالم بودن فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: بسیاری از فضاها به زبان فارسی در شبکه‌های ماهواره‌ای، ایران را می‌کوبند و مانع پیشرفت می‌شوند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش قیمت‌ها در شرایط فعلی، سبب به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی در مردم می‌شود.

دو قیمتی بودن یک کالا زمینه فساد را فراهم می‌کند

دلخوش در ادامه با بیان اینکه جنگ اقتصادی و فرماندهی به این نیست که همه چیز را وصل به کرونا کنیم، گفت: کرونا یک بیماری است و باید درمان شود و برای اقتصاد مردم فکری کرد تا مردم بنیه خود را قوی کنند و در برابر کرونا دوام بیاورند.

وی با بیان اینکه ارائه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یک خطا است، اضافه کرد: وقتی کالایی دو قیمتی شود فساد به همراه دارد و ضرر آن را مردم متحمل خواهند شد و باید بسیج رسانه به صورت اختصاصی در این زمینه ورود کند.

دلخوش با بیان اینکه باید چالش‌های پیش رو اقتصاد کشور در شرایط فعلی و سهم تحریم و ضعف مدیریتی و سهم مردم در کاهش راندمان تولید را بدانیم، تصریح کرد: رسالت بسیج رسانه باید این‌طور باشد که از مسئولین تراز اول کشور در ارتباط با مسائل کلان کشور مطالبه گری کند. رسالت بسیج رسانه باید این‌طور باشد که از مسئولین تراز اول کشور در ارتباط با مسائل کلان کشور مطالبه گری کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: به چالش کشیدن قوای سه گانه از وظایف بسیج رسانه است.

دلخوش با بیان اینکه در کشور توجه و نظارتی به وضعیت سرمایه‌گذاری نمی‌شود، افزود: باید خبرنگاران با درد و تفکر سرمایه گذار آشنا شوند و چالش‌های پیش روی کشور به صورت همایشی برگزار شود.

وی همچنین در ادامه به مشکلات اصحاب رسانه اشاره و تاکید کرد: جذب اصحاب رسانه در دستگاه‌هایی اجرایی و برگزاری آزمون و جذب آنان در وزارت ارشاد را در دستور کار داریم.